loading...

جذاب ترین ها ، وبلاگ ایرانیکان

بازدید : 937

فهرست مشاغل پولساز و پردرامد در ایران

شغل‌های پردرآمد و پرسود تعدادشان کم نیست! باتوجه به شرایط نامساعد اقتصادی در ایران، همچنان شغل پردرآمد و پر سود وجود دارد. برای کسب درآمد خوب، پس باید شغل پردرآمد و پر سودی داشته باشید. اگر بدنبال شغل پردرآمد هستید، در ادامه تعدادی شغل پردرآمد و پر سود در ایران را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

در اینجا هستید، پس احتمالاً:

  • کنجکاو هستید که پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید؟
  • می‌خواهید شغل‌تان را انتخاب کنید و یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها میزان درآمدتان از آن شغل است.
  • برای انتخاب یا شروع کسب و کارتان سردرگم هستید.
  • از شغل فعلی‌تان رضایت ندارید و تصمیم دارید شغل‌تان را تغییر دهید.
  • از کارمندی خسته شده‌اید و به دنبال راه‌اندازی کسب و کاری برای خودتان هستید.
  • به دنبال شغل دوم و درآمد جدید هستید.

در ادامه شغل‌هایی را به شما معرفی کنیم که از آینده کاری خوبی برخوردار خواهند بود و چشم انداز آن‌ها روشن است. برخی کسب و کارهای اینترنتی و برخی دیگر در محیط فیزیکی قابل انجام هستند.

توجه داشته باشید که برخی شغل‌ها بر اساس تغییر زمان و شرایط، مدام در حال عوض شدن هستند. به عنوان مثال بازیگران صنعت گردشگری درآمد بسیار خوبی داشتند اما با آمدن ویروس کرونا بسیار از آنها ورشکسته شدند یا با درآمد کمتری برای بقا می‌جنگند.

1. توریسم درمانی

بله، توریسم درمانی! به دلیل پایین بودن هزینه‌های درمانی، مخصوصاً دندانپزشکی و جراحی زیبایی در ایران، از کشورهای مختلفی برای انجام عمل‌های زیبایی به ایران سفر می‌کنند. همین باعث شد تا صنعت توریسم درمانی شکل بگیرید.

جراحی زیبایی در سرتاسر دنیا متقاضی بسیاری دارد و به همین دلیل پردرآمدترین شغل در دنیا و بالطبع در ایران است. احتمالاً در اطراف خودتان کسانی را دیده‌اید که عمل بینی یا جراحی زیبایی دیگری انجام داده‌اند یا ممکن است شما که این مطلب را می‌خوانید یکی از عمل‌های زیبایی را انجام داده باشید.

2. صنعت گردشگری

صنعت گردشگری ایران را فراموش نکنید! یکی از شغل‌هایی که در گذشته خیلی کم مورد توجه عموم قرار داشت صنعت گردشگری بود بخصوص در بخش بوم‌گردی بود. چیزی که باعث شده تا نام گردشگری در فهرست ما جای بگیرید ویژگی‌های موجود در آن در اثر حاضر است که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

ایران خوشبختانه دارای یکی از فراوان‌ترین مکان‌های گردشگری جهان است، از طرفی مردم جهان دیگر دوستدارند که حتماً در هتل‌های چند ستاره اقامت کنند و توجهی ویژه‌ای به بوم گردی دارند که شرایط این نیز در ایران فراهم است. اما نکته‌ای که می‌تواند شما را پولدار کند تفاوت قیمت ریال و دلار است. هرچقدر که قیمت دلار بالاتر برود برای شمایی که گردشگر خارجی وارد کشور می‌کنید شرایط بهتر خواهد بود.

3. راهنمای تور (تور لیدر)

به سفر و گردشگری علاقه‌مندید؟ با توجه به افزایش آمار ورود گردشگران به کشور به خصوص در شهرهای گردشگرپذیر همچون شیراز و اصفهان بازار تور لیدرها به خصوص راهنمای توریست‌های خارجی بسیار داغ شده است. راهنمای گردشگر یا تورلیدر شخصی است که با آشنایی و تسلط کامل بر نقاط گردشگری یک شهر از جمله اماکن تاریخی، بازارهای تجاری، جاذبه های طبیعت و ... خصوصیات و تاریخچه مربوط به این اماکن را برای گردشگرانی که به آن محل سفر می کنند، توضیح داده و معرفی کند.

جالب است بدانید که بیشتر جهانگردان تمایل دارند که ارزان سفر کنند. این افراد معمولاً در شبکه‌های اجتماعی فعالیت خوبی دارند و از پلتفرم‌های مختلفی برای کاهش هزینه‌های سفر خود استفاده می‌کنند. یکی از این پلتفرم‌ها کوچ سرفینگ است.

کوچ سرفینگ محلی است که گردشگران علاوه بر پیدا کردن میزبان و سفر رایگان می‌توانند تجربیات خود را با هم در میان بگذارند و با فرهنگ‌های مختلف آشنا شوند.

4. وکالت

وکالت شغل جالب و سختی است و البته هیجان انگیز. رشته تحصیلی وکالت در بین دانشجویان پرطرفدارتین رشته‌های دانشگاهی است و در ایران نیز وکالت شغلی یک شغل پردرآمد به حساب می‌آید. شاید هدف شما برای انتخاب این رشته پولدار شدن باشد ولی باید همیشه یادتان باشد که این شغل به شما این فرصت را می‌دهد که بتوانید حق پایمال شده دیگران را بگیرید و عدالت را ایجاد کنید و بعد کسب درآمد!

5. ورود به بازار بورس

درگذشته مردم ایران شناخت آن‌چنانی از بازارهای مالی نداشتند. در واقع آن‌ها راحت پول خود را در بانک می‌گذاشتند و درصد بالایی سود می‌گرفتند. اما امروزه بانک‌ها در حال کاهش سود خود هستند و در 10 سال آینده سود پرداختی آن‌ها زیر 5% خواهد رسید. از همین رو کسانی که علاقه به کار کردن با سرمایه نقدی دارند باید وارد بازارهای مالی بورس شوند.

بورس اوراق بهادار، بورس کالا، بورس سکه و ارز آینده روشنی را داشته است. در همین 5 سال گذشته بورس ایران رشد بالا 200% را تجربه کرده که از دید عموم مردم مخفی مانده است. عموماً بورس‌ها در تمام جهان محلی برای ثروتمند شدن هستند.

6. کشاورزی و دامپروی نوین

با پیشرفت تکنولوژی، افزایش جمعیت و روش‌های نوین، کشاورزی به یک شغل مهم در سراسر جهان تبدیل شده است و ایران نیز به خاطر داشتن زمین‌های فراوان می‌تواند محل مناسبی برای کشاورزی پیشرفته باشد.

اگر کسی به رشته کشاورزی علاقه دارد می‌تواند با سرمایه گذاری در این بخش و استفاده از علوم جدید در جهان ارزش افزوده فوق‌العاده‌ای در این شغل ایجاد کند. تنها مشکل کشاورزی در ایران کم بود آب و خشکسالی است که آن هم با بکارگیری و مدیریت شیوه‌های نوین آبیاری قابل حل است.

برای مثال شما نگاهی به آمار مصرف مرغ در ایران بی اندازید، تولید مرغ یکی از آن دسته شغل‌های زیر مجموعه کشاورزی است که این روزها هرچقدر که تولید شود بازار فروش آن وجود دارد.

7. برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده وب

با توجه به وضعیت حرکت جهانی به سمت زندگی‌های مبتنی بر اینترنت و استعدادی که در کشور ما وجود دارد و همچنین پایین بودن هزینه راه‌اندازی این‌گونه شغل‌ها، شما اگر استعداد این کار را دارید می‌توانید وارد یکی از شغل‌های این مجموعه شوید.

از مزایایی این نوع شغل‌ها این است که شما در شروع فقط به دانش و چند سیستم کامپیوتری احتیاج دارید به طوری که سرمایه‌گذاری آن حتی از راه‌اندازی یک فلافل فروشی نیز کمتر است.

برای این برنامه‌نویس وب باشید و سایت‌های مختلفی راه‌اندازی کنید باید مهارت کدنویسی و تجربه داشته باشید.برای کسب مهارت برنامه‌نویسی می‌توانید در دوره‌های مختلفی به صورت حضوری و غیرحضوری شرکت کنید. کافیست در گوگل آموزش برنامه‌نویسی مدنظرتان را جستجو کنید.

وقتی که در خصوص ساخت سرویس‌های آنلاین یا سایت‌های اینترنتی صحبت می‌کنیم،‌ با دو مفهوم مختلف مواجه می‌شویم:

طراحی وب یا Web Design

طراحی وب (یا طراحی وب سایت یا Web Design) به فرایندی می‌گویند که در آن طراح وب‌، اقدام به طراحی چیزهایی می‌کند که کاربر آن‌ها را در صفحه مانیتور خود می‌بیند. در واقع کار طراح وب این است که المان‌های یک وب‌سایت یا صفحه‌ی وب را طراحی کند و محل جای‌گیری آن ها را مشخص کند. خروجی کار یک طراح وب کاملا برای کاربران عادی قابل مشاهده است و کاربران آن‌را بصورت مستقیم می‌بینند.

برنامه نویسی وب یا Web Development

برنامه نویسی وب (یا برنامه نویسی سمت وب یا Web Development) مربوط به تمام آن پردازشی است که پشت صحنه انجام می‌شود و کاربر عادی آن‌ها را نمی‌تواند ببیند. برای مثال وقتی یک صفحه‌ی وب یک درخواست به پایگاه داده (Database) ارسال می‌کند و آخرین مطالب سایت را از دیتابیس می‌گیرد، درخواست و کدی است که کاربر عادی آ‌ن‌را نمی‌تواند مشاهده کند. به زبان ساده، کار یک برنامه نویس وب، نوشتن کدهایی است که در پشت صحنه پردازش‌هایی انجام می‌دهند که کاربر نمی‌تواند آن پردازش‌ها را ببیند.

می‌خواهم برنامه‌نویس وب شوم، از کجا باید شروع کنم؟

بسیاری از افراد خودشان هم می‌توانند طراح وب باشند و هم برنامه نویسی وب. به این معنا که هم شکل و ظاهر وب‌سایت را طراحی کنند، و هم کدهای پشت صحنه‌ی آن‌را بنویسند. به این افراد اصطلاحات برنامه نویسی Full Stack یا FullStack Developer می‌گویند.

اگر بخواهید برنامه‌نویس وب شوید، باید با زبان‌های برنامه نویسی وب آشنا شوید. همانطور که برای طراحی صفحات وب می‌توانیم از HTML5, CSS3, javascript و… استفاده کنیم، برنامه نویسی وب را نیز با زبان‌های بسیار زیادی می‌توانیم انجام دهیم انجام دهیم.

زبان طراحی وب:

  • HTML، زبان نشان‌گذاری یا Markup language؛
  • CSS، زبان مخصوص استایل‌دهی؛
  • جاوا اسکریپت، نخستین زبان اسکریپت‌نویسی تحت وب؛
  • jQuery، یکی از مهمترین کتابخانه‌های جاوا اسکریپت؛

زبان برنامه‌نویسی وب:

  • PHP، پراستفاده ترین زبان برنامه نویسی وب؛
  • ASP.Net، زبان برنامه نویسی تحت وب مایکروسافت؛
  • Django یا جنگو، چارچوب برنامه نویسی تحت وب با استفاده از پایتون؛
  • JSP، نسخه مخصوص جاوا برای برنامه نویسی وب؛
  • Python، زبان پایتون؛
  • Ruby، زبان روبی؛
  • Java، زبان جاوا؛
  • و …

8. راه‌اندازی اپلیکیشن موبایل

اپلیکیشن موبایل به نسبت وب‌سایت‌ها در دسترس‌تر است و هر شخصی که بتواند با گوشی هوشمند خود کار کند، می‌تواند اپلیکیشن شما را داشته باشد. به همین دلیل بازار اپلیکیشن‌های موبایل امروزه بسیار داغ است و ایده‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند در قالب اپلیکیشن، توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار گیرد. شما که این مطلب را می‌خواهید حداقل چند اپلیکیشن فارسی بر روی گوشی نصب دارید، تقویم، اسنپ، تپ‌سی و... .

معمولاً اپلیکیشن‌های خدماتی بهترین گزینه برای راه‌اندازی است، اگر ایده‌ای دارید که می‌تواند به مردم در انجام کارها کمک کند از همین لحظه برای راه‌اندازی اپلیکیشن موبایل برنامه‌ریزی کنید. اگر خودتان ایده‌ای دارید اما توانایی برنامه‌نویسی اپلیکینش‌های اندروید یا ISO را ندارید، از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

9. کسب درآمد اینترنتی

بسیاری از سایت‌ها با فروش محصولات فیزیکی یا دیجیتالی کسب درآمد می‌کنند. بسیاری دیگر خدمات ارائه می‌دهند و درآمدزایی اینترنتی می‌کنند و بسیاری دیگر به واسطه تبلیغات کسب درآمد از اینترنت را تجربه می‌کنند. راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی نیاز به ایده عجیب و غریب و تخصص‌های خاصی نیست اما پس از راه‌اندازی نیاز به نظم و توسعه و یادگیری مهارت‌های مرتبط با کسب و کارهای آنلاین، دارید.

میزان کسب درآمد شما از اینترنت به کسب و کار شما بستگی دارد.

10. تدریس آنلاین

یکی دیگر از مشاغل اینترنتی پرسود و بسیار پر درآمد می‌تواند از برگذار کردن سمینار‌ها و کلاس‌های مجازی باشد. تقاضا برای مدرسان اینترنتی بسیار زیاد است، اگر شما در زمینه‌ای تخصص دارید می‌توانید به یک معلم مجازی و مدرس اینترنتی تبدیل شوید.

تنها چیزی که نیاز دارید این است که در زمینه‌ی کاری و شغلی خود باید حرفه‌ای باشید مثلا اگر در زمینه‌ی کسب و کار اینترنتی فعالیت می‌کنید می‌توانید با برگذاری یک وبینار مجازی به در‌‌آمد میلیونی بسیار زیادی برسید.

وبینار (Webinar) از عبارت Web-based seminar گرفته شده و به کلاس، دوره، سمینار یا هر رویداد آنلاینی گفته می‌شود که در محیط وب و با استفاده از اینترنت بصورت کاملا آنلاین، زنده، تعاملی و دو طرفه در یک زمان مشخص برگزار می‌شود.

برای برگزاری وبینار می‌توانید از پلتفرم‌های داخلی زیر استفاده کنید:

  • eseminar.tv
  • webynar.ir
  • weberno.com

11. تولید محتوای متنی و تصویری

بعید می‌دانم که شما در گوگل جستجو نکرده باشید! وقتی که در سایت‌های مختلف مطالب مختلفی را می‌خوانید، توسط یک یا چند شخص تنظیم و منتشر شده است. به عنوان مثال همین مطلبی که در حال خواندنش هستید، یک محتوا متنی است. کسب و کارهای اینترنتی بدون تولید محتوا به هیچ کجا نمی‌رسند، به همین دلیل همیشه به‌دنبال افرادی که بتوانند محتوای خوبی تهیه کنند، هستند.

اگر می‌توانید به خوبی متون انگلیسی را به فارسی را ترجمه کنید باید دست‌به‌کار شوید. یکی از نکات مثبت تولید محتوا، همکاری با چندین وب‌سایت است که می‌تواند در ماه، درآمد شما را افزایش دهد. در پلتفرم‌هایی مثل انجام میدم یا پونیشا زیر می‌توانید به عنوان تولیدکننده محتوا، مترجم، تولید محتوای تصویری و... پروژه بگیرید.

12. راه‌اندازی فروشگاه آنلاین

فروشگاه آنلاین بهترین راهکار برای گسترش کسب و کار است. راه‌اندازی فروشگاه آنلاین و فروش کالا در اینترنت این روزها یک شغل پردرآمد در ایران به شمار می‌آید. فروش محصول از طریق وب سایت فروشگاهی یا کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام می‌توانند باعث شگفتی شما شود، اگر علاقه به فروشگاه آنلاین دارید، همین حالا اقدام کنید.

از آنجایی که با فروش کالا از طریق اینترنت از پرداخت مالیات و کرایه مغازه و سایر هزینه‌های این چنینی در امان هستید، می‌توانید کالاها رو با قیمت کمتری نسبت به مغازه‌ها بفروش برسانید و مشتری‌های زیادی پیدا کنید.

اما چطور فروشگاه آنلاین داشته باشیم؟

برای کسب و کار خودتان می‌توانید از یک صفحه اینستاگرام به عنوان فروشگاه آنلاین استفاده کنید و یا وب سایت فروشگاه راه‌اندازی کنید. راه‌اندازی سایت فروشگاه آنلاین به صورت اختصاصی هزینه‌بردار است و برای کسب و کارهای کوچک توصیه نمی‌شود. برای اینکه هزینه کمتری بپردازید، می‌توانید از فروشگاه سازهای آنلاین استفاده کنید.

تعدادی فروشگاه ساز آنلاین در ایران وجود دارد که هرکدام امکانات متفاوتی را در اختیار شما قرار می‌دهند اما هزینه به مراتب کمتری پرداخت می‌کنید. در ادامه چند فروشگاه ساز آنلاین فارسی را معرفی کرده‌ایم:

  • sazito.com
  • bdok.ir
  • portal.ir
  • webzi.ir
  • shopfa.com

برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خودتان، امکانات این فروشگاه سازهای آنلاین را بررسی و در نهایت یکی از آنها را انتخاب کنید.

13. فروش محصولات از طریق اینستاگرام

بر اساس آخرین آمارها حدود 24 میلیون ایرانی در اینستاگرام حضور دارند و این می‌تواند یک بازار داغ باشد! احتمالاً تبلیغ محصولات مختلف را اینستاگرام دیده‌اید، یا شاید خودتان هم از طریق این شبکه اجتماعی خریدی انجام داده باشید!

قدرت اینستاگرام: در حال حاضر از طریق اینستاگرام، می‌توانید از جنوب کشور ماهی و میگوی تازه سفارش دهید!

آیا با توضیح بالا، به نظر شما نمی‌شود محصولات دیگر را از طریق اینستاگرام فروخت؟

برای موفقیت و فروش بیشتر در اینستاگرام باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • در اولین قدم شما باید حساب کاربری اینستاگرام خود را به حالت بیزنس تغییر دهید چرا که این نوع حساب موارد آماری زیادی در خصوص کاربران شما برای‌تان ارسال می‌کند و بسیار مفید است. اطلاعات آماری این نوع حساب می‌تواند در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری شما مورد توجه باشد.
  • برای قرار دادن پست در صفحه خود توجه کنید که قرارگیری روزانه 3 پست در صفحه ایده‌آل‌ترین حالت ممکن است و در قدم دوم هر روز یک پست و در نهایت در بدترین حالت یک روز در میان یک پست باید قرار گیرد. اگر همانند الگوی گفته شده نتوانید قرار دهید الگوریتم‌های اینستاگرام با شما کمی نامهربان خواهند بود.
  • توجه ویژه‌ای داشته باشید که حتما پست‌هایی که قرار می‌دهید کوتاه، خلاصه جذاب باشند، کاربران در اینستاگرام آمده‌اند که تصاویر را ببینند نه این که نوشته‌های شما را مطالعه کنند. داشتن نوشته‌های طولانی سبب می‌شود که کاربر سریعا آن ها را رد کند.
  • اگر نیاز به نوشتن متن دارید بسیار کوتاه بنویسید. کاربران در اوقات فراغت خود اینستاگرام را چک می‌کنند و یک فرد در تخت خواب خود علاقه‌ای ندارد که متون فاخر شما را مطالعه کند. آن‌ها بدون معطلی صفحه شما را ترک خواهند کرد چون زیاده گوئی می‌کنید.
  • ایده بدهید و خلاقیت داشته باشید! در اینستاگرام بدون خلاقیت و ایده‌های ناب خیلی زود محو می‌شوید اما دزدی نکنید. دزدی محتوا بسیار نکوهیده است و در اینستاگرام فقط و فقط می‌توانید فالوورها را بدزدید و البته کار درستی نیز هست.
  • محتوای تصویری خود را با لوگو و واترمارک قرار دهید تا مورد سرقت قرار نگیرد چرا که متاسفانه در دنیای اینترنت کاربران به دلیل این که یک تصویر زیبا و با محتواست آن را برمیدارند و هیچ صحبتی هم در خصوص صاحب اولیه عکس نمی‌کنند.
  • در پست‌های صفحه خود از تگ geo لوکیشن استفاده کنید: این تگ علاوه بر تاثیر مثبت در ربات‌های اینستاگرام در بالا رفتن اعتبار صفحه شما نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.
  • اگر محتوای عالی و حرفه‌ای برای صفحه خود ندارید دلیلی برای قرار دادن پست در اینستاگرام نیست: وقتی پست ما بسیار عالی نیست اگر قرار نگیرد بسیار بهتر از قرار گرفتن یک محتوای متوسط و ضعیف است. همیشه به خاطر داشته باشید که کاربران از شما در جایگاه خود انتظاراتی دارند.
  • پست های خود را چالشی کنید: محتوای پست را طوری انتخاب کنید تا کاربران شما در یک چالش سهیم شده و دیدگاه‌های خود را ارائه کنند. این کار سبب می‌شود تا صفحه شما پویایی خاصی داشته باشد و قدیمی و راکد نشود.
  • مشتریان و کاربران خود را بشناسید: بدانید مشتری شما کیست و به چه چیزی اهمیت می‌دهد. آیا به قیمت اهمیت می‌دهد یا به کیفیت؟ در صورت اشتباه در این خصوص مشکلات زیادی برای شما رخ خواهد داد.
  • به کاربران خود فروشنده بودن را القا نکنید: نباید کاری کنید که کاربران شما فکر کنند وارد یک فروشگاه زنجیره ای شده اند. در خصوص خدمات و محصولات خود بگوئید اما به صورت غیر مستقیم. اگر کاربران حس کنند که فقط و فقط قصد فروش دارید شما را ترک میکنند.
  • به مشتریان خود باج بدهید: خرید آن‌ها از شما و توجه آن‌ها به خدمات شما عامل موفقیت در اینستاگرام است اما این امر میسر نشود جز با باج دادن شما به آن‌ها. با تخفیف‌ها و تسهیلات ویژه به آن ها برای خرید باج بدهید.
  • به نتیجه کار فکر کنید: بدون هدف محتوا منتشر نکنید. بدانید از انتشار این محتوا چه هدفی دارید.

این موارد گفته شده بخشی از توصیه‌ها برای وارد شدن به دنیای بزرگ و موفقیت در اینستاگرام بود.

اگر تخصص خاصی دارید مانند: مدرس زبان، مربی بدنسازی، متخصص تغذیه و... می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً اینستاگرام برای معرفی خودتان و فعالیتی که دارید استفاده کنید. مطمئن باشید اگر اصولی کار کنید موفق می‌شوید.

14. بازاریابی آنلاین

شغل بازاریابی این روزها خیلی فراگیر شده است. در بازاریابی اگه بتوانید با استفاده از فنون فروشندگی مشتری‌ها را جذب کنید و فروش محصول را بالا ببرید، پورسانت دریافت می‌کنید. بازاریاب‌های موفق بعضاً تا ماهی 10 میلیون تومان هم درآمد دارند. امروزه با رشد کسب و کارهای آنلاین، بازاریابی تلفنی جایگزین بازاریابی فیزیکی شده است.

15. واسطه‌گری (دلالی)

شغل واسطه‌گری یا دلالی در هر زمینه‌ای یکی از کم زحمت‌ترین و پر سودترین مشاغل در ایران به شمار می‌آِید. شغل واسطه‌گری نه سرمایه نیاز دارد و نه اطلاعات و آموزش خاصی. برای کسب درآمد فقط کافی است که برای چیزهای مختلفی مثل خانه، ماشین و ... مشتری پیدا کنید.

16. توزیع مواد غذایی

مواد‌غذایی همیشه پرسود است! از آنجایی که خوراک از نیازهای اولیه هر انسانی است پس در هر شرایطی باید این نیاز برآورده شود. به خاطر همین نیاز ساده، این شغل و کار و هر حرفه‌ای که با مواد‌غذایی در ارتباط است، همیشه بازار خودش را دارد و درآمد و سود بالایی هم دارد.

اشتباه نکنید، منظور ما این نیست که بروید و یک کارخانه مواد‌غذایی راه بیندازید، کمی بیشتر فکر کنید. شما می‌توانید به خدمات جانبی که کارخانه‌های مواد‌غذایی نیاز دارند هم فکر کنید و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. به‌طور مثال این روزها صنعت بسته‌بندی از خود مواد‌غذایی هم بیشتر اهمیت دارد و مردم بیشتر جذب بسته‌بندی‌های خاص و متفاوت می‌شوند.

بهتر است به‌ دنبال یک یا چند ایده کسب و کار خوب باشید و در یک کارگاه کوچک به بسته‌بندی با طراحی‌های مخصوص خودتان بپردازید. ایمان داشته باشید که اگر در این کار خلاقیت به خرج دهید در کمتر از یک سال فرد ثروتمندی می‌شوید.

این روزها به راحتی می‌توان با استفاده از ظرفیت خالی کارخانه‌ها یا کارگاه‌ها‌یی که پروانه بهداشت دارند، حبوبات و ادویه‌جاتی مثل فلفل، دارچین، زردچوبه و… را به‌صورت سفارشی تحویل گرفت و آن‌ها را با بسته‌بندی‌های خود و با برند خاص خودتان در بازار خاصی چون پادگان‌ها، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و… توزیع کرد.

البته ممکن است کارتان حسابی بگیرد و از یک کارخانه بزرگ، سفارش بسته‌بندی محصولات‌شان رابگیرید. هرگاه گذرتان به میدان راه‌آهن افتاد، حتما یک سری به مغازه‌های ظروف یک‌بار مصرف بزنید و سر صحبت را با مغازه‌داران این حرفه باز کنید. آن‌ها تنها صنفی هستند که همیشه بازار خاص خودشان را دارند و نگران مشتری و ضرر کردن نیستند. به گفته آن‌ها در این حرفه درآمد و سودآوری حتمی است به شرط این‌ که بتوانید نبض بازار را در دست بگیرید.

17. جراح زیبایی پردرآمد‌ترین شغل دنیا

اگه یک نگاه گذرا به مردم کوچه و خیابون بیندازید متوجه خواهید شد که جراحی زیبایی چقدر بین جوانان و بخصوص خانم‌ها باب شده است و تقریبا از هر 10 نفر 4 نفر به سراغ این موضوع می‌روند که این نیز سبب افزایش ثروت جراحان زیبایی شده است.

18. آرایشگری بهترین شغل پردرآمد برای بانوان

یکی از پولساز‌ترین مشاغلی که یک خانم می‌تواند انجام دهد انجام خدمات آرایشگری است. آرایش و گریم عروس، کاشت ناخن، پاکسازی پوست، اکستنشن و… در حال حاضر در کشورمان طرفداران زیادی دارد و آرایشگرانی که بتوانند مشتری ثابت و روزانه برای خود بیابند می‌توانند به راحتی یک ثروت خوب کسب کنند.

19. راه‌اندازی آشپزخانه

بسیاری از مردم برای وعده‌های غذایی از بیرون غذا تهیه می‌کنند، افرادی که تعداد وعده‌های غذایی بیشتری از رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها سفارش می‌دهند همیشه سعی می‌کنند بهترین آن‌ها را انتخاب کنند. پس آشپزخانه‌هایی که از نظر کیفیت غذا و سرویس‌دهی عملکرد خوبی دارند، درآمد خوبی نیز خواهند داشت.

اگر به شغل آشپزی علاقه دارید و می‌توانید غذای سالم و خوشمزه بپزید و یا شخصی را می‌شناسید که می‌تواند به عنوان سرآشپز به شما کمک کند، راه‌اندازی آشپزخانه می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد.

ایرانیکان سه شنبه 04 خرداد 1400 زمان : 15:03 نظرات (0)
بازدید : 769

روش های کسب درآمد اینترنتی

1. طراحی سایت بدون کدنویسی

  • مناسب برای گروه اول و دوم

امروزه بسیاری از افراد برای معرفی خدمات، به وب سایت نیاز دارند و شما می‌توانید برای آن‌ها سایت طراحی کنید. برای طراحی سایت بدون کدنویسی می‌توانید از سیستم وردپرس استفاده کنید. وردپرس نرم‌افزاری تحت وب و رایگان است که می‌توانید از آن برای ساختن وب سایت زیبا و قدرتمند استفاده کنید.

چطور انجامش دهیم؟

افرادی که می‌خواهند طراحی سایت بدون کدنویسی انجام دهند (همین اول باید خدمشون عرض کنم که طراحی سایت شاید به دانش کدنویسی نیاز نداشت باشه اما لازمه تا مفاهیم اولیه رو بدونید) پس درباره مفاهیم اولیه هاست و دامنه، آموزش کار با وردپرس و نکات طراحی سایت اطلاعات کسب کنید.

میزان درآمد:

در حال حاضر تعرفه خاصی برای طراحی سایت وجود ندارد و هر شخصی با توجه به پارامترهای مختلف بر روی خروجی کارش قیمت می‌گذارد. اما در حال حاضر طراحی سایت معمولی با وردپرس می‌تواند از 500 هزار تا 3 میلیون باشد.

2. برنامه نویسی تحت وب

  • مناسب برای گروه دوم

مهم نیست به چه زبانی کدنویسی می‌کنید، مهم این است که بدانید در بازار چه زبان‌هایی برای کدنویسی محبوب‌تر است و در سال‌های گذشته رشد داشته است.

9 زبان برتر برنامه‌نویسی برای یادگیری در سال 2020: (fullstackacademy.com)

  1. javascript
  2. Swift
  3. Scala
  4. Go
  5. Python
  6. Elm
  7. Ruby
  8. #C
  9. Rust

در بالا لیست 9 زبان برتر برنامه‌نویسی در سال 2020 را مشاهده کردید، برای آشنایی بیشتر با هر کدام می‌توانید در گوگل جستجو کنید. اگر بخواهید بر روی یکی از این زبان‌های برنامه‌نویسی مسلط شوید، مجموعه‌های بزرگی در داخل و خارج کشور هستند که به شما نیاز خواهند داشت.

نکته: در بسیاری از کشورها بخصوص کشور خودمان، زبان سمت سرور PHP همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد و با یادگیری این زبان می‌توانید حداقل تا چند سال آینده درآمد داشته باشید.

میزان درآمد:

شما اگر بخواهید درآمدزایی کنید حتماً نباید در مجموعه‌های بزرگ استخدام شوید! اگر بخواهید می‌توانید به صورت فریلنسر (دورکاری) همزمان برای چند مجموعه و شخص کار کنید و درآمد بیشتری داشته باشید.

لیست چند سایت ایرانی و خارجی که می‌توانید در آنجا به صورت فریلنسر کار کنید:

سایت‌های ایرانی:

  • سایت پونیشا
  • سایت دورکار
  • سایت پارس کدرز
  • سایت کار لنسر

سایت‌های خارجی:

  • سایت Upwork.com (برای کاربران ایرانی قابل دسترس نیست)
  • سایت freelancer.com

3. طراحی اپلیکیشن و بازی موبایل

  • مناسب برای گروه اول و دوم

برنامه‌های کاربردی موبایل از همیشه محبوب‌تر هستند و مردم حاضرند برای اپلیکیشن‌های خوب و کاربری هزینه کنند. اگر شما یک ایده عالی دارید می‌توانید با به دنبایل طراح اپلیکیشن بگردید و یا خودتان برنامه را ایجاد کنید.

اگر شما فقط ایده دارید و نمی‌دانید که چگونه آن را به یک واقعیت تبدیل کنید، بسیاری از توسعه دهندگان نرم افزار به دنبال همکاری با شما هستند. برای همکاری شما می‌توانید با شرکت‌هایی که در زمینه طراحی اپلیکیشن فعالیت می‌کنند وارد مکاتبه شوید.

همچنین اگر اطلاعات جزئی درباره برنامه‌نویسی دارید، می‌توانید انجام این کار را به فریلنسر‌ها بسپارید. برای پیدا کردن فریلسنرها می‌توانید از سایت‌های داخلی مثل پونیشا، پارسکدرز استفاده کنید.

اما اگر می‌خواهید خودتان طراحی اپلیکیشن را انجام دهید، نیاز است که دوره‌های برنامه‌نویسی اندورید یا IOS را بگذارنید.

میزان درآمد:

با توجه به داغ بودن بازار موبایل، طراحان اپلیکیشن و بازی درآمد نسبتاً بالایی دارند. با توجه به همکاری طولانی مدت برای تحویل و توسعه اپلیکیشن و یا بازی میزان درآمد نیز متغیر است.

4. متخصص سئو (SEO)

  • مناسب برای گروه دوم

صاحبان بسیاری از کسب و کارهای کوچک نمی‌دانند که بهینه سازی موتور جستجو (سئو) می‌تواند چقدر برای کسب و کار آنها تاثیر مثبت داشته باشد. به صاحبان کسب و کار درباره قدرت سئو و اهمیت بهینه‌سازی توضیح دهید تا وب سایت‌های خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنند. معمولاً صاحبان کسب و کار، سئو و بهینه‌سازی را به متخصص سئو واگذار می‌کنند. اگر اول راه هستید و نمی‌دانید سئو چیست؟ موتور جستجو چیست و چطور کار می‌کند؟ چند ماه باید زمان بگذارید تا تا مفاهیم و فاکتورهای مهم بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو را بررسی کنید.

یک سایت و محتوای بهینه شامل فاکتورهای زیادی است اما تمام سئو نیست! بخشی از سئو شامل تجربه است.

باید بتوانید ساختار سایت، محتوا و نحوه استفاده از کلمات کلیدی و... را برای افزایش ترافیک بیشتر تحلیل کنید. برای تحلیل و رفتار کاربر می توانید از گوگل آنالیز استفاده کنید که بهترین یار سئوکاران است.

چطور متخصص سئو شویم؟

همانطور که در بالا گفتیم، بخشی از سئو شامل تجربه است. پس باید سعی کنید خودتان سایتی هدفمند ایجاد کنید تا بتوانید مهارت سئو خودتان را به چالش بکشید. برای یادگیری مفاهیم سئو می‌توانید عبارت آموزش سئو را جستجو کنید یا به منابع خارجی و معتبر زیر مراجعه کنید:

  • moz.com
  • searchengineland.com
  • searchenginejournal.com
  • Backlinko.com

میزان درآمد:

با توجه به آمار موجود در سایت‌های استخدامی، درآمد سئوکار را از ماهی 1.5 تا 8 میلیون تومان نشان می‌دهد که بستگی به سطح علم و تجربه فرد دارد.

5. دیجیتال مارکتر شوید

  • مناسب برای هر سه گروه

بطور کلی افرادی که از طریق ابزارهای دیجیتال، بازاریابی می‌کنند تا دیجیتال مارکتر می‌گویند. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر توضیح دهیم، دیجیتال مارکتر کسی است که بتواند از ابزارهای بازاریابی دیجیتال برای برقراری ارتباط موثر با مخاطبان استفاده کند و آن‌ها را متقاعد کند که اقدام خاصی در راستای اهداف بازاریابی مورد نظر (مثل خرید کالاها یا سفارش خدمات) انجام دهند.

دیجیتال مارکتینگ (Digital marketing) شاخه‌های گوناگونی را شامل می‌شود. فردی که فعالیت و خدمات دیجیتال مارکتینگ انجام می‌دهد می‌تواند در یک یا چند مورد از شاخه‌های زیر فعالیت داشته باشد:

  • چیدن استراتژی محتوا و تولید محتوا؛
  • طراحی سایت و خدمات UI و UX؛
  • سئو و بهینه سازی سایت برای گوگل؛
  • تحلیل داده و آمار؛
  • تصویر برداری و فیلم برداری؛
  • تدوین و انیمیشن؛
  • تصویر سازی و گرافیک؛
  • برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن؛
  • تبلیغات و بازاریابی؛
  • مدیریت شبکه های اجتماعی؛
  • ادمین سایت یا شبکه اجتماعی.

چطور دیجیتال مارکتر شویم؟

اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید و به اصطلاح می‌خواهید دیجیتال مارکتر شوید باید بدانید که دیجیتال مارکتینگ هنر و علمی است که برای متخصص شدن در آن باید سال‌ها وقت بگذارید و علاوه بر آن باید به اصول و مبانی علم بازاریابی هم تسلط خوبی داشته باشید. اولین قدم برای یادگیری پیدا کردن منابع خوب است؛ منابعی که توسط افراد با تجربه تهیه شده و در هر زمان و مکانی در دسترس باشد.

میزان درآمد:

درآمد دیجیتال مارکتینگ به عوامل مختلفی مانند نوع فعالیت، میزان فعالیت، تعهد شما و... بستگی دارد. به عنوان مثال یک ادمین شبکه‌های اجتماعی تنها برای گذاشتن پست و استوری به تعداد روزهای ماه می‌تواند بین 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان درآمد داشته باشد.

6. کسب درآمد از شبکه‌های اجتماعی

  • مناسب برای هر سه گروه

امروزه بسیاری از مردم حتی در زمان استحراحت از گوشی مویایل خودشان استفاده می‌کنند، برخی بازی یا وب گردی می‌کنند و یا در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام یا تلگرام حضور دارند.

نکته: تلگرام یک شبکه اطلاع رسانی است تا شبکه اجتماعی، اما در این مطلب به عنوان شبکه اجتماعی از آن نام برده‌ایم.

از بحث دور نشویم، برای کسب درآمد از طریق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باید بر روی موضوعی مشخص، فعالیت مداومی داشته باشید، محتوای مفید منتشر کنید و روش‌های افزایش بازدید را بخوانید و انجام دهید.

چطور از شبکه‌های اجتماعی کسب درآمد کنیم؟

  • یکی از روش‌های کسب درآمد از شبکه‌های اجتماعی مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. اما قبل از اینکار باید درباره اینکه شبکه‌های اجتماعی چطور کار می‌کند، استراتژی شبکه‌های اجتماعی یا چطور در شبکه‌های اجتماعی دیده شویم در گوگل جستجو کنید تا کمی اطلاعات کسب کنید.
  • می‌توانید یک صفحه ایجاد کنید و با محتوای مفید آن را بروز نگه دارید تا در مرور زمان، مخاطب جذب کنید.
  • یا می‌توانید برای صفحات دیگر فالوور ارگانیک (واقعی) جذب کنید.
  • هچنین می‌توانید با تولید ویدئو و محتوا دیده شوید و با افزایش محبوبت، کسب درآمد کنید. شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌توانید ویترین محصولات شما باشد، یا محلی برای دیدن نمونه‌کارهای شما و یا آشنایی با تخصص‌هایی که دارید. فقط کافی است درباره آن‌ها محتوای تصویری یا ویدئویی تولید کنید.
  • اگر پزشک هستید یا تدرس می‌کنید، می‌توانید در صفحه خود درباره مباحث مرتبط با کارتان ویدئوهای مختلفی تهیه کنید و مطمئن باشید اگر محتوای ارزشمند تولید کنید، مخاطب جذب می‌کنید.

میزان درآمد:

اگر مدیریت شبکه‌های اجتماعی را برعهده داشته باشید، با توجه به وظایفی که بر عهده شما خواهد بود، میزان درآمد نیست متفاوت است. به عنوان مثال برای مدیریت یک صفحه اینستاگرام ممکن است از ماهی 200 تا ماهی چند میلیون هم گرفته شود.

اگر بر روی صفحه خودتان در اینستاگرام به صورت اصولی کار کنید قطعاً درآمد خوبی برایتان خواهد داشت.

چند نکته برای موفقیت و در نهایت کسب درآمد از اینستاگرام:

  • موضوع و هدف خود را کاملا و دقیق مشخص کنید.
  • فقط راجب موضوع خود فعالیت کنید.
  • چالش برگذار کنید، فالوورها را غافل‌گیر کنید.
  • تبلیغ زیادی نگذارید و اول به فکر رضایت دنبال کننده باشید.
  • یک اسم خوب و عالی برای برند یا پیج خودتان انتخاب کنید.
  • حرفه‌ای و خلاق باشید، فقط کارهای دیگران را تکرار نکیند.
  • زیر پست هایتان هشتگ مناسب اضافه کنید و روی عکس‌هایتان واترمارکت(اسم برند) را قرار دهید.
  • با کانال‌های دیگران تبادل تبلیغات انجام دهید.
  • از استوری و لایو اینستاگرام حتما و حتما استفاده کنید.

چند نکته برای موفقیت و در نهایت کسب درآمد از تلگرام:

  • یک موضوع انتخاب کنید.
  • یک کانال با اسم مناسب و مرتبط با موضوع انتخاب کنید.
  • یک اصول نوشتاری داشته باشید.
  • در انتخاب عکس‌های دفت داشته باشید.
  • سعی کنید مطالب تکراری قرار ندهید.
  • به دنبال مطالب جدید باشید.
  • از ویدئوهای جذاب استفاده کنید.
  • در کانال‌های مرتبط با موضوع شما، تبلیغ دهید.
  • سعی کنید با کانال‌های مختلف تبادل داشته باشید.

در شبکه‌های احتماعی باید متن‌هایی را انتخاب کنید که کاربر به فکر فرو نرود! از متن‌های ساده استفاده کنید.

7. تدریس از راه دور

  •  مناسب برای گروه دوم

اگر تسلط کافی بر مباحث و تدریس برنامه‌نویسی دارید، یا می‌توانید زبان خارجی تدریس کنید می‌توانید به صورت آنلاین و با استفاده از وبینار، به صورت آنلاین توضیحات خودتان را ارائه دهید.

وبینار چیست؟

وبینار (Webinar) از عبارت Web-based seminar گرفته شده و به کلاس، دوره، سمینار یا هر رویداد آنلاینی گفته می‌شود که در محیط وب و با استفاده از اینترنت بصورت کاملا آنلاین، زنده، تعاملی و دو طرفه در یک زمان مشخص برگزار می‌شود.

برای برگزاری وبینار می‌توانید از پلتفرم‌های داخلی زیر استفاده کنید:

  • eseminar.tv
  • webynar.ir
  • weberno.com

زمان برگزاری وبینار را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید، همچنین می‌توانید از پلتفرم‌های اطلاع‌رسانی رویداد مثل evand.com استفاده کنید.

8. استفاده از سیستم همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ)

  • مناسب برای گروه اول و دوم

در سیستم همکاری در فروش (Affiliate Marketing) هرکسی می‌تواند با عضویت در آن و کمک به فروش کالاها، به ازای خرید هر کاربر، پورسانت دریافت کند. این روش از مهم‌ترین شیوه‌های کسب درآمد از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مانند کانال تلگرام و اینستاگرام به حساب می‌آید.

به عنوان مثال دیجی‌کالا یک نمونه از سایت‌هایی است که قابلیت همکاری در فروش دارند و می‌توانید با ثبت‌نام در این سیستم، فروش محصولات را آغاز کنید.

میزان درآمد:

اینکه از این طریق چقدر درآمد داشته باشید، بستگی به خودتان دارد. هر چقدر ارجاع دهنده شما به سایت مقصد بیشتر باشد، میزان درآمد هم افزایش پیدا می‌کند.

9. راه‌اندازی سایت محتوایی

  •  مناسب برای گروه اول و دوم

شما در حال مطالعه مطلبی هستید که در سایت محتوایی زوم لایف منتشر شده است. شما با تولید محتوای خوب و کاربردی می‌توانید در نتایج جتسجوی گوگل رتبه بگیرید و هر چقدر در رتبه‌های بالاتر باشید، بازدید بیشتری هم خواهید داشت.

محتوا پادشاه است! این جمله که منتسب به بیل گیتس می‌باشد و در برخی جاها به دیوید آگیلوی نسبت داده می‌شود اما یک چیز کم دارد. محتوا پادشاه نیست، بلکه محتوای بهینه پادشاه است.

برای موفقیت و کسب درآمد از طریق سایت پارامترهای زیادی را باید رعایت کنید که مهم‌ترین آن‌ها محتوای مفید و ساختار بهینه سایت است.

میزان درآمد:

روش و میزان درآمدزایی از طریق وب سایت بسیار متنوع است، برای مثال می‌توانید صفحه تبلیغات سایت‌های مختلف (صفحه تبلیغات زوم لایف) را ببینید. شما در سایت محتوایی می‌توانید ویدئوهایی تخصصی تولید کنید و به فروش برسانید.

10. راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

  •  مناسب برای هر 3 گروه

هر 3 گروه می‌توانند فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنند اما مهم است که چه محصولی را چطور می‌خواهید ارائه دهید. ممکن است شما فروشگاه داشته باشید و بخواهید محصولات خودتان را به صورت آنلاین عرضه کنید، یا بخواهید محصولات مجموعه دیگری را به صورت پورسانتی به فروش برسانید.

چند نکته مهم قبل از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی:

  • فروشگاه متفاوت خودتان را راه اندازی کنید، دیجی کالا نباشید!
  • قبل از راه اندازی بررسی کنید که آیا محصول شما خریدار دارد یا خیر. برای اینکار می‌توانید در سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور محصول خودتان را ثبت کنید، ببینید آیا شخصی برای خرید با شما تماس می‌گیرد؟
  • فقط راه اندازی فروشگاه کافی نیست! باید برای به درآمد رسیدن محتوای مناسب به همراه تصاویر با کیفیت تهیه کنید.
  • ممکن است برای تهیه محتوای مناسب نیاز باشد که نویسنده محصول استخدام کنید.
  • سعی کنید برای افزایش درصد موفقیت، دسته‌بندی محصول خاصی را انتخاب کنید.
  • ممکن است بخواهید محصولات را به وسیله سیستم پستی به دست خریداران برسانید اما باید بدانید که مسئله لوجستیک برای گسترش و زنده ماندن کسب و کارتان در آینده مهم است. از همین حالا در موردش فکر کنید. (فروشگاه اینترنتی بامیلو به دلیل نداشتن لوجستیک مطلوب تعطیل شد)
  • قبل از تصمیم و شروع راه اندازی فروشگاه، حتماً با یک مشاور کسب و کار آنلاین مشورت کنید. ممکن است از زاویه‌های دیگری به قضیه نگاه کند که شما از آن غافل شده باشید.

میزان درآمد:

نمی‌شود گفت که چقدر می‌توانید از طریق فروشگاه آنلاین درآمد کسب کنید. فروشگاه اینترنتی به نسبت سایر کارهای اینترنتی ممکن است درآمد بیشتری برایتان داشته باشد اما باید آهسته و هوشمندانه قدم بردارید.

11. استفاده از بازار اینترنتی (Marketplace)

  •  مناسب برای گروه سوم

ممکن است تمایلی به راه اندازی فروشگاه اینترنتی خودتان را نداشته باشید و بخواهید از بستر فروشگاه اینترنتی دیگری برای فروش محصولات خودتان استفاده کنید. اگر کسب و کار خانگی دارید می‌توانید از بازار كسب‌وكارهای خانگی و محلی basalam.com استفاده کنید.

همچنین دیجی‌کالا که پربازدیدترین سایت فروش آنلاین در خاورمیانه است، این بستر را راه‌اندازی کرده و فروشندگان می‌توانند به راحتی در مارکت پلیس دیجی‌کالا محصولاتشان را به فروش برسانند. برای آشنایی با پنل فروشندگان دیجی کالا پیشنهاد می‌کنیم این لینک را ببینید.

Marketplace چیست؟

بازار اینترنتی یا Market Place در حقیقت بستری است که در آن تمامی خرده‌فروشان و شرکت‌های توزیع‌کننده کالا، می‌توانند بدون واسطه محصولاتشان را برای فروش در معرض عموم قرار دهند. از بزرگترین نمونه‌های موفق مارکت پلیس می‌توان به آمازون (Amazon)، ای‌بِی (eBay)، فیلیپ کارت (Flipkart) یا علی‌اکسپرس (AliExpress) اشاره کرد.

چند نکته مهم در راه اندازی کسب و کار اینترنتی

مثل اینکه بسیار مصمم هستید تا یک کار اینترنتی را شروع کنید، پس حتما به خواندن ادامه بدهید.

همیشه پای یک ایده در میان است

بگذارید قبل از اینکه پاسخ این سوال را بدهم یک واقعیت را برای‌تان آشکار کنم. من یا هیچ شخص دیگری نمی‌توانیم به شما ایده آماده بدهیم و بگوییم «رفیق بزن تو این کار موفق میشی!» چون مثل این می‌ماند که به قول انیشتین از ماهی بخواهیم از درخت بالا برود. در حالی که علاقه و استعداد ماهی در شنا کردن است و قطعا در بالا رفتن از درخت شکست می‌خورد.

بنابراین قبل از این که کسب و کاری راه اندازی کنید، باید در نظر داشته باشید علاقه‌های‌تان در چه زمینه هستند و چه کارهایی را خوب انجام می‌دهید. شما در طول روز ساعت‌های زیادی با شغل‌تان درگیر هستید، حتی بیشتر از زمانی که با خانواده‌تان می‌گذرانید. زیر پا گذاشتن علاقه و مهارت‌تان، زندگی شما را جهنم می‌کند!  همش با خود خواهید گفت «اگر فلان کار را انجام می‌دادم موفق‌تر بودم.»

پس اگر می‌خواهید موفق شوید، از خودتان بپرسید استعدادتان در چه زمینه‌ای است؟ چه چیزی در زندگی‌تان وجود دارد که حاضرید بخاطرش حتی از جان شیرین‌تان هم بگذرید؟ چه کاری را می‌توانید با اشتیاق، بهتر از دیگران انجام بدهید که مشتریان شما را به رقبای احتمالی‌تان ترجیح بدهند؟

سبک سنگین کردن ایده

پیشنهاد من به شما این است که وارد زمینه کاری شوید که به آن علاقه دارید و  کاری را انجام دهید که در آن مهارت دهید. برای یافتن ایده کسب و کار نیازی نیست از خلاقیت خود استفاده کنید. بلکه فقط کافی است مشکلات اطراف خودتان را پیدا کنید و راه حلی برای آن بیاندیشید. حالا که یک ایده (یا بهتر است بگویم یک مشکل برای حل کردن) دارید، وقت آن رسیده است که باهم بررسی کنیم بینیم آیا با عملی کردن آن موفق خواهید شد یا نه؟

ریسک مشتری و بازار

بیشتر دلایل شکست کسب و کارهای نوپا مربوط به همین بخش است. حدود 47 درصد از استارتاپ‌هایی که شکست می‌خورند، توجه زیادی روی بازاریابی و مشتری‌هاشون ندارند. با این فرض که شما یک محصول خیلی خوب دارید، باید بدانید اصلا مردم به این محصول نیاز دارند؟ بابت آن پول پرداخت می‌کنند؟ تعداد مشتری‌هایش زیاد است؟

البته اگر ایده شما بر اساس حل یک مشکل به دست آمده، تا حد زیادی این ریسک رو کاهش داده‌اید. اما هنوز کلی سوراخ سنبه هست که توجهی به آن‌ها نکرده‌این! مثلا در نظر بگیرید متوجه شده‌اید افراد زیادی فراموش می‌کنند موقع خارج شدن از اتاق، لامپ‌ها را خاموش کنند. و بخاطر همین هزینه برق زیادی پرداخت می‌کنند.

خب شما تا اینجا یک مشکل خوب برای حل کردن دارید و تصمیم می‌گیرید به آن‎ها لامپ سنسوردار بفروشید تا هزینه‌های‌شان را کاهش دهند. اما در نظر نگرفته‌اید که این افراد، مگر در موارد نادری که کم کاهش مصرف انرژی برای‌شان اهمیت داشته باشد، اگر حاضر بودند برای خرید محصول شما پول بدهند، اصلا با پرداخت هزینه برق بیشتر مشکلی نداشتند!

ریسک رقبا

این ریسک خیلی ترسناک نیست و خیلی راحت می‌شود آن را حل کرد. ریسک رقبا به طور کلی می‌گوید هنگامی که می‌خواهید کسب و کارتان را راه اندازی کنید، در نظر داشته باشید که چه افراد یا شرکت‌های دیگری در حوزه شما فعالیت دارند و محصولات یا خدمات مشابه شما را ارائه می‌دهند. آیا می‌توانید با این شرکت‌ها رقابت کنید؟ آیا می‌توانید محصولی با همان کیفیت یا بالاتر ارائه دهید یا خیر؟ (1)

ایرانیکان سه شنبه 04 خرداد 1400 زمان : 14:59 نظرات (0)
بازدید : 429

کار اینترنتی و راه اندازی کسب و کار آنلاین این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده و حتی بسیاری از کسب و کارهای سنتی تمایل دارند شعبه آنلاین خودشان را راه‌اندازی کنند.

بله، هرکسی می‌‌خواهد کسب و کار اینترنتی خودش را راه‌اندازی کند و برای درآمد بیشتر، برنامه‌ریزی کند. اما چطور باید کسب و کار اینترنتی داشت؟ چطور درآمد میلیونی داشته باشیم؟

کسب کار اینترنتی مانند هر نوع کسب و کاری نیاز به تجربه و تلاش دارد و اینطور نیست که براحتی شب بخوابید و برایتان پول واریز شود! این تفکر اشتباه در هر کاری وجود دارد و بسیاری می‌خواهند بسرعت درآمد میلیونی داشته باشند.

به‌یاد داشته باشید، کسب و کار آنلاین به هیچ‌وجه محدودیت سنی و جسنیتی ندارد. همه می‌توانند کسب و کار خودشان را داشته باشند و از اینترنت کسب درآمد کنند.

برای کسب درآمد اینترنتی، ابتدا باید بتوانید یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید و برای به درآمد رسیدن تمام انرژی خودتان را برایش خرج کنید. اگر دنبال ایده برای کسب درآمد اینترنتی هستید، خواندن این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد.

از کجا شروع کنیم؟

برای شروع توصیه می‌کنیم با خواندن مطالب آشنایی با انواع کسب و کار اینترنتی و سپس روش‌های راه اندازی کسب و کار اینترنتی دید خوبی نسبت به کسب و کار اینترنتی بدست بیاورید.

برای راه اندازی کسب و کارتان حداقل یک سیستم یا گوشی متصل به اینترنت نیاز دارید اما فقط با راه اندازی کسب و کار، به درآمد نخواهید رسید. بلکه برای موفقیت و به درآمد رسیدن باید مطالعه کنید، با دقت و حساسیت تصمیم بگیرید، رقبای خودتان را بشناسید و فقط به فکر پول نباشید. حتی زمانیکه موفق شدید!

راه‌های کسب درآمد از اینترنت چیست؟

در این مطلب روش‌های مختلفی برای کسب درآمد اینترنتی را توضیح داده‌ایم که می‌توانید در ادامه بخوانید.

این روش‌های کسب درآمد برای 3 گروه زیر مفید است:

  • گروه اول: افرادی که تجربه کار اینترنتی ندارد اما می‌خواهند از طریق اینترنت کسب درآمد کنند.
  • گروه دوم: افرادی که تجربه یا تخصص‌های خاصی (برنامه‌نویسی، تدریس، پزشکی و...) دارند و می‌خواهند از طریق اینترنت، کسب درآمد کنند.
  • گروه سوم: افرادی یا مجموعه‌هایی که کسب و کار محلی دارند و می‌خواهند از طریق اینترنت، فروش خود را افزایش دهند.

ادامه در مقاله بعدی ......

ایرانیکان سه شنبه 04 خرداد 1400 زمان : 14:56 نظرات (0)
بازدید : 462

شیوه تبلیغات در اینترنت

تبلیغات در اینترنت  مزایای زیادی دارد و از این رو در حال حاضر به یکی از اساسی ترین ابزار تبلیغاتی شرکت های بزرگ دنیا تبدیل شده است. با توجه به اینکه شمار کاربران اینترنتی روز به روز در حال افزایش است با استفاده درست و بهینه از این ابزار مفید میتوان کسب کار خود را رونق بخشید

از مزایای تبلیغات اینترنتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1•تبلیغات اینترنتی بسیار ارزان است:

تعرفه تبلیغات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نسبت به سایر روش های تبلیغاتی بسیار ارزان بوده و با اطمینان بیشتری می توان بابت آن سرمایه گذاری نمود. لذا به شما توصیه می کنیم از این فرصت استفاده کرده و هر چه زودتر نسبت به درج اَگهی و تبلیغات خود را در سایتهای اینترنتی اقدام کنید.

2•تبلیغات اینترنتی محدوه زمانی و جغرافیایی ندارد:

تبلیغات در اینترنت به صورت مداوم و بدون هیچگونه محدودیت زمانی و مکانی در سر تا سر دنیا دیده می شود. بطور مثال هنگامی که شما در یک سایت نیازمندی اینترنتی تبلیغات انجام می دهید، اَگهی شما به طور شبانه روزی در دسترس کلیه کاربران اینترنتی خواهد بود.

3•تبلیغات اینترنتی و مخاطبین بیشمار:

هزینه بسیار پایین و در دسترس بودن اینترنت در هر زمان و هر مکان، می تواند قانع کننده ترین دلیل برای تبلیغات در این فضا باشد. چرا که میلیون ها مخاطب در شبانه روز از این فضا جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کرده و خواه ناخواه در معرض تبلیغات اینترنتی قرار خواهند گرفت.

4•تبلیغات اینترنتی، فضای سبز بیشتر و زندگی سالم تر:

با استفاده از تبلیغات اینترنتی به جای چاپ هزاران تراکت،پوستر و کاتالوگ،می توان به حفظ محیط زیست کمک بسیاری کرد و از هدر رفتن منابع طبیعی جلوگیری نمود.

5•ارسال تبلیغات و به روز رسانی اَسان:

امکان ثبت تبلیغات اینترنتی، ویرایش سریع و اَسان و به روز رسانی مداوم از دیگر ویژگی های این نوع تبلیغات می باشد.

6•تبلیغات اینترنتی و ارائه اطلاعات بیشتر:

یکی از دلایل توجه به تبلیغات اینترنتی امکان نمایش اطلاعات مختصر و کوتاه بدون توضیحات کافی در سایر روش های تبلیغی است، که این عوامل ساده می تواند انگیزه انجام تبلیغات اینترنتی را در فروشندگان اینترنتی تقویت میکند. تبلیغات اینترنتی می تواند با رعایت اصول لازم، اطلاعات کافی و جامعی را در اختیار مشتری بگذارد.

7•تبلیغات اینترنتی و فروش اَنلاین:

فروش آنلاین نیز از اتفاقات ارزشمندی است که می تواند در راستای تبلیغات اینترنتی صورت گرفته و در سریع ترین زمان ممکن، تیر تبلیغات ما را به هدف بنشاند.

روش های موثر تبلیغات اینترنتی:

1- تبلیغات در سایت های نیازمندی معتبر :

امروزه بیشتر نیاز افراد از طریق اینترنت و سرچ در گوگل برطرف میشود . مهم ترین بخش تبلیغات  تبلیغ در سایت های نیازمندی است که امروزه شمار آنها رو به افزایش است .سایت های نیازمندی با درج آگهی شما در قسمت مرتبط با کسب کار شما باعث افزایش بازدید کسب کار شما میشود .
سایت هایی که اقدام به تبلیغات برای کالا یا هر گونه خدماتی می کنند، فرصتی مناسب برای ارائه و دیده شدن بیشتر شما هستند. یکی از مهم ترین مزیت سایت های درج آگهی رایگان و ویژه این است که مستقیماً با مخاطبان واقعی خدماتتان روبرو می شوید. در این محیط ها می توانید به راحتی کالای خود را معرفی کنید و انتظار داشته باشید در سریعترین زمان ممکن دیده شوید.با درج آگهی انبوه خود بصورت رایگان در سایتهای نیازمندی میتوان بدون پرداخت حتی یک ریال هزینه ، تبلیغ خود را در موتورهای جستجو به نمایش بگذاریم . برخی از سایتهای آگهی رایگان با توجه به اینکه تمامی روشهای سئو و بهینه سازی سایت را بدرستی رعایت کرده اند رتبه بسیار خوبی در موتورهای جستجو دارند . آنها به همین دلیل ترافیک بسیار بالایی را از موتورهای جستجوگر دریافت میکنند.

توجه کنید که تبلیغات در سایت های نیازمندی از گذشته یکی از راههای معرفی و کسب درآمد با تبلیغات اینترنتی محسوب می شده که هنو هم کارایی دارد.

-درج آگهی در سایت های نیازمندی به دو روش انجام میشود:

- درج آگهی رایگان : که امکان درج لینک به سایت شما نیست.
-آگهی ویژه : که شما می توانید لینک سایت یا وبلاگ خودتون در آگهی درج کنید و ضمنا‌ آگهی شما به صورت ثابت در صفحه اول سایت می باشد.

مزایای آگهی های ویژه :

1 - آگهی های ویژه همیشه در صفحه اصلی سایت نمایش داده می شود و نیازی به بروز رسانی ندارد.
2 -در آگهی های ویژه لینک سایت آگهی دهنده به صورت فالو درج می شود که باعث بالا رفتن رتبه سایت آگهی دهنده می شود.
3 - با کلیک هر بازدیدکننده بر روی یک آگهی رایگان ،آگهی های ویژه مرتبط در سمت چپ سایت برای بازدید کننده نمایش داده می شود.
4 - برای گوگل صفحه اول هر سایت رتبه بالاتری نسبت به صفحه های داخلی دارد. در نتیجه وجود لینک سایت یا وبلاگ در آگهی ویژه باعث افزایش رتبه سایت در گوگل می شود.

2-تبلیغات و انتشار لینک آگهی در شبکه های اجتماعی :

شبکه های اجتماعی این روزها به دلایل خیلی زیادی، سهم زیادی در سبک زندگی جدید مردم دارند. کم تر کسی را می توان یافت، که یک تلفن همراه هوشمند یا تبلت نداشته باشد و از اپلیکیشن هایی مثل Telegram و Instagram و Facebook و Linkdin و ... استفاده نکند. همه ما زمان زیادی را صرف این مجموعه می کنیم. همین اتفاق دلیلی است تا کسب و کارها از شبکه های اجتماعی در راستای معرفی محصولات، برگذاری کمپین ها، ارائه پیشنهادات ویژه و .... در جهت وفادار سازی مشتریان استفاده کنند. فروشگاه های در بستر شبکه های اجتماعی نیز توانسته اند برای فروش محصولات بازار ارزشمندی ایجاد کنند. پس اگر کسب و کاری دارید، حتما از شبکه های اجتماعی استفاده کنید و به آن ها اهمیت بدهید. وبه همین دلیل شبکه های اجتماعی مورد توجه موتورهای جستجو وگوگل می باشد. درج لینک آگهی شما در فیسبوک ، توییتر و لینکدین و ... تاثیر زیادی در افزایش رتبه آگهی و ایندکس آگهی شما در گوگل دارد .

3-رپورتاژ خبری:

خرید رپورتاژ آگهیبه علت متن مرتبط با کسب کار و کلمه کلیدی شما اهمیت زیادی از نظر گوگل دارد. در واقع، اکثر کسب و کارها بیشتر برای گرفتن بک لینک‌های قوی دائمی اقدام به خریدن رپورتاژ‌های خبری می کنند.

اشاره ای کوتاه به فواید رپورتاژ :

۱- مقاله ای کامل و جامع برای معرفی شما:
همانطور که گفتیم، رپورتاژ آگهی در واقع یک مقاله است که شما در رسانه‌های معتبر اینترنتی منتشر می‌کنید، یک مقاله و نه یک بنر تبلیغاتی!
چه حرف‌ها که نمی‌توان در طول یک مقاله به مخاطب زد. شما فرصت دارید تا به او آموزش بدهید، احساس نیاز در او ایجاد کنید و به خوبی خودتان را معرفی کنید. اصلاً می‌توانید یک داستان طولانی برای او بگویید. داستانی که اگر جذاب باشد، حتماً می‌تواند او را تا پایان با خود همراه کند.
مخاطب دیگر فقط یک جمله تبلیغاتی از شما نخواهد شنید، بلکه محتوایی از شما دریافت می‌کند که می‌تواند در عین مفید بودن، او را به خرید از شما هم ترغیب نماید. فقط کافی است هنرمندانه نوشته شده باشد.
۲- احتمال خوانده شدن زیاد:
آیا رپورتاژ آگهی در جایگاه‌های تبلیغاتی یک سایت نمایش داده می‌شود؟ نه! در بین محتواهای اصلی آن‌ها خواهد بود. در واقع، همچون یکی دیگر از مقالات سایتی است که خواننده‌ها همیشه به سراغ آن می‌آیند.
این یعنی حتماً رپورتاژ آگهی شما به چشم خوانندگان خواهد خورد و کافی است که یک عنوان جذاب انتخاب کرده باشید تا آنها نتوانند جلوی کلیک کردن خود را بگیرند.
در حقیقت، در رپورتاژ خبری شما از اعتبار و مطرح بودن یک رسانه برای جذب خواننده‌ها به محتوای خود استفاده می‌کنید. اعتبار دقیقاً همان ویژگی بعدی است که به آن خواهیم پرداخت.
۳- افزایش اعتبار و برندینگ شما:
اعتبار، اعتبار، اعتبار! این چیزی است که به کسب و کار شما در مسیر رشد بیشتر کمک خواهد کرد. اینکه شما را به عنوان یک عضو معتبر از صنعت خودتان بشناسند. حضور در رسانه‌های بزرگ قطعاً برای چنین هدفی موثر است.
اینکه شما در بین اخبار و مقالات رسانه‌های بزرگ اینترنتی، قطعاً باعث جلب اعتماد کاربران خواهد شد. حتی می‌توانید در وب‌سایت اصلی خود نیز لینک این مقالات را قرار دهید و به کاربران اطلاع دهید که در این رسانه‌ها حضور داشته‌اید. (البته، شاید چندان با این موضوع موافق نباشید. چون حضور شما به صورت تبلیغاتی بوده است. اما حتی همین موضوع هم نشانی از اعتبار در خود دارد.)
4-هزینه به صرفه تر:
چی؟ این چه حرفی است؟ واقعاً نویسنده این مقاله، تا این حد از قیمت رپورتاژهای خبری بی‌اطلاع است؟ اینطور نیست. اجازه بدهید توضیح دهم.
رپورتاژ آگهی در مقایسه با بسیاری از روش‌های تبلیغاتی دیگر، واقعاً هزینه بسیار معقولانه‌تری دارد. برای مثال، اگر قرار باشد شما یک بنر در یک رسانه مطرح خبری اجاره کنید، حداقل باید چند میلیون تومان هزینه کنید. اما رپورتاژ دادن در همین رسانه، بسیار بسیار کمتر برای شما هزینه دارد. شاید حتی بتوانید با کمتر از یک میلیون تومان در این رسانه حضور پیدا کنید. این قطعاً یک مزیت رپورتاژ نسبت به تبلیغات بنری محسوب می‌شود.
5-موثر در سئو وب سایت:
تا به اینجا دیدید که چطور رپورتاژ می‌تواند در فروش و برندینگ کسب و کار شما تاثیر داشته باشد. اما جذاب‌ترین فایده رپورتاژ (حداقل برای اکثر کسب و کارها) هیچ کدام از اینها نیست. بلکه تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو یک وب‌سایت است.
زمانی که شما در سایت‌های بزرگ اینترنتی حضور داشته باشید و از آنها لینک دریافت کنید، به گوگل یک پیام مخابره کرده‌اید: «من وب‌سایت مطرحی دارم. وب‌سایتی که توسط رسانه‌های قابل اعتمادی معرفی شده است.» و گوگل عاشق این پیام است و وقتی آن را دریافت می‌کند، عاشق شما هم خواهد شد.
به لطف انتشار رپورتاژ آگهی، گوگل شما را به عنوان یک منبع قابل اعتماد اینترنتی خواهد شناخت و جایگاه‌های بالاتری را در جستجوهای خود به شما اختصاص می‌دهد. و این بزرگترین مزیت انتشار رپورتاژ خبری است.
6-محتوایی همیشگی و غیرقابل حذف
رپورتاژ شما همیشه در سایت هدف قرار میگیرد و هرگز حذف نمیشود این یک امتیاز مثبت برای شما است تا همیشه مورد توجه مخاطبین آن سایت قرار بگیرین.

4-بک لینک:

گوگل به خرید بک لینک  بر اساس میزان محبوبیت و تعداد اهمیت می دهد هر گونه لینک به صفحات شما در سایت‌ها و صفحات دیگر که توسط موتور‌های جستجو پیدا شود بک لینک است. سایت هایی که خرید بک لینک طبیعی ،زیاد دارند و همچنین محتوای جدید و منظم قرار می دهند رتبه خوبی دارند.

ایرانیکان چهارشنبه 13 اسفند 1399 زمان : 15:14 نظرات (0)
بازدید : 1496

مهارت های مهم در مصاحبه شغلی و استخدام

۱- آماده باشید

قبل از اینکه به مصاحبه بروید ، باید آماده باشید. با توجه به اینکه این موضوع بسیار مهم است در عین حال بسیاری افراد از آماده شدن برای مصاحبه شغلی غفلت میکنند “این جمله را بخاطر بسپارید: همیشه یک مکان آماده برای یک فرد آماده , وجود خواهد داشت. ”

اجازه بدهید به شما بگویم چه چیزهایی برای آماده بودن در یک مصاحبه شغلی نیاز است.

نمونه کارهای خود را آماده کنید.

بیش از اندازه به این موضوع اهمیت بدهید. اگر شما در حال آماده سازی خود برای مصاحبه در موقعیت شغلی طراح وب هستید، پس بایستی نمونه کارها آنلاین خود را آماده کنید. اطمینان حاصل نمایید که تمام لینک ها کار میکنند، تمام کدها درست نوشته شده اند و همه ی آیتم ها مرتب چیده شده و سازمان یافته باشد. شما را مجبور به طراحی مجدد کل نمونه کارهایتان نمیکنم ، اما حداقل آن را برای یک ارائه خوب به عنوان یک طراح وب, آماده نمایید. اگر نمونه کار آنلاین ندارید; پس چگونه انتظار دارید به عنوان یک طراح وب کار دریافت نمایید؟ این موضوع بسیار غم انگیز است، اما دیده شده که بسیاری از افراد می خواهند به عنوان یک طراح وب/ طراح گرافیک کار کنند و در عین حال هنوز هم یک نمونه کار ندارند. یادتان باشد این اولویت شماره یک است. نمونه کارها ی خود را آماده و به روز کنید.


ظاهر خود را آماده کنید.

این مورد یکی دیگر از جنبه های مهم در مصاحبه است که باز هم بسیاری از آن غفلت می کنند .پیشنهاد می کنم که به زیباترین شکل ممکن آراسته و موقر به نظر برسید . هیچ اجباری برای پوشیدن لباس مارک دار و گران قیمت نیست ، اما پوشیدن لباس آراسته و ساده صدمه ای به شما نمی زند . یادتان باشد ظاهری که شما را نمایش میدهد نشان دهنده ی بخشی از شخصیت شماست . مخصوصا در اولین برخورد با افراد در محیط کار، به آن ها نشان می دهد که شما مایل و آماده ی داشتن آن شغل هستید .پس به بهترین نحو ظاهر خود را آماده نمایید.

رزومه خود را آماده کنید.

رزومه کاری را در جهت نمایش سوابق کار خود, مهارت ها و دوره های آموزشی که در راستای آموختن آن کار گذرانده اید بنویسید. روز قبل از مصاحبه ، به رزومه کاری خود که در بعضی مواقع ممکن است آن را زودتر برای کارفرما فرستاده باشید نگاه کنید. حتی میتوانید چند نسخه از آن را در پوشه ایی مرتب قرار داده و در روز مصاحبه به همراه داشته باشید .همچنین، فراموش نکنید یک قلم، چیزی شبیه به یک دفترچه یادداشت که بتوان در صورت نیاز یادداشت و توضیحی را در روز مصاحبه نوشت به همراه خود ببرید .


تحقیق کنید

یکی از مهم ترین توصیه های کلیدی برای یافتن شغل مناسب انجام تحقیقات درباره شغل ، محل کار و شرکت و اداره می باشد.

تحقیقاتی در مورد شرکتی که می خواهید در آن مشغول به کار شوید آماده نمایید . اگر شرکت طراحی وب باشد مطمئنن وب سایت خواهد داشت پس حتما به آن سر بزنید اطلاعات خوبی از آن شرکت به دست می آورید ، یک ایده کلی از شرکت ، چشم انداز، اهداف، و غیره. در واقع همیشه خوب است به آنها نشان دهیم برای مصاحبه آماده ایم و سعی در پیدا کردن اطلاعات بیشتری در مورد شرکتشان داریم. شاید تحقیق کردن در مورد شرکت به نظرتان سختگیرانه باشد اما یادتان باشد قرار است در آن شرکت کار کنید و نظر شما که آن را بپسنید نیز مهم است . ممکن است با تحقیق در مورد آن شرکت از کار کردن در آن صرف نظر کنید!

۲- وقت شناس باشید

فرهنگ لغت وقت شناسی را اینگونه تعریف کرده است : ” رسیدن سریع و به موقع در زمان منصوب/ توانایی انجام وظیفه، در زمان تعیین‌شده”


لطفا دیر به مصاحبه نروید. واقعا خوب نیست که به مصاحبه دیر برسید به خصوص قبل از اینکه استخدام شوید. روز قبل مسیر را زمانبندی نمایید و بیشترین زمان را برای رسیدن به مقصد به خودتان بدهید و به اندازه کافی برای وجود ترافیک وقت بگذارید . در بهترین حالت حدود ۱۵-۲۰ دقیقه قبل از مصاحبه در محل حضور پیدا نمایید

۳- مودب باشید

در طول مصاحبه، تا حدی که امکان دارد ادب را رعایت نمایید . ممکن است در مورد مشاغل و تجارب گذشته تان سوالاتی از شما شود . اگر تجربه بدی داشته اید ،از رئیس قدیمی و یا شرکت های قبلی خود بدگویی نکنید . اگر هیچ چیز خوبی در مورد آنها ندارید که بگویید، فقط کافیست سکوت نمایید. احتمالا در مورد فرآیند و پروسه کاریتان و یا شاید به صورت جزیی تر در مورد استانداردهای وب که در حال حاضر به کار گرفته میشود سوالاتی دریافت کنید، عقایدتان را با اعتماد به نفس و نزاکت کامل بیان نمایید .

همچنین، لطفا در هنگام مصاحبه از ناسزا گویی در مورد هر مسئله ای خودداری نمایید . بعضی افراد ، فقط برای ایجاد حس مشترک از روش صحبت کردن همراه با ناسزا استفاده میکنند , شما هرگز این کار را انجام ندهید.

۴- توجه نمایید

در مصاحبه بسیاری از موضوعات پوشش داده می شود و مورد بحث قرار میگیرد. در مورد فرآیندها، قوانین، مقررات و سیاست صحبتهای ممکن است صورت گیرد. اطمینان حاصل کنید که به همه ی موارد با توجه تمام گوش داده اید زیرا هر مصاحبه یکبار بیشتر تکرار نخواهد شد .در این بین شما هم اگر موقعیتش را مناسب یافتید سوالات خود را در مورد شرکت بپرسید و با تحقیقات قبل از مصاحبه خود انطباق دهید . پرسیدن سوالات خوب و مربوط, به آنها نشان می دهد که شما در حال تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر هستید و به آنها توجه دارید.

۵- هیجان داشته باشید

در طول مصاحبه شغلی خود پرشور و با هیجان باشید . اگر پرشور و با احساس باشید ، کارفرما آن را حس می کند و شما می توانید توجه او را به خود حفظ نمایید. بسیاری در مصاحبه های استخدامی بی علاقه، بی حوصله و خسته حضور پیدا می کنند .شما اینگونه نباشید.لحن مثبت و اعتماد به نفس را همواره در صدای خود حفظ نمایید.

هنگامی که یک سوال در مورد طراحی یا توسعه وب از شما پرسیده شود،پاسخ دادن به روش های غیر معمول مسئله جالبی نیست اما گاهی اوقات این اتفاق خواهد افتاد. به هر حال، اگر من شخص مصاحبه کننده باشم، ترجیح میدهم کسی که هیجان و اشتیاق زیادی برای کار و یادگیری را دارد استخدام کنم.

۶- استعداهای خود را بشناسید

مصاحبه شغلی زمان مناسبی است تا شرکت مورد نظرتان با شما و همچنین شما با آن آشنا شوید. زمانیست که می توانید به آنها نشان دهید چرا برای این کار آماده اید. معمولا، مصاحبه کننده از شما می پرسد، “چرا ما باید شما را برای این کار استخدام کنیم؟ چه چیز شما را از مابقی متمایز میکند ؟” برای اینگونه پرسش ها آماده باشید و به پاسخ های حرفه ای و واقعی خود بیشتر فکر نمایید .اگر شما واقعا در یک تخصص خوب هستید، مثل HTML5 / CSS3 یا تایپوگرافی، پس بر روی آن متمرکز شوید . اجازه دهید آنها بدانند که شما چگونه می توانید به آن شرکت سود برسانید و کمک حالشان باشید. در این مورد خجالتی نباشید


هر کسی در مصاحبه های کاری ,خودش را به بهترین نحو ممکن نشان میدهد بنابراین شما هم از معرفی خود واقعیتان دریغ نکنید.

به شما پیشنهاد نمیدهم دروغ بگویید و به آنها بگویید که شما بهترین هستید ، فقط با دلایل قانع کننده به آنها دلایلی را که باید شما را برگزینند دهید

۷- پس از مصاحبه

در نهایت شما پس از مصاحبه در شرکت به خانه بازمیگردید. همه چیز خوب پیش رفته ، به موقع در مصاحبه آماده شدید،پرشور و هیجان بودید، توجه خود را نسبت به پرسش ها نگه داشتید و تا آنجا که توانستید با احترام و ادب رفتار نمودید، و آنچنان که باید استعدادهای خود را بروز دادید. آنها نمونه کارهایتان را پسندیدند . حال قدم بعدی چیست ؟ خب، به نظر روش خوبی می آید اگر چند خطی برای مصاحبه کننده بنویسید و از او بابت وقتی که برای مصاحبه با شما داشته تشکر نمایید . به یاد داشته باشید، هر چیز کوچکی در این مصاحبه در نظر گرفته خواهد شد، و بسیاری ممکن است با هم مهارت های مشابه زیادی داشته باشند که تنها موارد ریزبینانه ایست که شما را برای آن کار انتخاب می کند .

ایرانیکان یکشنبه 03 اسفند 1399 زمان : 14:57 نظرات (0)
بازدید : 378

مراحل موفقیت در کسب و کار اینترنتی

در این مطلب یک سری مراحل اثبات شده چگونگی شروع و موفقیت در کسب و کار آنلاین ارائه می شوند که می توانید آنها را برای تضمین موفقیت خود در کسب و کار آنلاین تان دنبال کنید. این مراحل در کسب و کارهای بزرگ آنلاین به روش های مختلفی استفاده می شود.

هر کسی، از مبتدی گرفته تا کارآفرین آنلاین، می تواند از این مراحل برای شروع کسب و کار آنلاین و یا موفقیت در کسب و کار آنلاین خود استفاده کند.

مرحله 1: نیاز مشتریان را پیدا کرده و آن را برطرف کنید

اکثر افرادی که تازه شروع به کار می کنند، مرتکب این اشتباه می شود که ابتدا محصول و سپس بازار آن را جست و جو می کنند. برای افزایش شانس موفقیت خود، ابتدا شما، باید کار خود را با یک بازار شروع کنید.

یک راه میانبر این است که یک گروه از افراد را پیدا کنید که در جستجوی راه حلی برای مشکل خود هستند، اما به جایی نمی رسند. اینترنت این نوع تحقیقات بازاری را آسان کرده است. به انجمن های آنلاین مراجعه کنید تا ببینید مردم چه سوالاتی را مطرح می کنند و چه چیزی مشکلشان را حل می کند.
تحقیقات خود را برای پیدا کردن کلمات کلیدی که بسیاری از افراد ، آنها را جستجو می کنند، اما سایت های رقیب زیادی در آن زمینه فعال نیستند انجام دهید. رقبای بالقوه خود را چک کنید و برای برآورده نمودن تقاضاها بر روی کار خود تمرکز نمایید. سپس می توانید از چیزی که آموخته اید استفاده کنید و محصولی را به بازار عرضه کنید که قابل رقابت با محصول رقبا باشد.

مرحله 2: وب سایتی با کاربری راحت، طراحی کنید

هنگامی که شما بازار و محصول خود را انتخاب نمودید و روند فروش تان را آغاز کردید. برای شروع کسب و کار آنلاین باید آماده طراحی وب سایتی برای کسب و کار اینترنتی خود باشید. به یاد داشته باشید که وبسایتتان باید خیلی ساده باشد.
برای موفقیت در کسب و کار آنلاین شما کمتر از پنج ثانیه برای جلب توجه مشتریانتان زمان دارید. در غیر این صورت آنها می روند و، هرگز دوباره باز نمی گردند.
برخی از نکات مهم در طراحی وب سایت را در ذهن داشته باشید:

  • یک یا دو فونت ساده را روی یک پس زمینه سفید انتخاب کنید
  • سیستم هدایتی شما باید ساده و یکسان و در تمام صفحات مشابه باشد
  • تنها زمانی از گرافیک، صدا یا ویدئو استفاده کنید که باعث درک بهتر پیامتان شود
  • یک سیستم  پیشنهاد عضویت در خبرنامه داشته باشید تا بتوانید آدرس های ایمیل بازدیدکنندگان را جمع آوری کنید
  • خرید آسان یعنی بیش از دو کلیک بین مشتری بالقوه و پرداخت وجود نداشته باشد
  • وب سایت شما فروشگاه اینترنتی شماست، بنابراین آن را به محیط مناسبی برای مشتری تبدیل کنید.

مرحله 3: نوشتن متن های تاثیرگذار

توجه داشته باشید که نوشتن متن های تاثیرگذار مانند ، سخنان بزرگان درباره موفقیت فوق العاده تاثیر گذار می باشد.

نوشتن متن های تاثیر گذار در موفقیت کسب و کار آنلاین تاثیر مستقیمی دارد. یک متن تاثیرگذار سبب می شود بازدیدکننده ای که وارد وبسایتتان شد بدون خرید کردن خارج نشود.

  • از عنوان های جالب و جذاب استفاده کنید
  • در مورد مشکلی که محصول شما آن را حل می کند توضیح دهید
  • اعتبار خود را به عنوان حل کننده مشکل بیان کنید
  • اضافه کردن بخش نظرات خریدارانی که قبلا از محصول شما استفاده کرده اند
  • در مورد محصول و چگونگی استفاده از آن به نفع کاربر صحبت کنید
  • پیشنهاد دهید
  • یک ضمانت قوی ارائه کنید
  • ضرورت استفاده از محصول را توضیح دهید
  • از او بخواهید خرید کند

شما باید در طول نگارش متن های خود، بر روی این موضوع تمرکز کنید که چگونه محصول یا خدماتتان به طور منحصر به فردی قادر به حل مشکلات مردم و یا فراهم آوردن زندگی بهتری برای آنهاست.

مرحله 4: استفاده از موتورهای جستجو

موفقیت در کسب و کار آنلاین بدون توجه به موتورهای جستجو بسیار دشوار و پر هزینه است. از موتورهای جستجو استفاده کنید تا خریداران را به سمت سایت خود هدایت کنید.

تبلیغات کلیکی PPC (Pay Per Click) پرداخت به ازای هر کلیک، ساده ترین راه برای انتقال ترافیک به سمت یک سایت کاملا جدید است. این روش نسبت به منتظر ماندن برای بازدیدکننده دو مزیت دارد.

  1. اول، تبلیغات PPC در صفحات جستجو بلافاصله نمایش داده می شوند
  2. تبلیغات PPC به شما اجازه می دهند تا کلمات کلیدی مختلف، عنوان ها، قیمت ها و روش های فروش را آزمایش کنید.

شما نه تنها ترافیک فوری را دریافت می کنید، بلکه می توانید از کلمات کلیدی PPC برای کشف بهترین کلمات کلیدی خود استفاده کنید. سپس می توانید کلمات کلیدی مورد نظر را در سایت خود کپی کنید، که به رتبه بندی های شما در نتایج جستجوی گوگل کمک خواهد کرد.

به غیر از روش‌های تبلیغات کلیکی، شما می توانید بر روی SEO سایت خودتان نیز کار کنید تا به مرور زمان در نتایج جستجوی گوگل جایگاه بهتری به دست بیاورید. با انجام این کار هزینه تبلیغات شما کاهش پیدا می کند و بصورت طبیعی بازدیدکننده وارد سایت شما خواهد شد.

باید بدانید که SEO شامل فرایندها و کارهای زیادی است که با انجام آنها رتبه شما در یک عبارت جایگاه بهتری به دست می آورد. اگر می خواهید درباره سئو بیشتر بدانید، در گوگل جستجو کنید.

مرحله 5: تولید محتوای ارزشمند

مردم برای پیدا کردن اطلاعات از اینترنت استفاده می کنند. این اطلاعات را به صورت رایگان در سایتی دیگری ارائه دهید و خواهید دید که ترافیک بیشتر و رتبه بندی موتور جستجو بهتری را دریافت خواهید کرد. راز موفقیت کسب و کار اینترنتی این است که همیشه لینکی را در سایت خود قرار دهید که شامل اطلاعات مفیدی باشد.

  • محتوای رایگان و متخصصانه ای را با ارائه مقالات، فیلم ها یا هر محتوایی دیگری که برای مردم مفید باشد فراهم آورید. این محتوا را از طریق دایرکتوری های مقاله آنلاین یا سایت های رسانه های اجتماعی توزیع کنید.
  • لینک "ارسال به یک دوست" را در محتوای ارزشمند وب سایت خود بگنجانید.
  • به یک متخصص فعال در انجمن های گفتگو و شبکه های اجتماعی که بازار هدف شما محسوب می شوند تبدیل شوید.
  • شما خوانندگان جدیدی به دست خواهید آورد.
  • هر سایتی که مطالب شما را انتشار دهد، موظف است لینکی را با ارجاع به سایت شما قرار دهد. موتورهای جستجو این چنین لینک هایی را در سایت های مرتبط دنبال می کنند و به شما در رتبه بندی پاداش می دهند.

اصل و  راه پولدار شدن و جذب ترافیک برای سایت هم تولید محتوای تخصصی ، با کیفیت و ارزشمند می باشد.

مرحله 6: استفاده از ایمیل مارکتینگ

موفقیت در کسب و کار مخصوصاً در کسب و کار اینترنتی بدون ارتباط با مخاطبان امکانپذیر نیست! از قدرت بازاریابی ایمیل استفاده کنید تا بازدیدکنندگان سایتتان را به خریداران تبدیل کنید.

لیست ایمیل Opt-in

سه نوع لیست ایمیل وجود دارد، opt-in یعنی لیست های که کاربران یکبار در آنها ثبت نام کرده و اجازه ارسال ایمیل را به شما داده اند، double opt-in یعنی کاربران علاوه بر ثبت نام در لیست ایمیلی شما ازطریق لینکی در ایمیل خود این ثبت نام را دوباره تایید کرده اند. نوع سوم لیست های لید می باشند که به صورت دستی تولید شده است..
هنگامی که شما یک لیست opt-in را آماده نمودید، ارزشمند ترین دارایی کسب و کار اینترنتی خود را ایجاد نموده اید چرا که مشتريان به شما اجازه داده اند تا برایشان ایمیل ارسال نمایید. این بدان معنی است که:

  • شما چیزی را در اختیارشان قرار می دهید که از وبسایتتان انتظار دارند
  • شما در حال توسعه روابط طولانی با آنها هستید
  • پاسخ شما، 100 درصد قابل برآورد است
  • بازاریابی ایمیلی ارزان تر و موثر تر از بازاریابی چاپی، تلویزیونی یا رادیویی است زیرا بسیار هدفمند می باشد

هر کس که از سایت شما بازدید می کند و در لیست شما قرار می گیرد، همانند یک مشتری بالقوه خواهد بود. و هیچ ابزاری بهتر از ایمیل برای برقراری ارتباط با آنها وجود ندارد.

یکی از مهمترین استراتژی های بازاریابی اینترنتی و موفقیت در کسب و کار با فروش بیشتر، افزایش ارزش بازه زمانی حضور هر مشتری در سایتتان است. حداقل 36 درصد از افرادی که از شما خرید می کنند، اگر مدام در حال پیگیری آنها باشید مجددا از شما خرید خواهند کرد. گرچه فاز اول یعنی فروش، بخش مهمی از کار را تشکیل می دهد اما گران ترین بخش نیست.

بنابراین از فروش محصولات مرتبط برای ترقیب مشتریانتان به خرید دوباره استفاده کنید:

  • محصولاتی را ارائه دهید که خرید اصلی آنها را تکمیل کند
  • ارسال کوپن های تخفیف که می توانند در دفعات بعدی خرید خود از آنها استفاده کنند و تخفیف بگیرند
  • پس از خرید، محصولات مرتبط با محصولات خریداری شده را در صفحه «با تشکر از خرید شما» ارائه نمایید
  • به مشتریان خود برای وفاداریشان پاداش دهید و خواهید دید که آنها وفادارتر می شوند

اینترنت به سرعت در حال تغییر است به نحوی که یکسال در بستر آنلاین برابر با حدود پنج سال در دنیای واقعی می باشد. اما اصول چگونگی شروع و رشد یک کسب و کار اینترنتی موفقیت آمیز هیچ تغییری نکرده است.

فقط کافی است که شما کسب و کار اینترنتی  خود را به راه انداخته و مراحل لازم را دنبال کنید. اگر مدت زمان طولانی است که به کسب و کار آنلاین میپردازید و نتیجه ای نگرفته اید، یک بررسی سریع انجام دهید و ببینید نسبت به کدام مرحله ها بی توجه بوده اید یا آنها را نادیده گرفته اید. شما هرگز نباید در این اصول اولیه مرتکب خطا شوید.

ایرانیکان سه شنبه 07 بهمن 1399 زمان : 14:25 نظرات (0)
بازدید : 376

فرمول های موفقیت در کسب و کار

موفقیت در کسب و کار نیازمند فرمول است ! فرمول مسیر موفقیت است که میتواند به صورت تجربی به دست آمده باشد و از آن به عنوان تجربه کسب و کار یاد می شود که بسیار ارزشمند است. همچنین فرمول موفقیت میتواند بر اساس مطالعات بر روی اشخاص و کسب و کارهای مختلف بدست آمده باشد. هدف ما در این مطلب هموار کردن مسیر موفقیت شما با بیان روشی ساده برای تمرکز روی هدف و رسیدن به موفقیت است.

راه های رسیدن به موفقیت فقط به فرمول نیاز ندارد ، فرمول موفقیت در کار و کسب شامل فعالیت های عملی و کاربردی هستند که به شما امکان می دهند در کمترین زمان ممکن بیشترین نتایج را به دست آورید.

چه چیزی باید بخواهیم و چه چیزی نباید بخواهیم!

بسیاری از ما از همان دوران کودکی درباره این که چه چیزی باید بخواهیم و چه چیزی نباید بخواهیم به صورت شرطی و روتین تربیت شده ایم. برای مثال اگر شما فرزندی دارید، به صورت شرطی از این که لحظاتی از وقت و زندگی خود را فقط برای خودتان صرف کنید، احساس گناه می کنید، چه رسد به این که مقدار قابل ملاحظه ای از اوقات خود را صرف خودتان بکنید.

این مساله متفاوت تر از خواسته ها و توقعاتی است که برای مثال همسر، پدر و مادر، دوستان و فرزندانتان برای شما میخواهند یا فکر می کنند که شما باید برای خودتان بخواهید. این مساله به خوبی تفاوت میان « آنچه که شما میخواهید انجام دهید » و « آنچه که واقعاً لازم است انجام دهید » و « آنچه که دوست دارید به دست بیاورید » مشخص می کند.

 وقتی هواپیما در حال سقوط کردن است، مسائل خیلی کمی هست که برای شما اهمیت دارد.

گام اول در موفقیت

باید همیشه آغوشمان به سوی پذیرفتن تغییرات و دگرگونی ها باز باشد. باید گفت بزرگ ترین گشایش ها ، زمانی اتفاق می افتد که زندگی روی ترسناک خود را به ما نشان می دهد. اگر بزرگترین فرصت های زندگی ما در میان ترس های ما پنهان شده باشد ، پس از این به واهمه های خود در زندگی به شکل متفاوت تری نگاه خواهیم کرد.

وقتی مشخص شد در زندگی چه چیزهایی را حقیقتاً دوست دارید، آن وقت راهکارهایی وجود دارد تا کارها را از فیلترهای مخصوص عبور دهید و اضافه هایشان را دور بریزید، کارهایتان را بر اساس اولیت های واقعی تقسیم بندی کنید و بعد روی کارهای مهم تر تمرکز کنید. همه این ها شامل فعالیت های عملی و کاربردی هستند که به شما امکان می دهند در کمترین زمان ممکن بیشترین نتایج را به دست آورید.

برای اینکه فرمول موفقیت در کار واقعاً موثر واقع شود ، در وهله اول باید مشخص کنید که چیزی واقعاً برایتان اهمیت دارد. در واقع همه این کارها از یک نوع واکنش های زنجیره ای تبعیت میکنند و شما پیش از هر چیز باید تشخصی دهید در کجای این زنجیره ایستاده اید.


بعد از تعیین موقعیت خود، مشخص کنید که در مرحله بعدی کجا می خواهید باشید. سپس بهترین و سریع ترین مسیر موفقیت در کسب و کار خودتان را شناسایی. در این مسیر از چه کسانی میتوانید کمک بگیرید و چه وظایفی را می توانید به دیگران بسپارید. کدام یک از وظایف و کارها هستند که با پرداخت پول به وسیله دیگران قابل انجام هستند.

بزرگترین فرصت های زندگی همیشه با ریسک و ترس همراه است . مایلی سایرس
گاهی شاید همین اقدام برای شروع کسب درآمد هم یک نوع موفقیت محسوب می شود.

فرصت های زندگی را از دست ندهید!

کدام یک از فرصت های کاری، مهم ترین فرصت های شما هستند؟ برای تمام کردن آن چه که شروع کرده اید، چه مهارت ها و تجربه ها و چه دانشی را نیاز دارید؟ کدام یک از کارهای در دست انجام را می توانید کنار بگذارید و کدام یک از مسئولیت ها و وظایف روزانه هستند که به شما محول می شوند و می توانید برای انجامشان نه بگویید تا برای قبول و انجام کارهای مهم تر وقت کافی داشته باشید؟

دنیا پر از امکان ها و فرصت های بی شمار است اما گاهی اوقات لازم است برای شناسایی این فرصت ها باید بتوانیم مهم ترین شان را انتخاب و شناسایی کنیم. با این فرمول ها می توانید 100 درصد توان و توجه خود را به فرصت های واقعی معطوف کنید. این فرصت ها را به دست آورده و زندگی کاملی داشته باشید.

انجام یک کار درست، در زمان صحیح، بهتر از انجام کارهای متعدد در اوقات مختلف است.

 

فرمول موفقیت

آیا در چرخه معیوب مشغله های روزمره گیر کرده اید و فرصت کافی برای انجام کارهایی که واقعاً دوست دارید ، در اختیار ندارید؟ دست نگه دارید! با دقت نگاه کنید! با نگاهی واقع بینانه به مشغله هایی که در آنها گیر افتاده اید نگاه کنید و آن ها را مجدد ارزیابی کنید اما این بار، با محافظه کاری کمتر و صداقت و واقع بینی بیشتر نگاه کنید.

اگر میخواهید کسب و کار شما به نتیجه برسید باید تصمیم هایی سخت بگیرید زیرا در راه رسیدن به هدف و موفقیت نمیتوانید همه چیز را کنار هم نگه دارید. برای شروع مسیر موفقیت مراحل زیرا را انجام دهید.

فیلتر کنید:

مشخص کنید که چه چیزهایی و چه کسانی واقعاً برای شما مهم هستند.

خانه تکانی کنید:

آنچه را که برای شما اهمیت واقعی ندارد رها کنید.

اولیت بندی کنید:

کارها و فعالیت هایی را که در زندگی شما اولیت اول را دارند به ابتدای فهرست کارهایتان بیاورید.

تمرکز کنید:

کارهایی را که دوست دارید و برای شما اهمیت دارند، به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

چهار کلید موفقیت

کلیدهای موفقیت برای تغییر زندگی شما همواره یکسان بوده است. چهار  کلید موفقیت در کسب و کار عبارتند از:

  1. دقیقا همان چیزی را که میخواهید انتخاب کنید و جایی که می خواهید بروید.
  2. یک مهلت تعیین کنید و برنامه ای برای رسیدن به آنجا ایجاد کنید. (به یاد داشته باشید، یک هدف فقط یک رویا با مهلت است.)
  3. برای رسیدن به هدف باید اقدم کنید، هر روز کاری را انجام دهید تا به سمت هدف خود حرکت کنید.
  4. قبل از اینکه حلش کنید، تا زمانی که موفق نشوید، همچنان ادامه دهید.

این فرمول کلید موفقیت شماست و تقریبا هر کسی که تا به حال آن را امتحان کرده، به هدف خود رسیده است. پیروی از این کلید ها شما را تکامل و رشد می دهد تا به شخص فوق العاده ای تبدیل شوید.

 

ایرانیکان سه شنبه 07 بهمن 1399 زمان : 14:16 نظرات (0)
بازدید : 364

شیوه درست بک لینک و لینک سازی

شیوه‌های مستقیم و غیرمستقیم فراوانی برای بک لینک سازی وجود دارد.در روش های مستقیم به راهبرد های لینک بیلدینگ می‌توان به مواردی مانند اشتراک‌گذاری محتوا،نوشتن پست مهمان،فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و…اشاره کرد.و در روش های غیرمستقیم به مواردی مانند دریافت بک لینک های طبیعی،ایجاد محتوای باکیفیت در سایت (یعنی محتوای باید ایجاد کنیم که به سبب اعتبار بالا کاربران و یا افراد مختلف به نقل‌قول از شما در سایت های خود اقدام به اشتراک‌گذاری آن نمایند) و… اشاره نمود.

در نوشته قبلی در مورد عوامل موثر در کیفیت بک لینک و روش های لینک سازی بحث کرده بودیم.در این نوشته قصد داریم به فاکتور های موثر در محاسبه اثرگذاری بک لینک و راهبُرد های درست در لینک سازی خارجی و داخلی برای شما مطالب بیان کنیم.پس در ادامه همراه ما باشید.

 

عصاره بک لینک یا Link Juice 

در علم سئو به کیفیت و قدرتی که سایت ها به وسیله لینک های خارجی و داخلی دریافت می‌کنند عصاره لینک یا Link Juice می‌گویند.امکان دارد لینک های دریافتی از یک سایتی که ارزش و اعتبار بالا در سنجش با یک سایت ضعیف تر تأثیر به مراتب کمتری بر سئو سایت شما داشته باشد حتماً خواهید پرسید چرا؟

در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

قدرت و کیفیتی که از طریق این‌گونه لینک ها به سایت شما منتقل می‌شود را عصاره یا تأثیرات بک لینک می‌گویند.نکته مهمی که وجود دارد این است که قدرت و کیفیت لینک ها بلا واسطه به قدرت و کیفیت سایت لینک دهنده و میزان لینک های خارج‌شده از آن ارتباط دارد.

علاوه بر اینها موضوع کلیدی که اکثر وبستمران از آن غافل هستند میزان اثر گذاری لینک در بازاریابی مدرن می باشد. کارشناسان بازاریابی اینترنتی ، لینک رامهمترین مرحله در بازاریابی و کسب درآمد اینترنتی می دانند. درواقع اگر نتوانید با مشتری خود ارتباطی مفید و موثر برقرار کنید چگونه می توانید نیازهای او را پیدا کنید و محصولی مناسب به او معرفی کنید . 

 

نحوه برآورد میزان تأثیر بک لینک

 

به صورت مرسوم هنگامی که در حال ساخت و یا تهیه بک لینک از سایت ها هستید تنها میزان بک لینک ها ،اعتبار و جایگاه آن ها توجه داریم.ولی تنها این موضوع جوابگویی ما برای گزینش بهترین گزینه نیست.میزان لینک دهی سایت به سایت دیگر را نیز باید مورد توجه قرار دهیم.در ادامه نوشته به در حالت های گوناگون آن را بررسی خواهیم کرد.

 

فرض را بر این بنا می‌گیرم که سایت A و سایت B هر دو در فاکتور های رتبه‌بندی مساوی و برابر هستند و سایت A  یک بک لینک خارجی داراست، ولی سایت B هیچ بک لینکی ندارد.سایت A رتبه بهتری در موتور های جستجو دارد زیرا که کیفیت و قدرتی که از سایت بک لینک دهنده به این سایت هم منتقل شده است.

حال فرض می‌کنیم سایت B هم یک بک لینک دریافت می‌کند،قطعاً در نتایج جستجو رتبه متفاوتی کسب خواهد کرد.در این شرایط هر کدام که کیفیت لینک بهتری داشته باشد رتبه بهتری را کسب خواهد کرد.

همان‌گونه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید سایت A چهار بک لینک خارجی از سایت های دیگر دریافت کرده است درحالی‌که سایت B دو بک لینک خارجی دریافت نموده است.همه سایت های لینک دهنده به این دو سایت نیز از ارزش و اعتبار مساوی و برابری برخوردار هستند.

از آن جای که تعداد لینک دریافتی سایت A بیشتر از لینک های دریافتی سایت B است و کیفیت و قدرت بیشتری از بک لینک های خود دریافت کرده است بدون تردید رتبه بالاتری در نتایج جستجو نسبت به سایت B کسب خواهد کرد.

حال فرض می‌کنیم که سایت های که به سایت A لینک داده‌اند به دیگر سایت ها هم لینک می‌دهند.ولی سایت های که به سایت B لینک دهی کرده‌اند به جز سایت B به سایت دیگری لینک نداده‌اند.در این صورت با وجود این که تعداد بک لینک های خارجی سایت B کمتر است ولی عصاره بک لینک بیشتری دارد و سرانجام رتبه سایت B در موتور های جستجو بهتر خواهد شد.

نقش کد نوفالو در ارزش بک لینک

 

اکثر سایت ها کد نوفالو را در لینک دهی های خود به کار میبرند، به همین جهت موتور های جستجو مسیر این لینک ها را دنبال نمی‌کنند و عصاره بک لینک به آن ها منتقل نمی‌شود.برخی از افراد بر این عقیده دارند که با استفاده از تگ نوفالو هم می‌توان عصاره بک لینک را بر روی صفحات خاصی متمرکز کرد.

این پروسه باعث خواهد شد به جای این که قدرت لینک های مایع در صفحات گوناگون پخش شود روی یک یا دو صفحه متمرکز شود.

برای این که درک بهتری از کد نوفالو داشته باشید به تصویر زیر دقت کنید سایت های لینک دهنده اعتبار و ارزش کاملا تعیین‌شده‌ای دارند که با حجم مشخصی از مایع در داخل ظرف نشان داده‌شده‌اند،این اعتبار به طور مساوی میان سایت های که به آن‌ها لینک داده‌شده به نسبت مساوی تقسیم شده است.

و عده‌ای بر این باور دارند که پیوند های نوفالو مثل یک شیر بسته است و باعث می‌شود هیچ ارزشی به سایت ثالث منتقل نشود.تصویر زیر گویای این مسئله هست.

ولی این باور اشتباه است.زیرا در شرایطی که یکی از لینک های صفحه نوفالو باشد باز هم ارزش و اعتبار صفحه مادر بین همه به طور مساوی تقسیم‌شده و تنها سهم سایت نوفالو شده به آن منتقل نشده و هدر می رود.

راهبُرد لینک سازی داخلی

بر پایه همین فاکتور ها همیشه لینک دهی به صفحات داخلی سایت باید بدون تگ نوفالو انجام شود،با این کار شما یک جریان آب میان صفحات خود ایجاد می‌کنید و باعث می‌شود کل صفحات سایت به طور همزمان پیشرفت کنند.با لینک سازی داخلی شما با بهره برده از صفحات معتبر و ارزشمند خود سایر صفحات سایت خود را نیز پشتیبانی می‌کنید.

طبق معمول بیشتر مدیران سایت ها از لینک دهی به سایر سایت ها خودداری می‌کنند و یا اگر هم لینک قرار دهند به صورت نوفالو خواهد بود.این روش با توجه به مطالب بالا تا بدین جا درست و منطقی به نظر می‌رسد ولی در مورد لینک دهی به سایر سایت ها می‌تواند برای خود شما نیز ارزشمند باشد.

 

راهبُرد لینک سازی خارجی

شیوه‌های مختلفی برای لینک سازی خارجی موجود است که ما توصیه می‌کنیم همیشه از روش های کلاه سفید استفاده کنید و بک لینک های طبیعی دریافت کنید.با این حال چندان مهم نیست که راهبُرد شما چیست ولی بهتر است موارد بیان‌شده زیر را در زمان دریافت بک لینک خارجی و سایتی که از آن می‌خواهید بک لینک بگیرید در نظر داشته باشید.

  • محتوای سایت هدف مرتبط با حیطه کاری شما برای لینک سازی باشد.
  • در لینک سازی اولویت را برای سایت های فعال قرار دهید که محتوای آن ها به صورت مستمر بروز رسانی می‌شود.
  • رتبه سایت هدف در نتایج جستجوی گوگل و کلمات مورد نظر مناسب باشد.
  • محتوای موجود در سایت را بررسی کنید که واقعی باشند و توسط ربات های خودکار محتوا تولید نشود.
  • تعداد لینک های خروجی سایت زیاد نباشد و لینک ها به صفحاتی با موضوع مرتبط با سایت شما باشند.
  • تعداد و کیفیت لینک های دریافتی به سایت هدف را بررسی کنید.
  • میزان فعالیت سایت هدف را در شبکه‌های اجتماعی بررسی کنید.
  • صفحه‌های سایت دارای جایگاه مناسبی در گوگل باشد.

نکته:در هنگام لینک و بک لینک سازی باید دقت کافی داشته باشید که دریافت لینک از سایت های با شرایط زیر ممکن است سبب جریمه یا تنزل جایگاه سایت شما شود.

  • صفحاتی که لینک های خروجی زیادی دارند.
  • صفحاتی که در گوگل ایندکس نشده‌اند.
  • خرید بک لینک  و به تعداد زیاد
  • تبادل لینک با سایت های غیر معتبر
  • دریافت بک لینک از سایت های که کیفیت پایینی دارند.

ایرانیکان دوشنبه 22 دی 1399 زمان : 9:15 نظرات (0)
بازدید : 344

بک لینک

به پیوند های ورودی از سایت های دیگر بر هر یک از صفحات سایت شما را بک لینک می‌گویند. برای مثال زمانی که شما در بین مطالب سایت خود به سایت دیگری لینک می‌دهید، سایت مقصد از سایت شما یک بک لینک دریافت نموده است.

بک لینک یکی از موارد مهم در سئو است که نباید نادیده گرفته شود، زیرا زمانی که سایت شما بک لینک های به تعداد مناسب و معتبر دریافت کند و در کنار آن محتوای باکیفیت و غنی داشته باشید، توان افزایش رتبه در صفحه نتایج جستجو گوگل خواهید داشت.

معقول است که یک سوم از بک لینک های شما به صفحه اصلی سایت و بقیه به صفحات داخلی سایت داده شوند.

نکته: باید در نظر داشته باشید این است که در زمان لینک بیلدینگ حتماً از انکر تکست های متنوع برای لینک های خود وارد کنید تا گوگل لینک سازی شما را غیرطبیعی در نظر نگیرد.

عوامل موثر در کیفیت یک لینک

 انکر تسکت :کلمه یا کلماتی کلیدی است که به یک صفحه دیگر لینک دهی می‌شود. زمانی که شما با عبارات کلیدی مرتبط با صفحه‌ی که می‌خواهید به آن پیوند بدهید، به گوگل یک سیگنال مثبت به گوگل ارسال می‌کنید که این انکر تکست با این صفحه مرتبط است و گوگل قادر خواهد رتبه آن کلمه کلیدی را با توجه به دیگر عامل ها افزایش دهد.

 اعتبار دامنه : این فاکتور توسط کمپانی Moz ایجاد شده است. از عوامل تأثیرگذار در تعیین اعتبار دامنه می‌توان به این موارد اشاره کرد: سن دامنه، تعداد لینک‌های ورودی، کیفیت پیوندها، فعالیت سایت در شبکه‌های اجتماعی و.. در افزایش یا کاهش این فاکتور دخیل هستند. این امتیاز می‌تواند در مشخص کردن کیفیت یک لینک دخیل باشد.

اعتبار صفحه : اعتبار صفحه همانند دامین اتوریتی توسط کمپانی ماز ارائه می‌شود که در مورد لینک‌های ورودی٬ کیفیت آن‌ها و اعتبار کلی همان صفحه مشخص می‌گردد.

دریافت لینک بر اساس موقعیت: اگر سایت شما به زبان پارسی است، بهتر است بک لینک های دریافتی از سایت های باشد که از دامنه ir استفاده می‌کنند. زیرا سبب افزایش شانس شما برای دریافت رتبه بالاتر در نتایج جستجوی ایران می‌شود. اما امکان دارد باعث افزایش رتبه سایت شما در نتایج جستجوی بین‌المللی نشود.

تعداد لینک های موجود در داخل صفحه: گوگل برای شناسایی لینک های طبیعی از غیرطبیعی از روش های مختلفی استفاده می‌کند. اما در کل تعداد لینک های خروجی از صفحه‌ای از آن لینک می‌گیرید نباید خیلی زیاد باشد و باید نسبت آن با محتوای موجود حفظ شده باشد.

اشتباهات رایج در مورد بک لینک

بسیاری از افراد بر این عقیده دارند که بک لینک دیگر اهمیت سابق خود را از دست داده است و مهم‌ترین عامل در سئو بهینه سازی محتوای سایت است.

اما بحث این جاست که اگر بک لینک دریافتی از سایت مرتبط با حوزه کاری شما باشد و با رعایت یک سر اصول همچنان می‌تواند یکی از قدرتمندترین عوامل در سئو سایت باشد.

آیا بک لینک No Follow ارزشی ندارد؟

بک لینک نوفالو (No Follow) که به صورت قرار دادن نظرات در پست های وب سایت های دیگران، درج مطالب در فروم ها،نوشتن پست میهمان و … ایجاد می‌شود برخلاف تصور برخی افراد در سئو سایت تأثیر خواهند داشت که مکملی در کنار بک لینک Do Follow خواهد بود.

آیا تنها لینک Do Follow تأثیرگذار است؟

بسیاری از افراد فقط به دنبال درج لینک های فالو (Do Follow) می باشند اما باید این را بدانند قرار دادن بک لینک های Do Follow به تنهایی و بدون قرار دادن لینک No Follow شاید حتی برای سئو  سایت مضر هم باشد بنابراین قرار دادن بک لینک های نوفالو را در کنار فالو در پروسه انجام سئو سایت خود قرار دهید.

راههای گرفتن بک لینک رایگان


از طرق مختلف می توان هزار بک لینک رایگان گرفت ولی باید به کیفیت بک لینک هم توجه خاص و ویژه ای کرد. در ادامه چند روش متداول و مناسب برای دریافت بک لینک رایگان به صفحات داخلی سایت معرفی می نمایم:

ثبت نظر در وب‌نوشت‌ها

زمانی که مطالب وبلاگ سایتهای مرتبط با حوزه کاری خود را مطالعه می‌کنید و می‌خواهید نظری برای آن‌ها بگذارید، با قرار دان آدرس یکی از صفحات داخلی سایت خود که مرتبط با آن موضوع است می‌توانید یک بک لینک مناسب و رایگان به دست آورید.

گفتگو در انجمن

همانند بخش وب‌نوشت شما می‌توانید با ساخت اکانت در انجمن ها و قرار دادن آدرس صفحات در امضا یا در گفتگوهای مرتبط با کار خود برای صفحات داخلی بک لینک بسازید.

نوشتن پست مهمان

در بسیاری از سایت ها و وبلاگ ها کاربران می‌توانند مطالب خود را از طریق سایت آن‌ها منتشر کنند، شما می‌توانید با تولید محتوای مناسب و قرار دادن آدرس یکی از صفحات داخلی و مرتبط از سایت خود در آن یک بک لینک عالی به سایت خود دریافت کنید.

اشتراک‌گذاری مطالب سایت در شبکه‌های اجتماعی

در صفحات خود در اینستاگرام، گوگل پلاس، فیس بوک، لینک دین مطالبی حاوی بک لینک منتشر کنید. حتی اگر بک لینک‌ها نوفالو باشند شما از این شبکه‌های اجتماعی برای سایت خود بازدیدکننده جذب خواهید کرد.

ایرانیکان دوشنبه 22 دی 1399 زمان : 8:28 نظرات (0)
بازدید : 1041

یکی از بهنرین سایت های کسب درآمد از اینترنت است که به صورت رایگان آموزش می دهد.

مطالب سایت کاملا علمی و مورد وثوق است و به نظر می رسد که مدیر سایت خود یکی از نظریه پردازان کسب درآمد اینترنتی و خانگی می باشد.

لینک ورود به پول یابی , کسب درآمد , استخدام


برای ورود به بخش های مختلف سایت پول یابی که به موضوع کسب درآمد اینترنتی، کسب درآمد خانگی ، استخدام و کاریابی می پردازد می توانید از لینک های زیر اقدام کنید:

ایرانیکان سه شنبه 30 آبان 1396 زمان : 10:23 نظرات (0)
بازدید : 771

 کسب ثروت و قدرت در دنیای مجازی . آموزش راههای کسب ثروت .

با مطالعه و تفکر و شناخت شیوه های کسب درآمد بالا و نوین از اینترنت و شبکه های مجازی ممکن است . در این وبلاگ آموزش کسب درآمد از اینترنت به شکل علمی و کاملا نوین و با مستندات ارائه می شود .

امیدوارم با استفاده از مطالب آن یکی از میلیاردرهای دنیا شوید:

آموزش کسب درآمد و ثروت از اینترنت

 

برخی از بخش های این وبلاگ:

 

موفق و ثروتمند باشید

ایرانیکان دوشنبه 13 شهریور 1396 زمان : 18:34 نظرات (2)
بازدید : 1951

آموزش موفقیت در گنج یابی و کاوش دفینه

خیلی از دستگاه هائی که در ایران هست که به درد لای جرز دیوار هم نمیخورند! یا مین یاب و اسباب بازی هستند که فقط آهن رو برات خوب میگیرند یا آپگرید شده هستند و اصلا کارائی لازم رو ندارند یا ساخت کشور چین که اصلا بدرد نمیخورند.
خیلی ها هستن که میگن ما اینقدر میگیریم براتون دستگاه میزنیم، اکثر اونا دنبال پر کردن جیبشون هستن و کاری برای شما انجام نمی دن. پس یا خودتون دستگاه تهیه کنید یا در غیر اینصورت حتما از طریق افراد واجد صلاحیت و مورد اطمینان اقدام به اجاره دستگاه بکنید تا از عملکرد صحیح دستگاه و از همه مهمتر اپراتوری درست اونا مطمئن شوید....


حالا ببینیم چه زمینه هائی برای موفقیت باید فراهم باشه:

1 - اول اینکه آدمهای ورشکسته و گرفتار نمی توانند تو این کار موفق باشند ، شما وقتی میخواهید بروید دنبال یک ثروت باد آوردۀ چند میلیاردی! باید توان هزینه های کار را هم داشته باشید.
2 - دوم اینکه این کار عجله بر نمیداره و باید صبور بود ممکنه آدم انقدر خوش شانس باشه که همون بار اول به نتیجه برسه و ممکنه این کار سالها طول بکشه.
همینجا یک مثل در مورد فاکتور دوم براتون بگم که منظورم رو متوجه بشید: مردی بوده که سالها با زن و بچه اش تو بیابون زندگی میکرد و هر روز صبح پا میشد، بیل و کلنگش رو بر می داشت و می رفت حفاری.
بعد از سی سال زنش خسته میشه و بهش میگه: ما دیگه خسته شدیم یا برو دنبال کار درست و حسابی یا اگه رفتی حفاری تا چیزی در نیاوردی بر نمیگردی خونه! مرد پا میشه و میره بیابون ، از ناراحتی نمیدونست چیکار کنه . ظهر که میشه زیر یک دیوار خراب میشینه و تکه نانی رو در میاره و شروع میکنه به خوردن و گریه کردن که دیگه جائی توی خونه نداره. بعد از خوردن نان یک چرتی میزنه و تو این فکر بوده که همونجا باید بخوابه.  غروب که میشه دستشویش میگیره میره پشت دیوار کارش رو انجام میده و چون آب نداشته، دنبال یک سنگ میگرده که خودش رو تمیز کنه! میبینه سنگی اونجا نیست. پشت سرش توی دیوار خرابه یک استخوان میبینه ، عقب عقب میاد و خودش رو میماله به استخوان تا تمیز بشه! اما استخوان به باسنش گیر میکنه و همه جاش رو جر میده و خون براه می افته. مرد از شدت درد و با عصبانیت یک لگد به استخوان توی دیوار میزنه. یهو دیوار خراب می شه و استخوان با یه کوزه سکه جلوی پاش ولوو میشه! مرد نگاهی با حیرت به سکه ها میکنه و نگاهی به باسن ِ خونیش و دست به دعا بر میداره و میگه : خدایا 30سال زحمت کشیدم هیچ چیزی بهم ندادی، حالا هم که دادی باید این بلا رو سرم می آوردی و میدادی؟!  خدایا بازم شکرت !!!یعنی میخوام این رو بگم که نه تنها باید قسمت کسی که دنبالش هست باشه، بلکه باید سختیهایی رو هم متحمل بشه و فکر نکنه یک روزه و بی دردسر، نتیجه میگیره.
3 - وسایل و ابزار کارتان باید همیشه آماده باشه.
4 - با کسانی دنبال این کار بروید که چشم و دل سیر باشند و اگه یک روز با اونا نتیجه گرفتی سر از قبر در نیاری.
5 - میگن یک نفر برای حفاری کمه و دو نفر زیاد . خودتون معنی کنید که چقدر باید در انتخاب افراد دقت کنی.
6 - یکی از مهمترین مسائل تو حفاری دونستن جاهای پر بار هستش و یا داشتن سند (نسخه) که کار کردن به واقعیت نزدیکتر باشه. البته اکثر افرادی که ادعای داشتن نسخه را دارند یا یک فتوکپی مخدوش و ناخوانا در دست دارند که صحت و اصالت آن مورد تردید بوده و یا اینکه حتی اگه اصل یک کتاب خطی و نسخه وزیری رو هم داشته باشند، اکثرا پوچ بوده و دفینه های آنها در طی سالیان متمادی تخلیه گردیده است!؟
7 - داشتن یک دستگاه فلزیاب خوب + اپراتور مسلط و با تجربه که بتوونه کارتان رو درست انجام بده.
در این مورد هم یک توضیحی بدم: خیلی از دستگاه هائی که در ایران هست که به درد لای جرز دیوار هم نمیخورند! یا مین یاب و اسباب بازی هستند که فقط آهن رو برات خوب میگیرند یا آپگرید شده هستند و اصلا کارائی لازم رو ندارند یا ساخت کشور چین که اصلا بدرد نمیخورند.
خیلی ها هستن که میگن ما اینقدر میگیریم براتون دستگاه میزنیم، اکثر اونا دنبال پر کردن جیبشون هستن و کاری برای شما انجام نمی دن. پس یا خودتون دستگاه تهیه کنید یا در غیر اینصورت حتما از طریق افراد واجد صلاحیت و مورد اطمینان اقدام به اجاره دستگاه بکنید تا از عملکرد صحیح دستگاه و از همه مهمتر اپراتوری درست اونا مطمئن شوید.
در ضمن افرادی موفق هستن که تا انتهای کار دستگاه در دسترسشون باشه. چون گاهی اوقات افراد با نیم متر پس یا پیش از رسیدن به هدف باز میمانند، مگر اینکه اپراتور آنها یا بسیار مسلط بوده و یا اینکه دستگاه آنقدر پیشرفته باشد تا دیگر نیازی به وجودش نباشد.8 - داشتن یک شغل خوب یا داشتن یک اسپانسر مورد اطمینان، چون این کار اگه بخواد کار اصلی شما باشه و پشتوانه مالی مناسب نداشته باشید، وای بحالتون! شما باید مشغول بکار باشید و به حفاری بعنوان یک تفریح یا کار دوم نگاه کنید یا پشتوانه قوی داشته باشید. فقط اینجوری اگه موفق نشدید یا زمان موفقیت طولانی شد مایوس نمیشید و ادامه میدید و چون مشکلات وارد زندگیتون نمیشه درصد موفقیتتون بالا میره.
9 - مهمترین مورد که موفقیت انسان را بالا میبره داشتن یک استاد اهل فن و خبره است. اگر بدون یک استاد به کوه و جنگل و بیابان بروید احتمال موفقیتتون خیلی پائین میاد.ضمنا از تجربه حفاران قدیمی و کار بلد نیز، میتوان استفاده کرد چون هر چه باشه آنها بیشتر از ما در کوه و کمر بوده اند.
استاد باید بینشی فراتر از دیگران داشته باشد. یعنی:الف- باید آثار شناس باشد و هر آثاری را که در بیابان یا کوهستان یا هر جائی میبیند معنای آن را بداند.
ب- استاد باید از روی تجربه بوی دفینه را حس کند.
ج- خاک ها را لایه به لایه بشناسد.
د- به غارها تسلط کامل داشته باشد.
ر- خطرات احتمالی کار را بداند.
س- تله ها را بشناسد و طرز از کار انداختن آنها را بلد باشد.
ک- از طلسمات آگاهی کامل داشته باشد و بتواند راه باطل کردنشان را بیابد.
اینها شرایط یک استاد هست که برای یادگیری هر کدام وقت فراوان صرف شده و هیچوقت چنین استادی را نباید از دست داد و رها کرد و میتوان از این استاد استفاده برد و درسها آموخت و به نتیجه رسید.
10 - داشتن یک بلد خوب منطقه و نیز مورد اعتماد مردم اون منطقه ای که می خواهید حفاری کنید. چرا که از قدیم گفته اند: کدخدا رو ببین، ده رو بچاپ!


اینها فاکتورهای مهم موفقیت در حفاری هستند که اگه نداشتید دنبالش نرید که فقط چند تا کفش آهنی پاره میکنید و از زندگی اصلی خودتون هم می افتید و هیچ نتیجه ای هم نمی گیرید.

ایرانیکان شنبه 21 فروردین 1395 زمان : 14:24 نظرات (1)
بازدید : 4109

گنج یابی و دفینه یابی، تاراج یا حراج آثار تاریخی؟

سرقت از موزه پارس شیراز مهم ترین نمونه بود. قرآن خطی، که یکی از نمونه های کمیاب در دنیا به شمار می آمد، سال 1382 به سرقت رفت و تاکنون سرنخی از آن به دست نیامده است.جابجا شدن سکه های تاریخی را که حتما یادتان است؟موزه آشتیان را می گویم/اخیرا هم که دشمنان آثار باستانی ائیریان برای سرقت گنجینه هابه سلاح های مخوف هم روی می آورند.خرید و فروش جام و کوزه های هفته پیش رودسر را حتما خوانده اید/لابد می خواهید بگویید از داستان سرقت موزه شهمیرزاد هم هیچی نمی دانید؟...


چندی پیش که سنگ بنای مسجد تاریخی حاج سعیدای اردكان به سرقت رفت و كمتر از یك‌ماه پس از آن در موزه انگلستان به معرض نمایش درآمد. یا وقتی که كه كتابخانه آیت‌الله فاضل اردكانی(ره) هفته گذشته مورد دستبرد واقع شد و در پی آن حدود 20 نسخه كتب خطی و چاپ سنگی به سرقت رفت. آنروزی که در موزه میرزامحمد كاظمینی، چند شئ تاریخی كه قدمت آنها به دوره مادها بود به سرقت رفت. یك ظرف شیشه‌ای چند لایه مربوط به دوره مادها به ارزش تقریبی 800 هزار دلار و شئ دوم ظرف نمرودی به ارزشی معادل یك میلیون دلار در حالی به سرقت رفت. وقتی حدود یك‌سال و نیم پیش كتیبه 3 میلیون دلاری مسجد جامع یزد به سرقت رفت. یا تابلوهای نفیس موزه رضا عباسی را تاراج کردند وقتی گنجینه های منحصربفرد جیرفت سراز بازار لندن و آمریکا درآورد.زمانی که لوح زرین هخامنشی را ذوب کردند و این ارزشمندترین هخامنشی هم داد ما را در نیاورد.اثری که یکی از چهار لوح زرین و سیمین کاخ آپادانا به شمار می آمد و در روز 27 یا 28 شهریور 1312، توسط فردریک کرفتر، از اعضای هیات حفاری در تخت جمشید از زیر ستون های اصلی کاخ آپادانا به دست آمد.این الواح چهارگانه بلافاصله پس از حفاری به کاخ مرمر تهران (دفتر کار رضا شاه) و از آنجا به موزه ایران باستان انتقال یافت و به یکباره ذوب و محو شد.وقتی به موزه آبگینه تاختند . دستبرد به این موزه( آبگینه و سفالینه) هم که به ناپدید شدن 21 قلم اشیای شیشه ای و سفالی انجامید، هنوز یادمان است که شمشیرهای موزه ملل درسال 1378 ناپدید شدند، روزی که شنیدیم یکی از خدمه موزه ایران باستان در سرقت. 25 دی ماه 1384، مهرهای سه هزارساله ایران باستان نقش بی بدیل داشته است.وقتی کتیبه ها و درب های مساجد و بقاع در یزد و شیراز و گیلان به غارت رفت.مگر یادتان نیست ؟ چند سالی است که موزه های شهرستان ها هم مورد توجه آنها قرار گرفته است. سرقت از موزه پارس شیراز مهم ترین نمونه بود. قرآن خطی، که یکی از نمونه های کمیاب در دنیا به شمار می آمد، سال 1382 به سرقت رفت و تاکنون سرنخی از آن به دست نیامده است.جابجا شدن سکه های تاریخی را که حتما یادتان است؟موزه آشتیان را می گویم/اخیرا هم که دشمنان آثار باستانی ائیریان برای سرقت گنجینه هابه سلاح های مخوف هم روی می آورند.خرید و فروش جام و کوزه های هفته پیش رودسر را حتما خوانده اید/لابد می خواهید بگویید از داستان سرقت موزه شهمیرزاد هم هیچی نمی دانید؟تابلوهای خوشنویسی موزه میرعماد چطور؟یادتان نیست؟خانه تاریخی شیخ اشراق را کی غارت کرد؟حاصل این هجوم به جیرفت تاریخی می شود و همه غارت مواریثمان هم آن شد که سفیر آرزانتین با میراث باستانی ما کرد.
ایرانیکان شنبه 21 فروردین 1395 زمان : 14:21 نظرات (0)
بازدید : 1197

قوانین و گنج یابی

ماده 47) ـ هر كس به قصد اضرار يا جلب منفعت به تمام يا قسمتي از ابنيه و لوازم اماكن تاريخي كه به ثبت آثار ملي رسيده است، خرابي وارد آورد علاوه بر پرداخت خسارات وارده به يك تا ده سال حبس محكوم مي‌شود.

 ـ هر كس اشياء و همچنين مصالح و قطعات آثار ملي و تاريخي را از موزه‌ها و اماكن تاريخي و مذهبي كه تحت حفاظت و نظارت دولت است، سرقت کند، در صورتي كه مشمول مجازات حد سرقت نگردد به حبس از يك تا پنج سال محكوم مي‌شود.
 ـ هر كس بدون اجازه از مسئولين در مجاورت آثار و ابنيه مذهبي تا شعاعي كه مسئولين امراعلام مي‌كنند به قصد اضرار مبادرت به عملياتي نمايد كه سبب تزلزل بنيان آنها شود،علاوه بر پرداخت خسارات وارده به حبس از يك تا سه سال محكوم مي‌شود.
 ـ هر كس اشياء عتيقه در قانون حفظ آثار ملي را از كشور خارج سازد بر حسب از 6 ماه تا دو سال محكوم مي‌شود.
 ـ هر كس بدون رعايت ترتيبات مقرر در قانون حفظ آثار عتيقه به قصد بدست آوردن اشياء عتيقه در اراضي و تپه‌ها و اماكن مذهبي و تاريخي حفاري كند به 6 ماه تا 3 سال حبس محكوم مي‌شود.
 ـ هر كس به اراضي و تپه‌ها و اماكن مذهبي و تاريخي كه به ثبت آثار ملي رسيده و مالك خصوصي نداشته باشد به قصد استفاده تجاوز كند به 6 ماه تا 2 سال حبس محكوم مي‌شود.
 ـ كساني كه اشياء عتيقه ثبت شده در فهرست آثار ملي را به علم و اطلاع از ثبت آن به فروش برسانند به حبس از 3 ماه تا 1 سال محكوم مي‌شوند .
 ـ هر كس به رنگ كردن يا حك كردن و امثال آن آثار ثبت شده در فهرست آثار ملي يا مذهبي را كه ارزش اسلامي قابل استناد داشته باشد مستوربه حبس از 6 ماه تا 2 سال و در غير ملك خود مكلف به پرداخت خسارات نيز مي‌باشد.
 ـ هر كس به مرمت يا تعميربنا و تزئينات ابنيه و آثار ثبت شده در فهرست آثار ملي بصورت خودسر و بدون هماهنگی با میراث فرهنگی مبادرت كند، به جبران خسارات وارده محكوم خواهد شد.
 تبصره 1 : در مورد جرائم مذكور در ماده قبل و اين ماده كه بوسيله اشخاص حقوقي انجام مي‌شود هر يك از مديران و مسئولان كه دستور دهنده باشند، بر حسب مورد به مجازات‌هاي مقرر محكوم مي‌شوند.

ایرانیکان شنبه 21 فروردین 1395 زمان : 14:19 نظرات (0)
بازدید : 2677

سلام و درود


کسانی که به انرژی مثبت، خواص جواهرات و گوهرها، سنگهای قیمتی و... نیاز دارند،برای اطلاع و نیز آموزش ، عضو کانال رسمی تلگرام با نام گوهر، جواهرات، سنگهای قیمتی و انرژی مثبت شوید . برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید:




https://telegram.me/goharjavaher


به کانال رسمی تلگرامی ما بپیوندید

اطلاعات علمی و آموزشی در زمینه گوهرها، جواهرات، سنگهای قیمتی و انرژی مثبت


 لطفا سئوالات خود را درباره گوهرها و جواهرات و ... به ایمیل ذیل بفرستید

 

goharha51 @ gmail . com

 


ایرانیکان چهارشنبه 18 فروردین 1395 زمان : 16:07 نظرات (0)
بازدید : 1775

درختان دفینه دار ایران

درختچنار که حدود هفتصد سال عمر میکند و پس از آن هر سال یک بار خود کشی میکندو خود را میسوزاند تا از بین برود که این خود سوزی هم چندین سال طولمیکشد. مانند درخت چنار امامزاده صالح که حدود نهصد سال قدمت دارد.درخت نارون حدود پانصد سال عمر میکند.درخت سنجد نیز حدود پانصد سال عمر میکند. درخت زالزالک ودرخت توت وحشی هم عمرشان زیاد و بیشتر در آذربایجان به عنوان نماد بکار رفته اند......

در ایران انواع مختلف درخت وجود دارد.در گذشته درختانی که عمرطولانی داشتند برای نشانه استفاده میشدند و در بیشتر جاهایی که اموالگذاشته می شد درختی هم کاشته می شد که بعدها پیدا کردن جا راحت باشد.درختانی که بیشتر برای اینکار استفاده می شد به ترتیب زیر میباشد.بوته گز که در حدود شش هزار سال عمر میکند.درخت سرو که در حال حاضر چهار هزار ساله آن وجود دارد.درخت داغداغان که در حال حاضر چهار هزار و پانصد ساله آن هست.درخت آزاد که دو هزار سال عمر میکند و در جنگلهای شمالی ایران به وفور یافت میشود.درختچنار که حدود هفتصد سال عمر میکند و پس از آن هر سال یک بار خود کشی میکندو خود را میسوزاند تا از بین برود که این خود سوزی هم چندین سال طولمیکشد. مانند درخت چنار امامزاده صالح که حدود نهصد سال قدمت دارد.درخت نارون حدود پانصد سال عمر میکند.درخت سنجد نیز حدود پانصد سال عمر میکند. درخت زالزالک ودرخت توت وحشی هم عمرشان زیاد و بیشتر در آذربایجان به عنوان نماد بکار رفته اند.درختهاییبا عمر طولانی اکثرا نشانه بار است و بار هر کدام از آنها با دیگری متفاوتاست به فرض اموالی که در نزدکی بوته گز یافت میشود با اموالی که در کنارسرو یافت میشود همیشه متفاوت بوده است.

ایرانیکان سه شنبه 25 اسفند 1394 زمان : 9:51 نظرات (0)
بازدید : 1687

علامت شتر در گنج یابی و دفینه


شتر در حال راه رفتن باشد یعنی دفینه جلوتر است. شتر ایستاده یعنی گنج همانجاست . اگر شتر بار بر دوش داشته باشد حتماً در آن نزدیکی یک گنج وجود دارد شتر نماد گنج و یا موارد خاص با ارزش است معمولاً در ۵۰ یا ۶۵ قدم جلوتر یک علامت دوم هم دارد. اگر شتر نشسته باشد گنج در زیر سنگ باتلاق یا داخل غار است .

شتر بصورت حفر شده و یا برجسته اشاره به دفینه دارد

دفینه شتر معمولا صندوق یا خمره طلا می باشد . نماد شنر عموما شما را به اشاره بعدی راهنمایی می کند و معمولا هم در جهت نگاه شتر بل فاصله ای بیت ۳۵ تا ۴۵ متر برای رسیدن به نماد بعدی مسیریابی می شود که اغلب هدف درون یک اتاقک می باشد .

مجموعه ای از شتران که در حال حرکت هستند معمولا راه قافله را نشان می دهند ، اگر شتر بصورت کامل باشد و سر آن قطع شده باشد به معنای اینکه راه قافله بسته می باشد و یا اگر شتر بصورت نشسته باشد و صندوق هایی در پشت خودداشت . سر شتر نیز به سمت پایین تمایل داشت هدف در جهت نگاه شتر می باشد .

اگر سر شتر رو به بالا باشد در جهت نگاه شتر بررسی شود .

اگر نماد سر شتر تا گردن باشد و صندوق یا کوزه ای به گردن آن آویزان باید در جهت نگاه سر شتر حرکت شود .

———————————-

شتر در حال راه رفتن باشد یعنی دفینه جلوتر است. شتر ایستاده یعنی گنج همانجاست . اگر شتر بار بر دوش داشته باشد حتماً در آن نزدیکی یک گنج وجود دارد شتر نماد گنج و یا موارد خاص با ارزش است معمولاً در ۵۰ یا ۶۵ قدم جلوتر یک علامت دوم هم دارد. اگر شتر نشسته باشد گنج در زیر سنگ باتلاق یا داخل غار است .

اگر شتر داخل غار باشد گنج داخل غار است. اگر چند شتر در پشت هم باشند و آخرین شتر نشسته باشد دفینه آن در پشت سر آخری می باشد. اگر شتر سرش پایین بود ، دفینه همانجا جلوی شتر است. کوهان شتر ممکن است علامت تل خاکی یا یک تپه بسیار کوچک سنگ چین باشد . اگر یک کوهان داشته باشد یک برجستگی در روبروی آن است و اگر کوهان شتر ۲ تا باشد ، دو تل و یا تپه کوچک وجود دارد که یکی درست است و دیگری برای گمراه کردن ساخته شده است .

———————————-

به یاد داشته باشید گنج متعلق به تمامی ایرانیان است پس بهترین کار تحویل آن به میراث فرهنگی است .

امیدواریم این مقاله در مورد گنج یابی و کشف عتیقه ها بتواند در زمینه نماد شتر به شما آگاهی داده باشد .

دفینه شتر سنگی دفینه شتر خوابیده

ایرانیکان سه شنبه 25 اسفند 1394 زمان : 9:39 نظرات (0)
بازدید : 1059

آموزش کنترل عصبانیت
سعی كنید قبل از گفتن هر كلامی تا عدد 10 بشمارید. انجام این كار رابطه مستقیمی با عصبانیت ندارد ولی می‌تواند صدمات ناشی از عصبانیت را به حداقل برساند.

 شمارش تا 10 را با روش‌های جدید و بهتر انجام دهید مثلا این كار را با یك تنفس عمیق بین هر شماره عملی سازید. تنفس عمیق - از دیافراگم - به افراد كمك می‌كند تا احساس راحتی كنند....

مهارتهای كنترل عصبانیت را بیاموزید تا استرس را در خود كاهش دهید. یكی از بزرگترین موانع در راه تحقق موفقیت شخصی و شغلی عصبانیت می‌باشد...

وقتی نمی‌توانیم عصبانیت خود را كنترل نماییم از چند جهت دچار آسیب می‌گردیم:

عصبانیت توانایی ما را برای خوشحالی از بین می‌برد  زیرا عصبانیت و خوشحالی در تضاد با یكدیگر هستند.

عصبانیت موجب خارج شدن روابط خانوادگی و دیگر روابط از مسیر صحیحشان می‌گردد.

عصبانیت موجب كاهش مهارتهای اجتماعی، سازش و مصالحه شده و دیگر روابط را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.

عصبانیت به معنای از دست دادن كار است، زیرا روابط را نابود می‌كند.

همچنین عصبانیت به معنای شكست در كاری است كه در صورت عدم عصبانیت و داشتن خلقی نرمتر میتوان موفقیتی در پی داشت.

عصبانیت منجر به افزایش فشار و استرس می‌گردد (و این رابطه دو طرفه است، عصبانیت منجر به افزایش استرس و استرس موجب عصبانیت بیشتر است)

در هنگام عصبانی بودن ما دچار اشتباهات بسیاری می‌گردیم، زیرا پردازش اطلاعات در آن هنگام برای ما مشكل می‌باشد.

اكنون افراد از خطرات عصبانیت و نیاز برای مدیریت و كنترل آن با سوختن مهارتها و راهكارهای لازم آگاهی یافته‌اند. برای برخی از افراد مدیریت و كنترل عصبانیت آسان و راحت است.

مهارتهای كنترل عصبانیت را در خود رشد و توسعه دهید

افرادی كه كنترل عصبانیت در آنها سخت و دشوار است نیاز به برنامه‌ای برای كنترل عصبانیت دارند. نكات زیر، مسائل مهمی می‌باشند كه به شما در كنترل عصبانیت كمك می‌كنند. این نكات را به خاطر سپرده و به‌كار بندید.

 نكته اول :
این سوال را از خود بپرسید: «آیا این موضوع 10 سال دیگر هم برایم مهم است؟» به این وسیله می‌توانید مسئله را از دیدگاهی آرامتر بنگرید.

 نكته دوم :
از خود بپرسید: «بدترین نتیجه مورد عصبانیت من چیست؟» اگر كسی در پای صندوق فروشگاه از شما سبقت گرفت، سپری كردن سه دقیقه بیشتر، مسئله‌ای آنچنان مهم نمی‌باشد.

نكته سوم :
 تصور كنید كه خود شما نیز همان كار (كاری كه موجب عصبانیتتان شده است) را انجام می‌دهید. با خود رو راست باشید. قبول كنید كه گاهی اوقات شما نیز جلوی یك راننده دیگر درمی‌آیید... بعضی مواقع این مسئله تصادفی است. آیا نسبت به خود نیز عصبانی می‌شوید؟

نكته چهارم :
از خود بپرسید: «آیا طرف مقابل این كار را به‌طور عمدی نسبت به من انجام داده است؟» در بسیاری از مواقع متوجه خواهید شد كه این مسئله فقط در اثر بی‌دقتی و تعجیل رخ داده و كسی نمی‌خواسته شما را ناراحت كرده و بیازارد.

نكته پنجم :
سعی كنید قبل از گفتن هر كلامی تا عدد 10 بشمارید. انجام این كار رابطه مستقیمی با عصبانیت ندارد ولی می‌تواند صدمات ناشی از عصبانیت را به حداقل برساند.

 نكته ششم :
 شمارش تا 10 را با روش‌های جدید و بهتر انجام دهید مثلا این كار را با یك تنفس عمیق بین هر شماره عملی سازید. تنفس عمیق - از دیافراگم - به افراد كمك می‌كند تا احساس راحتی كنند.

 نكته هفتم :
می‌توانید سرعت شمارش اعداد را كندتر سازید. مثل شمارش شیوه قدیمی، یك كشتی بخار، دو كشتی بخار و... شاید شمارش كشتی بخار زیاد خوشایند نباشد، به‌جای آن می‌توانید بشمارید: یك شكلات، دو شكلات و... یا هر چیز دیگری كه برای شما خوشایند و خنده‌دار باشد.

نكته هشتم :
تجربه‌ای آرامش‌بخش را تجسم نمایید. چشمانتان را ببندید و در ذهن خود سفر كنید. این كار را در مكان‌های امیدبخش و به دور از استرس انجام دهید.

ایرانیکان شنبه 24 بهمن 1394 زمان : 10:21 نظرات (0)
بازدید : 800

فضیلت دعا و راز و نیاز

امام صادق(ع) می فرمود:

دعاکن ومگوکارها تمام شده است زیرادعا.همان عبادت است.زیرا خدای عزوجل فرماید(60سوره مومن):(راستی آن کسانی که تکبر ورزندازعبادتم به زودی خواروزبون به دوزخ میروند)وهم فرموده است(60سوره مومن):(مرا بخوانیدتابرای شما اجابت کنم).....

ازسدیرکه به امام باقر(ع)گفتم:کدام عبادت بهتراست؟درپاسخ فرمود:

چیزی نزدخداعزوجل بهتراز این نیست که از او در خواست شودوآنچه نزد اوخواسته شودوکسی نزدخدا عزوجل ناخواه تر نیسست از آنکه ازعبادتش تکبرورزدودرخواست نکند آنچه رانزداواست.

از میسربن عبدالعزیز که امام صادق(ع)به من فرمود:  

ای میسر!دعاکن ومگوکه امر گذشته است,راستی در نزدخدا عزوجل مقامی است که بدان نتوان رسیدجزبه درخواست,اگرچه بنده ای دهان خود بنددودر خواستی نکند چیزی به او داده نشود.تو در خواست کن تابه تو بدهند.یا میسر!هیچ دری کوبیده نشود جزآنکه در معرض آن قرار گیرد که به روی کوبنده ی خودبازشود.

ازحمادبن عیسی که گوید:شنیدم امام صادق(ع) می فرمود:

دعاکن ومگوکارها تمام شده است زیرادعا.همان عبادت است.زیرا خدای عزوجل فرماید(60سوره مومن):(راستی آن کسانی که تکبر ورزندازعبادتم به زودی خواروزبون به دوزخ میروند)وهم فرموده است(60سوره مومن):(مرا بخوانیدتابرای شما اجابت کنم).

امام صادق(ع) فرمود:امیر المومنین(ع)فرموده:

دوست ترین کارهای در زمین به خداعزوجلدعاء است وبهترین عبادت پارسایی است وفرمود:امیرامومنین(ع)پردعا کن بود.

منبع:اصول کافی,جلد6,کتاب دعاء,باب در فضیلت دعاء وتشویق بدان

ایرانیکان شنبه 24 بهمن 1394 زمان : 9:43 نظرات (0)
بازدید : 566

وداع حضرت فاطمه زهرا

در كشف الغمّه روایت كرده‌اند چون وفات حضرت فاطمه علیهاالسلام نزدیك شد، اسماء بنت عمیس را گفت: آبی بیاور كه من وضو بگیرم، پس وضو گرفت - به روایتی دیگر غسل كرد - و بوی خوش طلبیده و خود را خوشبو گردانید و جامه‌های نو طلبید، پوشید و فرمود:

ای اسماء! جبرئیل در وقت وفات پدرم از بهشت، چهل درهم كافور آورد، حضرت آن را سه قسمت كرد و یك بخش را از برای خود گذاشت و یكی را برای من و یكی را برای علی، آن كافور را بیاور كه مرا به آن حنوط كنند. چون كافور را آورد، فرمود: نزدیك سر من بگذار، پس رو به قبله خوابید و جامه‌ای بر روی خود كشید و فرمود: ای اسماء مدتی صبر كن، بعد از آن مرا صدا کن، اگر جواب نگویم، علی را طلب كن و بدان كه من به پدر خود ملحق گردیده‌ام......


در منابع شیعه و سنی در زمینه شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام مطالبی اعم از تاریخی و روایی ذکر شده است که در این مطلب اجمالا به آن می‌پردازیم.

سلیم بن قیس می‌گوید:

از ابن‌عباس شنیدم كه می‌گفت: چون بیماری حضرت فاطمه علیهاالسلام شدید شد، علی‌علیه السلام را طلبید و فرمود:

"وصیت می‌كنم تو را كه بعد از من با امامه دختر خواهر من زینب ازدواج کنی و تابوت مرا چنانچه ملائكه برای من وصف كردند، بسازی، و نگذاری احدی از دشمنان خدا در[تشییعٍ] جنازه من حاضر شوند.

پس همان روز فاطمه علیهاالسلام از دنیا رحلت كرد. از صدای گریه، مدینه به لرزه در آمد و مردم را دهشتی روی داد مانند روز وفات حضرت رسالت صلی الله علیه و آله و سلم."

پس ابوبكر و عمر به تعزیه حضرت علی علیه السلام آمدند و گفتند:

تا ما حاضر نشویم بر دختر رسول خدا نماز نگزار.

چون شب رسید، حضرت علی علیه السلام، عباس و فضل پسر او و مقداد و سلمان و ابوذر و عمّار را طلبید و بر جنازه حضرت فاطمه علیهاالسلام نماز گزارد و او را دفن نمود. چون صبح شد، مقداد به ابوبكر و عمر گفت: ما دیشب فاطمه را دفن كردیم. عمر به ابوبكر گفت: نگفتیم چنین خواهند كرد؟ عباس گفت: فاطمه خود چنین وصیت كرده بود كه شما بر او نماز نخوانید.

چون شب رسید، حضرت علی علیه السلام، عباس و فضل پسر او و مقداد و سلمان و ابوذر و عمّار را طلبید و بر جنازه حضرت فاطمه علیهاالسلام نماز گزارد و او را دفن نمود. چون صبح شد، مقداد به ابوبكر و عمر گفت:

ما دیشب فاطمه را دفن كردیم. عمر به ابوبكر گفت: نگفتیم چنین خواهند كرد؟ عباس گفت: فاطمه خود چنین وصیت كرده بود كه شما بر او نماز نخوانید. عمر گفت: شما كینه قدیم خود را هرگز ترك نمی‌كنید، والله كه می‌روم او را از قبر در آورم و بر او نماز می‌كنم. امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: به خدا سوگند اگر این کار را انجام دهی، شمشیر خود را از غلاف بكشم و در نیام نكنم تا تو را و جماعت بسیاری را به قتل رسانم. بعد از این، ایشان توطئه كردند كه علی علیه السلام را به قتل رسانند و گفتند: تا او را نكشیم ما به اهداف خود نمی‌رسیم. ابوبكر گفت: چه كسی این جرأت را می‌كند؟ عمر گفت: خالد بن ولید. پس او را طلبیدند و گفتند: می‌خواهیم تو را بر امر عظیمی بگماریم.

گفت: مرا بر هر کاری می‌خواهید بگمارید، اگرچه بر كشتن علی باشد. گفتند: از برای همین تو را طلبیدیم. خالد گفت: چه وقت او را به قتل برسانم؟ ابوبكر گفت: در وقت نماز در پهلوی او بایست، چون سلام نماز گوید گردن او را بزن. چون در آن وقت، اسماء بنت عمیس كه پیشتر همسر جعفر طیّار بود در خانه ابوبكر زندگی می‌كرد. بر توطئه ایشان مطلع شد، كنیزك خود را گفت: برو به خانه علی و فاطمه علیهاالسلام به دور خانه ایشان بگرد و این آیه را بخوان. " وَ جاءَ رَجُلُ مِن اَقصَا المَدینَةِ یَسعَی قَالَ یا مُوسَی اِنَّ المَلاَ یَاتَمِروُنَ بِکَ لِیَقتُلوکَ فَاخرُج اِنّی لَکَ مِنَ النّاصِحِین."(سوره قصص؛ آیه 20) چون كنیزك آمد و این آیه را خواند، علی علیه السلام فرمود: به خاتون خود بگو: خدا تو را رحمت كند، ایشان قدرت آن ندارند، اگر ایشان مرا بكشند چه كسی با ناكثان و قاسطان و مارقان قتال خواهد كرد. پس حضرت وضو ساخت و به مسجد رفت و مشغول نماز شد. خالد بن ولید آمد و در پهلوی آن حضرت ایستاد، پس ابوبكر در اثنای نمازش پشیمان شد، ترسید كه اگر علی علیه السلام شمشیر بكشد؛ اول او را بكشد، پس تشهدش را بسیار طول داد تا آن كه نزدیك شد تا آفتاب در آید، زیرا می‌ترسید كه اگر سلام بگوید خالد به گفته او عمل كند و فتنه‌ای بر پا شود، پس پیش از سلام نمازش گفت: ای خالد! مكن آنچه را گفته بودم، اگر بكنی تو را خواهم كشت.(كتاب سلیم بن قیس؛ ص 255/ احتجاج؛1/240) و این فتنه دفع شد.

علامه مجلسی می‌نویسد: در مدت زندگانی آن بانو علیهاالسلام بعد از پدر بزرگوارش، اختلاف نظر بسیاری میان خاصّه و عامّه می‌باشد، از شش ماه بیشتر و از چهل روز كمتر نگفته‌اند، و احادیث معتبر دلالت می‌كند بر آن كه بقای آن حضرت علیهاالسلام بعد از پیغمبر، هفتاد و پنج روز بوده است. ابوالفرج اصفهانی در كتاب مقاتل الطالبیین از حضرت امام محمّدباقر علیه السلام روایت كرده است: مدت بقای آن حضرت علیهاالسلام بعد از پدر خود؛ سه ماه بود.

همچنین شیخ صدوق روایت كرده است: چون از جانب حق تعالی خبر وفات آن سرور بانوان دو عالم دررسید، امّ ایمن را طلبید و- او معتمدترین زنان نزد آن بانو بود- فرمود:

ای امّ ایمن خبر وفاتم، به من رسیده، پس علی را برای من بطلب. چون حضرت امیرعلیه السلام حاضر شد، فرمود: ای پسر عمّ! تو را به انجام مواردی وصیّت می‌كنم. حضرت امیر علیه السلام فرمود: هر چه می‌خواهی بگو، فرمود:

وصیت‌های من اول آن است كه امامه دختر زینب را بعد از من به همسری برگزینی كه تربیت كننده فرزندان من باشد و برای ایشان در مهربانی همانند من است، و تابوتی برای من بساز مثل آنچه ملائكه برای من تصویر كردند و به من نشان دادند. حضرت فرمود: ای فاطمه به من بنما كه چگونه ایشان به تو نشان دادند؟ پس فاطمه علیهاالسلام روشی را كه ملائكه از جانب حق تعالی برای او وصف كرده بودند به آن حضرت نشان داد. پس فرمود: وصیت سوم من آن است كه در هر ساعت از شب و روز كه وفات نمایم، در همان ساعت مرا دفن كنی و تأخیر ننمایی، و نگذاری احدی از دشمنان خدا كه بر من ستم كرده‌اند، بر جنازه من حاضر شوند و بر من نماز خوانند. حضرت امیر علیه السلام فرمود: چنین خواهم كرد.

پس آن بانوعلیهاالسلام در نیمه شب به ریاض جنّت انتقال یافت. حضرت علی علیه السلام در همان ساعت مشغول تجهیز و تكفین آن حضرت گردید. پس از آن كه از غسل و دفن فارغ شد، جنازه را بیرون آورده و جریدی از درخت خرما روشن كرده و با جنازه آن حضرت بیرون آمدند، تا آن كه در همان شب بر آن حضرت علیهاالسلام نماز گزارند و جسد مطهّرش را دفن كردند...(علل الشرایع؛185) علامه مجلسی می‌نویسد: در مدت زندگانی آن بانو علیهاالسلام بعد از پدر بزرگوارش، اختلاف نظر بسیاری میان خاصّه و عامّه می‌باشد، از شش ماه بیشتر و از چهل روز كمتر نگفته‌اند، و احادیث معتبر دلالت می‌كند بر آن كه بقای آن حضرت علیهاالسلام بعد از پیغمبر، هفتاد و پنج روز بوده است. ابوالفرج اصفهانی در كتاب مقاتل الطالبیین از حضرت امام محمّدباقر علیه السلام روایت كرده است: مدت بقای آن حضرت علیهاالسلام بعد از پدر خود؛ سه ماه بود.(مقاتل الطالبیّین؛49)

اكثر علمای امامیه گفته‌اند در روز سوّم جمادی الاول واقع شد. همچنین در سن شریف حضرت فاطمه علیهاالسلام در وقت وفات، اختلاف نظر بسیار است، اكثر روایات معتبر دلالت می‌كند بر آن كه سن شریف آن بانو علیهاالسلام در آن وقت، هیجده سال بوده، و قول صحیح و مشهور میان علمای امامیه همین قول است.

در روز وفات آن حضرت نیز اختلاف نظر بسیار است، اكثر علمای امامیه گفته‌اند در روز سوّم جمادی الاول واقع شد. همچنین در سن شریف حضرت فاطمه علیهاالسلام در وقت وفات، اختلاف نظر بسیار است، اكثر روایات معتبر دلالت می‌كند بر آن كه سن شریف آن بانو علیهاالسلام در آن وقت، هیجده سال بوده، و قول صحیح و مشهور میان علمای امامیه همین قول است.

در كتاب روضة الواعظین روایت كرده‌اند كه حضرت فاطمه علیهاالسلام را بیماری شدیدی عارض گردید و تا چهل روز ممتد شد، چون خبر وفات آن حضرت علیهاالسلام به او رسید امّ ایمن و اسماء بنت عمیس و حضرت امیرالمؤمنین‌علیه السلام را حاضر ساخت و گفت: ای پسرعمّ! از آسمان خبر فوت به من رسیده و من عازم سفر آخرتم، تو را وصیت می‌كنم به چیزی چند كه در خاطر دارم.

چون خبر شهادت حضرت زهرا در مدینه منتشر گردید، شیون از خانه‌های مدینه بلند شد، و مردم جمع شده بودند و گریه می‌كردند و انتظار بیرون آمدن پیکر حضرت را می‌كشیدند. پس ابوذر بیرون آمد و گفت: بیرون آوردن آن حضرت را به تأخیر انداختند، پس مردم متفرق شده، برگشتند. چون پاسی از شب گذشت و دیده‌ها به خواب رفت، جنازه را بیرون آوردند، امیرمؤمنان و حسن و حسین علیهم السلام و عمّار و مقداد و عقیل و زهیر و ابوذر و سلمان و بریده و گروهی از بنی‌هاشم و خوّاص آن حضرت، بر آن بانوعلیهاالسلام نمازگزاردند و در همان شب دفن كردند. حضرت علی علیه السلام بر دور قبر آن حضرت هفت قبر دیگر ساخت كه ندانند قبر آن بانو علیهاالسلام كدام است.

حضرت امیر علیه السلام فرمود: ای دختر رسول خدا آنچه خواهی وصیت كن. پس بر بالین آن حضرت نشست و هر كه در آن خانه بود بیرون كردند. پس ساعتی هر دو گریستند. حضرت علی علیه السلام سر فاطمه علیهاالسلام را مدتی به دامن گرفت و به سینه خود چسبانید و فرمود:

هر چه می‌خواهی وصیت كن، آنچه فرمایی به عمل می‌آورم و امر تو را بر امر خود اختیار می‌كنم. فاطمه علیهاالسلام فرمود: خدا تو را جزای خیر دهد ای پسرعمّ رسول خدا، وصیت می‌كنم تو را اول كه بعد از من امامه را به عقد خود درآوری. او برای فرزندان من مثل من است. پس فرمود: برای من تابوتی قرار ده، زیرا كه ملائكه را دیدم كه صورت تابوت برای من ساختند. پس فرمود: باز وصیّت می‌كنم تو را كه نگذاری كه یكی از آنها كه بر من ستم كرده و حقّ مرا غصب كردند بر جنازه من حاضر شوند، زیرا كه ایشان دشمن من و دشمن رسول خدایند، و نگذاری كه احدی از ایشان و نه از اتباع ایشان، بر من نماز بخوانند، و مرا در شب دفن كنی، در وقتی كه دیده‌ها در خواب باشد. (روضة الواعظین؛151)

ابن شهرآشوب و دیگران روایت كرده‌اند چون خواستند كه آن حضرت علیهاالسلام را در قبر گذارند، دو دست شبیه دست‌های رسول خدا صلی الله علیه و آله از میان قبر پیدا شد، و آن حضرت را گرفت و به قبر برد.

در كشف الغمّه روایت كرده‌اند چون وفات حضرت فاطمه علیهاالسلام نزدیك شد، اسماء بنت عمیس را گفت: آبی بیاور كه من وضو بگیرم، پس وضو گرفت - به روایتی دیگر غسل كرد - و بوی خوش طلبیده و خود را خوشبو گردانید و جامه‌های نو طلبید، پوشید و فرمود:

ای اسماء! جبرئیل در وقت وفات پدرم از بهشت، چهل درهم كافور آورد، حضرت آن را سه قسمت كرد و یك بخش را از برای خود گذاشت و یكی را برای من و یكی را برای علی، آن كافور را بیاور كه مرا به آن حنوط كنند. چون كافور را آورد، فرمود: نزدیك سر من بگذار، پس رو به قبله خوابید و جامه‌ای بر روی خود كشید و فرمود: ای اسماء مدتی صبر كن، بعد از آن مرا صدا کن، اگر جواب نگویم، علی را طلب كن و بدان كه من به پدر خود ملحق گردیده‌ام.

اسماء ساعتی انتظار كشید، بعد از آن فاطمه علیهاالسلام را ندا كرد، صدایی نشنید، پس گفت: ای دختر مصطفی، ای دختر بهترین فرزندان آدم، ای دختر بهترین كسی كه بر روی زمین راه رفته است، ای دختر آن كسی كه در شب معراج به مرتبه قاب قوسین او ادنی رسیده است. چون جواب نشنید جامه را از روی مباركش برداشت، دید كه مرغ روحش به ریاض جنّت پرواز كرده است، پس بر روی آن حضرت افتاد و آن حضرت را می‌بوسید و می‌گفت: چون به خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله می‌رسی. سلام اسماء بنت عمیس را به آن حضرت برسان.

مفضّل از حضرت صادق‌ علیه‌السلام سؤال نمود: فاطمه علیهاالسلام را چه كسی غسل داد؟ حضرت فرمود: امیرالمؤمنین علیه السلام غسل داد؛ زیرا كه فاطمه، صدیقه و معصومه بود، و معصوم را به غیر از معصوم غسل نمی‌دهد، چنانچه مریم را حضرت عیسی علیه السلام غسل داد.

در این حال امام حسن و امام حسین علیهماالسلام از در آمدند و گفتند: ای اسماء! چرا مادر ما در این وقت به خواب رفته است؟ اسماء گفت: مادر شما به خواب نرفته ولیكن به رحمت خداوندی واصل گردیده است، پس حضرت امام حسن علیه السلام خود را بر روی آن حضرت افكند و روی انورش را می‌بوسید و می‌گفت: ای مادر با من سخن بگو پیش از آن كه روحم از جسد مفارقت كند، و حضرت امام حسین علیه السلام بر پایش افتاد و می‌بوسید و می‌گفت: ای مادر بزرگوار! منم فرزند تو حسین. با من سخن بگو پیش از آن كه دلم شكافته شود و از دنیا مفارقت كنم.

پس اسماء گفت: ای دو جگر گوشه رسول خدا بروید و پدر بزرگوار خود را خبر كنید و وفات مادر خود را به او برسانید. پس ایشان بیرون رفتند، چون نزدیك مسجد رسیدند صدا به گریه بلند كردند، پس صحابه به استقبال ایشان دویدند و گفتند: سبب گریه شما چیست ای فرزندان رسول خدا؟ حق تعالی هرگز دیده شما را گریان نگرداند، مگر جای جدّ خود را خالی دیده‌اید و از شوق ملاقات او گریان گردیده‌اید؟ گفتند: مادر ما از دنیا مفارقت نمود. چون امیرالمؤمنین این خبر را شنید، فرمود: بعد از تو خود را به كه تسلی دهم. (كشف الغمة؛2/122)

چون این خبر در مدینه منتشر گردید، شیون از خانه‌های مدینه بلند شد، و مردم جمع شده بودند و گریه می‌كردند و انتظار بیرون آمدن پیکر حضرت را می‌كشیدند. پس ابوذر بیرون آمد و گفت: بیرون آوردن آن حضرت را به تأخیر انداختند، پس مردم متفرق شده، برگشتند. چون پاسی از شب گذشت و دیده‌ها به خواب رفت، جنازه را بیرون آوردند، امیرمؤمنان و حسن و حسین علیهم السلام و عمّار و مقداد و عقیل و زهیر و ابوذر و سلمان و بریده و گروهی از بنی‌هاشم و خوّاص آن حضرت، بر آن بانوعلیهاالسلام نمازگزاردند و در همان شب دفن كردند. حضرت علی علیه السلام بر دور قبر آن حضرت هفت قبر دیگر ساخت كه ندانند قبر آن بانو علیهاالسلام كدام است.

به روایتی دیگر چهل قبر دیگر را آب پاشیدند كه قبر آن حضرت مشخص نباشد و به روایت دیگر قبر آن حضرت را با زمین هموار كرد كه علامت قبر معلوم نباشد؛ این کارها برای آن بود كه موضع قبر آن حضرت را ندانند و بر قبر ایشان نماز نخوانند و خیال نبش قبر آن را به خاطر نگذرانند.(روضة الواعظین؛151) به این سبب در مورد محل قبر آن بانو علیهاالسلام اختلاف نظر واقع شده است: بعضی گفته‌اند در بقیع نزدیك قبور ائمه بقیع است و بعضی گفته‌اند میان قبر حضرت رسالت و منبر آن حضرت دفن شده است، زیرا كه حضرت فرمود: میان منبر و قبر من باغی از باغ‌های بهشت است و منبر من بر دری از درهای بهشت است. اصّح آن است كه آن حضرت را در خانه خود دفن كردند، چنانچه روایت صحیح بر آن دلالت می‌كند. ابن شهرآشوب و دیگران روایت كرده‌اند چون خواستند كه آن حضرت علیهاالسلام را در قبر گذارند، دو دست شبیه دست‌های رسول خدا صلی الله علیه و آله از میان قبر پیدا شد، و آن حضرت را گرفت و به قبر برد.(مناقب ابن شهر آشوب؛ 3/414 با كمی اختلاف.)

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام روایت كرده است، هفت كس بر جنازه حضرت فاطمه علیهاالسلام نمازگزاردند: ابوذر، سلمان، مقداد، عمّاریاسر، خذیفه، عبدالله بن مسعود، و من امام ایشان بودم.

مفضّل از حضرت صادق‌ علیه‌السلام سؤال نمود: فاطمه علیهاالسلام را چه كسی غسل داد؟ حضرت فرمود: امیرالمؤمنین علیه السلام غسل داد؛ زیرا كه فاطمه، صدیقه و معصومه بود، و معصوم را به غیر از معصوم غسل نمی‌دهد، چنانچه مریم را حضرت عیسی علیه السلام غسل داد.(علل الشرایع؛ ص184) از حضرت صادق علیه‌السلام پرسیدند: به چه سبب حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، فاطمه علیهاالسلام را در شب دفن نمود؟ حضرت فرمود: برای آن كه فاطمه علیهاالسلام وصیّت كرده بود كه آن دو مرد اعرابی كه هرگز ایمان به خدا و رسول نیاورده بودند، بر او نماز نخوانند.(علل الشرایع؛ ص185) از حضرت علی علیه السلام. از علت دفن فاطمه علیهاالسلام در شب پرسیدند؟ فرمود: زیرا كه او خشمناك بود بر جماعتی و نمی‌خواست آنها بر جنازه او حاضر شوند، و حرام است بر كسی كه ولایت و محبّت آن جماعت را داشته باشد، كه بر احدی از فرزندان فاطمه نماز كند.(امالی شیخ صدوق؛ ص523)

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام روایت كرده است، هفت كس بر جنازه حضرت فاطمه علیهاالسلام نمازگزاردند: ابوذر، سلمان، مقداد، عمّاریاسر، خذیفه، عبدالله بن مسعود، و من امام ایشان بودم. (خصال؛361)

منبع:

بوی بهشت سوخته

برگزیده از كتاب جلاءالعیون علامه محمّدباقر مجلسی

اقتباس: علی لباف

از صفحه (60 تا 73)

منبع:تبیان

ایرانیکان شنبه 24 بهمن 1394 زمان : 9:41 نظرات (0)
بازدید : 382

مقام فاطمه زهرا در قرآن مجید

کوثر، صیغه مبالغه است. یعنى اى پیامبر، به تو، دخترى دادیم که مجسمه خیر است، استوانه برکت و اسطوره بالندگى است، به تو دخترى دادیم که اگر همه فضایل و سجایاى انسانى را مجسم کنند، زهرا می‌شود. اى پیامبر، به شکرانه این نعمتى که به هیچ‌کس داده نشده و نخواهد شد، نماز بخوان و در هنگام تکبیر، دستهایت را بلند کن که این یک حالت خضوع است براى بنده و جلالتى است برا ى خدا!

  • آیاتى که دلالت برفاطمه‌(س) دارند ـ مطابق شاخص‌هایى که ذکر کرده‌ایم ـ بر‌طبق احادیث و اعتقادات شیعه بسیارند.

    از جمله:آیه 6 از سوره فاتحه؛ 21 و37 از سوره بقره؛ 61‌، 101‌، 103، 137‌، 195از سوره آل‌عمران؛ 69 از سوره نساء؛ 119 از سوره توبه؛ 24 از سوره ابراهیم؛ 26 و 57 از سوره اسراء، 111 از سوره مؤمنون؛ 87 از سوره انعام؛ 35 از سوره نور؛ 115و 132 از سوره طه؛ 54 و 74 از سوره فرقان؛ 333 و 57 از سوره احزاب؛ 23 از سوره شوری؛ 11 از سوره محمد؛ 17 از سوره ذاریات؛ 21 از سوره طور؛ 19 و 20 از سوره الرحمن؛ 8 از سوره حشر؛ 1 از سوره قدر، 38 و 39 از سوره مدثر؛ 3 تا 7 از سوره لیل؛ 9 از سوره مزمّل؛ 102 از سوره انبیاء؛ و 1 تا 3 سوره کوثر.

    در این مقاله به بررسى چند نمونه از این آیات با در نظر گرفتن نکاتى که قبلاً ذکر شد، می‌پردازیم:

    1. سوره کوثر

    إنّا أعطیناک الکوثر، فصلّ لربّک وانحر، إنّ شانئک هو الأبتر

    در شأن نزول این سوره گفته شده:

    زمانى که رسول‌(ص) دو تن از فرزندان خود به نام‌هاى عبد‌اللّه و قاسم را از دست داد و دشمنان آن حضرت، براى تضعیف او، زبان طعن و شماتت، گشودند، عاص بن وائل او را «ابتر» خواند،2 که در لغت عرب به «مقطوع

    ( 149 )
  • النسل» اطلاق می‌شود.3

    کوثر از ریشه کثرت است و برچیزى اطلاق می‌شود که شأنیت کثرت در او باشد و مراد از کوثر خیر فراوان است.4

    البته آن خیر کثیرى که پیامبر در نتیجه اعطاى خداوند؛ مالک آن شده است، در آیه اول مشخص نشده و شاید بدین لحاظ باشد که با اطلاق و عدم تقیید آن، عظمت و شأن خاص، بدان ببخشد.

    براى کلمه (کوثر) در این سوره، معانى متعدد مطرح شده است، علامه طباطبایى در المیزان با توجه به معناى آخرین آیه که دشمن آن حضرت را، ابتر معرفى کرده، مناسب‌ترین معنا را «کثرت» ذریه پیامبر اکرم (ص) ذکر می‌کند.5 اگر خیر کثیر هم مراد باشد، یقیناً یکى از مصادیق آن، فراوانى نسل آن حضرت است.

    کوثر، صیغه مبالغه است. یعنى اى پیامبر، به تو، دخترى دادیم که مجسمه خیر است، استوانه برکت و اسطوره بالندگى است، به تو دخترى دادیم که اگر همه فضایل و سجایاى انسانى را مجسم کنند، زهرا می‌شود. اى پیامبر، به شکرانه این نعمتى که به هیچ‌کس داده نشده و نخواهد شد، نماز بخوان و در هنگام تکبیر، دستهایت را بلند کن که این یک حالت خضوع است براى بنده و جلالتى است برا ى خدا!

    امام فخررازى در ذیل آیه می‌نویسد:

    کوثر هشت معنا دارد که تمام آن معانى درباره حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا‌(س) است. آنگاه خودش می‌گوید: چگونه، فاطمه کوثر نباشد که چون علی‌بن‌الحسین و محمد‌بن‌على باقرالعلوم و صادق المصدق، میوه و ثمره دارد.6

    آرى فاطمه، چگونه خیر کثیر نباشد که از این نهر کوثر، صدها و بلکه هزاران جوى زلال و روشن، منشعب است.

    حسن ختام این بخش،آن که نزول چنین سوره‌اى و چنین تعبیر بلندى (کوثر) درباره فاطمه در عهد جاهلیت عربى که «زن» نه تنها از کم‌ترین حقوق انسانى برخوردار نبود، بلکه تولد دختر مایه ننگ و سرافکندگى بود و دختران، زنده بگور می‌شدند، نشانگر جایگاه ارزشمند زن در مکتب حیات بخش اسلام است. موجودى که می‌تواند منشأ این مقدار خیر و برکت در تاریخ بشریت باشد. موجودى که بنده برگزیده خدا و

    ( 150 )
  • اشرف مخلوقات عالم، باید به شکرانه برخوردارى از آن، در برابر پروردگارش، سربرخاک بساید. در کدامین مکتب می‌توان چنین قرب و منزلتى براى زن یافت؟7

    2. آیه تطهیر

    إنّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و‌یطهّرکم تطهیرا (احزاب،33/33)

    این آیه به گفته بیشتر محدثان اهل سنّت و تمام علماى شیعه، در خصوص اهل کساء، نازل شده است.

    چنانچه در صحیح مسلم و ترمذى و تفسیر کشّاف و طبرى و در‌المنثور، مستدرک حاکم، منتخب کنز‌العمال و کتاب‌هاى دیگر از عایشه و ام سلمه و انس‌بن‌مالک و ابو‌سعید‌‌خدرى و دیگران با مختصر اختلافى روایت کرده‌اند که چون آیه تطهیر نازل شد، رسول خدا (ص)، فاطمه (س) و على (ع) و حسن و حسین‌ (ع) را خواندند و کساى خود را بر روى آنها انداختند و فرمودند: «اللهم إنّ هؤلاء أهل بیتی، فاذهب عنهم الرّجس و‌طهّرهم تطهیرا».

    در انتهاى سوره واقعه،می‌فرماید: إنّه لقرآن کریم، فى کتاب مکنون، لایمسّه إلاّ المطهّرون؛ هیچ‌کس به قرآن، مسّ وجودى پیدا نمی‌کند مگر مطهرون.

    با توجه به این آیه، تنها اهل بیت، مسّ وجودى کتاب مکنون را دارند و این هم فضیلتى بزرگ براى حضرت زهرا (س) است.

    با توجه به این‌که منظور از اراده حق تعالی، در این آیه، اراده تکوینى است نه تشریعى و با توجه به احادیثى که معناى «رجس» را پاکى از گناه و آلودگى می‌داند ـ نه پاکى ازنجاسات ظاهرى ـ این آیه شریفه، بزرگ‌ترین دلیل بر عصمت فاطمه زهرا (س) از هر‌گونه گناه و آلودگى است، بلکه می‌توان گفت: از بعضى جهات مقام صدیقه طاهره، از بسیارى از انبیا وائمه (ع) نیز برتر است. چنانچه این مطلب، از سخنان تاریخى امام حسین (ع) در شب عاشورا در پاسخ به بی‌تابى خواهرش زینب، مشاهده می‌شود.

    امام على (ع) با استناد به آیه تطهیر، عصمت و طهارت زهراى مرضیه را یادآورى می‌کنند . وقتى خلیفه اول با حضرت زهرا (س)، به منازعه برخاست و فدک را که در اختیار آن حضرت بود، مصادره کرد و دعوى آن حضرت را نشنید و شاهدانش را قبول نکرد، امام على (ع) خطاب به وى گفت:

    ( 151 )
  • اگر کسى ادعا کند که {نعوذا بالله} فاطمه زهرا مرتکب منکر شده است و براى ادعاى خود، شاهدانى هم بیاورد و تو او را تصدیق کنی، کتاب خدا را تکذیب کرده‌اى زیرا آیه تطهیر، شهادت خدا بر طهارت زهرا (س) است.

    آن بانوى بزرگ حد وسط و محور ارتباط اهل کساء بود.«هم اهل بیت النبوه و‌معدن الرساله، هم فاطمه و‌أبوها و‌بعلها و‌بنوها» آنان اهل بیت نبوت و معدن رسالت هستند: فاطمه، پدر فاطمه، همسر فاطمه و پسران فاطمه.

    محور اصلى ارتباط اهل بیت با رسول خدا، یک زن است، زنى که ذریه‌اى پاک از او، زاده می‌شود و اوست که تنها حلقه اتصال این فرزندان با رسول خداست.8

    اگر به این نکته دقت کنیم که گوینده این کلام، اللّه، ذات مستجمع صفات جمالیه و جلالیه است، خدایى که پروردگار عالم وجود است و اراده‌اش مساوى با تحقق و وقوع می‌باشد، حقیقت این تکریم را بهتر، احساس خواهیم کرد.

    3. آیه (لیله القدر)

    إنّا أنزلناه فى لیله القدر

    این آیه از جمله آیاتى است که علاوه بر معنا و تفسیر ظاهری، به حکم تفسیر باطنى برآن حضرت منطبق است.

    در تفسیر فرات کوفى با ذکر سند از امام صادق‌(ع) نقل شده است، که حضرت در تفسیر «إنّا أنزلناه فى لیله القدر» فرمودند: «لیله» فاطمه و«القدر»، اللّه است. سپس افزودند:

    «فمن عرف فاطمه حق معرفتها، فقد أدرک لیله‌القدر و‌إنّما سمّیت فاطمه لأن الخلق فطموا عن معرفتها؛ پس هر کسى که فاطمه را به درستى و «کما هو حقه» بشناسد، لیله القدر را درک کرده است و فاطمه به این نام، نامگذارى شده، به خاطر آن‌که مردم از شناخت او عاجزند.

    به راستى چرا فاطمه‌(س) لیله القدر نباشد و حال آن‌که یازده قرآن ناطق در این «لیله» نازل شده است.

    فاطمه، لیله القدر است زیرا که:

    1. در میان همه شب‌ها، آنچه بی‌نظیر و مطلوب است، شب قدر است. در میان همه زنها نیز آن‌که بی‌نظیر و مطلوب است، فاطمه است.

    ( 152 )
  • 2. از آن حضرت، تعبیر «لیل» شده است. زیرا همان گونه که شب همه چیز را در برمی‌گیرد، ظلم و ستم بنی‌امیه آن حضرت را در برگرفت.

    3. فاطمه، شب ولیل است زیرا شب، بیانگر پوشیدگى و مستورى و حجاب و عفت و حیاء است.

    4. ویژگى شب قدر، توبه و نزدیکى به خدا و اطاعت و بندگى و حفظ احکام است. ویژگى فاطمه‌(س) و را ه و روش و سیره آن حضرت نیز، قرب به خدا و اطاعت و بندگى او و حفظ ارزش‌هاى الهى است.

    5. مهم‌ترین و ممتازترین عمل در شب قدر، علم و پرداختن به آن است. درمیان صفات و ویژگی‌هاى فاطمه، نیز علم و معرفت و آگاهى آن حضرت به خدا، دین خدا، تکالیف، وظایف و ارزش‌هاى انسانی، از همه مهم‌تر و بزرگ‌تر است. ارزش سایر اعمال آن حضرت به همین آگاهى و شناخت و علم اوست و این از بزرگ‌ترین درس‌ها و تعالیم براى همه، بخصوص براى زنان است.

    6. شب قدر از هزار ماه، بهتر است و یک لحظه و یک روز زندگى و سیره حضرت زهرا‌(س)، از هزاران ماه و سال زندگى که در آنها خبرى از آن راه و روش و الگو نباشد، بهتر است.

    7. شب قدر، ظرف و جایگاه قرآن است.جایگاه حضرت زهرا و گفتار و کردار و زندگى آن حضرت هم درتفسیر عملى قرآن و تجسم و تبلور آیات آن است. همان‌گونه که انسان در شب قدر به قرآن، نزدیک‌تر شده، و آن را بر سر مى نهد، با نزدیک شدن به حضرت زهرا‌‌(س) نیز انسان به قرآن نزدیک شده و آن را نصب العین خود قرار می‌دهد.

    8. شب قدر همان لیله مبارکه یعنى شب نزول برکت و ارزش‌ها است و چشمه‌اى است که این فضایل و سعادت‌ها از آن جوشیده و نازل مى شود. فاطمه نیز محل نزول و صدور این اصالت‌ها و ارزش‌ها و مکارم است.

    9. شب قدر، تجمع ملائکه اللّه است و بهره از عالم ملکوت، افزون‌تر خواهد بود. آن کس هم که بیشتر با فاطمه، نزدیک‌تر شده و از آن حضرت بهره ببرد از خوى و خصلت ملائکه، حظ فزون‌ترى برده و به عالم فرشتگان و تجرّد و تقدّس، نزدیک‌تر می‌گردد بلکه از آنها نیز، برتر می‌رود.

    10. ممکن است سال‌ها بگذرد و کسى از شب قدر، جز ظاهری، بیش درک نکند،

    ( 153 )
  • اما اگر از حقیقت آن، ذره‌اى درک نماید، چنان آگاهى و تنبه بیدارى به او می‌بخشد که مسیر زندگیش عوض می‌شود و سخت به خدا نزدیک می‌گردد. فاطمه، نیز چنین است.یعنى ممکن است فرد یا جامعه‌اى سالها به لیله‌القدر برسد و فاطمه‌‌(س) را از خود بداند؛ اما حقیقت او را درک نکند و جز ظاهرى از آن نفهمد، اما با درک زندگى و ابعاد گوناگون حیات واقعى فاطمه، جرقه‌اى در دل آنان بدرخشد و مسیر سرنوشت آنان را عوض نماید.

    از این گذشته زمان غسل و کفن و دفن، بنابر وصیت حضرتش نیز در دل شب متناسب با لیله القدر است و قرن‌ها است که قبر مجهول و ناپیداى او نیز حاکى از تناسب وجود مقدسش با لیله القدر دارد.

    و «اللیله هى فاطمه و‌القدر هو اللّه»: فاطمه، اضافه تشریفى به خدا دارد از حیث:

    1. آن‌که پس از پدر بزرگوار و شوهر گرانقدرش، بیش از تمام پیامبران مرسل و غیر مرسل، ایمان به خدا داشته و در عالم انوار و اشباح و ارواح، خدا را تسبیح و تمجید و تقدیس و تحلیل کرده و سپاسگزار بوده است. نور مقدس او چندین هزار سال پیش از آفرینش آسمان و زمین آفریده شده است.

    2. آنکه فاطمه زهرا، افضل تمام انبیا ومرسلین وملائکه و مقربین است و همه آنها نیازمند به شفاعت زهرا‌(س) طبق اخبار و احادیث مستفیضه صادره از مصادر وحى و تنزیل می‌باشند.

    3. آن که ملائکه حتى جبرئیل، میکائیل، اسرافیل و عزائیل هم بی‌اذن بر او داخل نمی‌شوند. و از اطاعت او بیرون نبودند و خداوند عزّوجلّ، عهد ولایت او را از آنها گرفته است.

    4. زهراى مرضیه، علت وجود ائمه یازده‌گانه، اوصیاى رسول خدا (ص) می‌باشد و ذریه پیامبر تا قیامت از نسل او هستند.

    ارباب معرفت نیز در بعضى از تفاسیر، روایت امام صادق (ع) را نقل کرده و آن را پذیرفته‌اند و براساس مبانى عرفان اسلامى «لیله مبارکه» را انسان کامل، تفسیر کرده‌اند. انسان کامل در این مکتب جایگاه محورى دارد. از نظر روایات مسلّم است که جبرئیل امین به فاطمه‌(س) نازل می‌شده9، در حالى که جبرئیل امین، حتى بر‌ائمه‌(ع) نیز نازل نمی‌شد. مصحف فاطمه، محصول شرفیابى فرشته وحى الهى بر حضرت زهراست که از افتخارات تشیع، شمرده می‌شود.

    ( 154 )
  • امام صادق‌(ع) در ضمن مصحف فاطمه می‌فرماید: «فیه علم القرآن کما انزل»؛ علم قرآن همان‌طور که نازل شده در مصحف فاطمه‌(س) موجود است.

    لذا آگاهى از قرآن و اسرار آن مربوط به حضرت زهرا و سایر معصومان می‌باشد، چون قرآن در خانه آنها نازل شده است، آنها هستند که در سایه آشنایى با این منبع لایزال الهى توانایى شناخت و درک حقایق و معارف و دانش‌هاى گوناگون را پیدا کرده‌اند.

    در بعضى روایات آمده که مصحف فاطمه، سه برابر قرآن است. شاید تأویل و تفسیر قرآن مجید باشد زیرا ما معتقدیم که علم قرآن طبق فرمایش خود قرآن، در نزد صاحبان این علم است که آنها هم، همان ائمه طاهرین هستند که فاطمه‌‌(س) نیز جزو آنهاست. اما در اینجا مطلب بالاتر است زیرا مصحف با این خصوصیات، فقط، بر‌فاطمه‌(س) قرائت شده‌است.

    4. آیه مباهله

    فمن حاجّک فیه من بعدما جائک من العلم فقل تعالوا ندع أبنائنا و‌أبنائکم و‌نسائنا و‌نسائکم و‌أنفسنا و‌أنفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنه اللّه على الکاذبین. (آل عمران،3/61) با کسانى که با تو در امر نبوت مجادله می‌کنند، بگو بیایید پسران و زنان و نفوس خویش را بخوانیم وتضرع کنیم. آن‌گاه لعنت خدا بر دروغ گویان.

    طبق احادیث متواتر و مشهور میان شیعه و سنى که قریب به اجماع و اتفاق است در روز مباهله، مسیحیان نجران، پیامبر را مشاهده کردند در حالى که حسنین و فاطمه وعلی‌(ع)، همراه او بودند و به سوى مکان مورد نظر می‌آمدند.

    در این آیه، نسائنا، منحصر به حضرت فاطمه‌(‌س) شده است. با این‌که زنان و همسران پیامبر در حجره‌هاى آن حضرت بوده‌اند و زنان بزرگ دیگرى مانند: صفیه و ام هانى و دیگران، وجود داشتند، هیچ‌کدام به این مباهله دعوت نشدند.

    زیرا مباهله (ابتهال و نفرین کردن) با نصاراى نجران یک کار عادى نیست و تنها افراد معصوم، صلاحیت آن را دارند.

    صحنه مباهله، از لحظات حساس تاریخ اسلام است و حضور در این صحنه، ایمان و اعتقاد خاصى را می‌طلبد.

    پیامبر‌(ص) براى حضور در این صحنه از میان زنان، تنها، فاطمه را انتخاب می‌کند؛

    ( 155 )
  • یا از آن روى که فاطمه به منزله امتى از زنان است، درست همان گونه که ابراهیم خود به تنهایى یک امت بود.یا، این‌که او، محبوب‌ترین افراد، در نزد پیامبر بود. و یا چون درمیان زنان مسلمان، تنها فاطمه بودکه مصداق زنى بود با یقینى تام که می‌توانست قدم در این صحنه بگذارد. اما حق این است که فاطمه هم یک امت بود، هم محبوب‌ترین زنان در نزد رسول خدا‌(ص) و هم تنها زنى بودکه می‌توانست تکمیل کننده گروهى باشد که به حقیقت و بر حق بودن مسلمانان، یقینى کامل دارند و نیز محور اصلى اتصال آن گروه به رسول خدا‌(ص) باشد. زیرا آنان شوهر و فرزندان او بودند.

    این‌که پیامبر، فاطمه را در این درگیرى اجتماعى ـ اعتقادی، احضار می‌کند و او را در چنین مخاطره‌اى قرار می‌دهد (خود) نمونه‌اى بارز و سرمشقى عینى است، براى تمام زنان عفیفى که داراى اعتقادات حقند و پیرو صادق راه اویند، بر این‌که شجاعانه در چنین صحنه‌هایى حاضر شوند.

    و نیز این نمایش به منزله دلیل عینى و ملموس است بر جایگاه والاى زهراى مرضیه، نزد پیامبر خدا و عدم برابرى هیچ زنى با او درمقام و رتبه خاصى که دارا بود.

    5. آیه مودت

    ذلک الّذى یبشّر اللّه عباده الّذین ءامنوا و‌عملوا الصّالحات قل لا أسألکم علیه أجراً الاّ المودّه فى القربى و‌من یقترف حسنه نزد له فیها حسناً إنّ اللّه غفور شکور. أم یقولون افترى على اللّه کذباً.(شوری،42/23و24) این همان است که خداوند به بندگانش که ایمان آورده‌اند و کارهاى شایسته کرده‌اند؛ مژده می‌دهد، بگو براى آن کار از شما مزدى نمی‌طلبم مگر دوستدارى در حق اهل بیتم و هر کس کار نیکى کند در آن برایش جزاى نیک بیفزاییم چرا که خداوند آمرزنده قدردان است. یا می‌گویند پیامبر خدا دروغ بسته است….

    ابن عباس درباره شأن نزول آیات فوق که به آیات مودت، شهرت یافته، ‌گوید:

    چون اسلام پس از هجرت پیامبر به مدینه، استحکام یافت، انصار گفتند: نزد پیامبر برویم و بگوییم در گرفتاری‌هایى که پیش می‌آید، اموال ما در اختیار تو است و می‌توانى در جهت پیشبرد دین از آنها استفاده کنى. آیه شریفه، نازل شده و پیامبر آن را در پاسخ آنان، تلاوت فرمود. منافقان مانند همیشه که در صدد تضعیف رسول خدا‌(ص) بودند اظهار داشتند: او در همان مجلس

    ( 156 )
  • این سخن را ساخت تا ما را پس از خود، نزد خویشانش ذلیل و خوار، گرداند.

    آن‌گاه آیه دوم نازل شد که آیا بر خداوند دروغ و افتراء می‌زنید؟10

    از نظر ادبى تفاوتى بین این‌که استثنا در آیه (إلا المودّه فى القربى) متصل باشد یا منقطع، وجود ندارد11 اگر استثنا متصل باشد بدین معناست که:« من پاداشى از شما نمی‌خواهم جز دوستى اهل بیتم.» و اگر منقطع باشد12، بدین معناست که «دوستى اهل بیت پیامبر، اجرى براى پیامبر نیست. چرا که بهره این دوستی، نصیب مسلمانان و دوستداران اهل بیت آن حضرت است و بدین وسیله چنین خواسته‌اى از سوى رسول خدا‌(ص) در راستاى دعوت مردم به دین است.»13

    باید دید این چه مودتى است که هم سنگ، هم کفه و هم وزن اجر رسالت است. مودت گروهى که بر سر سلسله آنان زهراى مرضیه، محبوبه امت، است. همان بانویى که پیامبر درباره‌اش فرمود:

    یا حسن و یا حسین انتما کفتا المیزان، فاطمه لسانه و لاتعدل الکفتان إلاّ باللسان، ولا یقوم اللسان إلاّ على الکفتین.14

    اى حسن و حسین شما دو کفه ترازویى هستید که فاطمه، شاهین آن است و کفه ترازو در حال تعادل قرار نمی‌گیرد مگر به وسیله شاهین آن و شاهین، استوار نمی‌شود مگر بر دو کفه ترازو و…

    در این کلام، زهرا، تنظیم کننده و برقرار کننده تعادل در این کانون معرفى می‌شود.

    6. آیات ابرار

    إنّ الأبرار یشربون من کأس کان مزاجها کافوراً. عیناً‌یشرب بها عباد اللّه یفجّرونها تفجیرا. یوفون بالنذر و‌یخافون یوماً کان شرّه مستطیراً. و‌یطعمون الطعام على حبّه مسکیناً و‌یتیماً و‌أسیراً. إنّما نطعمکم لوجه اللّه لا نرید منکم جزاء و‌لا شکوراً. إنّا نخاف من ربّنا یوماً عبوساً قمطریراً. (انسان،76/5 ـ10)

    ابرار در آخرت از جام‌هاى بزرگ لبریز بهشت که چون کافور، سرد و دلپذیر است، می‌آشامند و آن کافورها، خوشبوى و شیرین است. این آب، آمیخته است به آب چشمه‌اى که براى بندگان خاص خود خلق شده و هر کجا بخواهند، آن کاسه‌ها حاضر است و در قصرها مهیا است. این آب گوارا مثل این است که در عمارات و ابنیه بهشت،

    ( 157 )
  • همیشه جریان دارد و در اختیار بنده‌هاى وفادار خداست. اینان به نذر خود وفا کرده و اطاعت خدا کرده و از روزى که محنت آن، آشکار است، می‌ترسند. اینان در راه خدا به مسکین و یتیم و اسیر، اطعام می‌کنند و به زبان حال می‌گویند: ما براى خدا، اطعام کردیم، و از شما جزا و تشکرى نمی‌خواهیم. ما از پروردگارمان در روزى که چهره برافروخته و در هم کشیده است، می‌ترسیم.

    از مسلمات فریقین است که این آیه در مورد حضرت زهرا‌(س) و شوهر و دو فرزندش نازل شده است. به اتفاق مفسّران، آیات این سوره در مدینه در هنگام کسالت حسنین‌(ع) نازل شد که درباره نذر فاطمه‌(س) و علی‌(ع) براى سلامتى حسنین‌(ع) بود. علامه امینی، در الغدیر، نام سى و چهارتن از کسانى که شأن نزول این سوره را داستان مذکور، دانسته‌اند، ذکر کرده‌است.15

    در این مختصر، مجال پرداختن به دقایق تفسیرى و جزئیات آنچه در این سوره آمده، نیست و تنها به ذکر این نکته لطیف ازسوى آلوسی، مفسّر اهل‌سنت، اکتفا می‌شود که:

    در این سوره، سخنى از «حورالعین» که در سوره‌هاى دیگر از آن به عنوان یکى از نعمت‌هاى بهشتى یاد شده، به میان نیامده است و چه بسا این ناگفتن، به حرمت نور چشم رسول خدا‌(ص)، حضرت فاطمه زهرا (س) باشد که سوره در فضیلت او وخانواده‌اش و نعمت‌هایى که در بهشت از آن بهره‌مند خواهد شده، نازل شده است.16

    7. آیه التقاء بحرین

    این آیه از جمله آیاتى است که علاوه بر معنا و تفسیر ظاهری، به حکم تفسیر باطنى بر آن حضرت منطبق است:

    مرج البحرین یلتقیان. بینهما برزخ لایبغیان. یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان. (الرحمن، 55/19ـ22)

    غالب مفسّران و محدثان و مورخان فریقین، معتقدند که شأن نزول این آیات درباره تلاقى بحر نبوت و ولایت و درباره حضرت فاطمه‌(س) و علی‌(ع) است.

    علامه بحرانی، دوازده روایت که بعضى از آنها از طریق اهل سنت نقل شده،

    ( 158 )
  • ذکر می‌کند که مراد از «بحرین» على و فاطمه هستند که هیچ گاه بر یگدیگر، بغى و سرکشى نمی‌کنند.17

    در تفسیرى از ابن عباس نقل شده که:

    برزخ میان آن دو، مهر و محبتى است که از بین رفتنى نیست و همین مهر و محبت، مانع سرکشى هر کدام، نسبت به دیگرى است.

    دربار الهی، بر اساس نبوت و ولایت مطلقه، با بندگانش، تماس حاصل کرده و مشعل هدایت برافروخته است و این سلسله که فرد اتم و اکمل آنها، حضرت رسول و خاندان عترتند، دربار روحانیت ربوبى را تشکیل داده و واسطه فیوضات غیبى هستند.

    همان طور که عالم طبع از ترکیب و تجزیه و تحلیل عناصر و موالید، دائماً در ایجاد وجود است، در عالم انسانیت و معنویت نیز این ارتباط در بین ارواح مجرده که در ابدان مختلفه بروز و ظهور می‌کنند، تجلى کرده، از آن تلاقی‌ها، عناصرى ممتاز به دست می‌آورد، از آن جمله، تلاقى اقیانوس محیط نبوت با دریاى عمیق ولایت است که به وسیله مهد عصمت و طهارت، تلاقى کرده و از آن گوهرهایى گرانبها که براى همیشه مورد استفاده بشر می‌باشد به وجود آمده است.

    چنان‌چه در ابتداى این مقاله گفتیم آیاتى که در قرآن کریم، پیرامون وجود پنج تن و فاطمه زهرا‌(س) است، بسیار می‌باشد که ما در این مقال تنها به ذکر چند نمونه از آیات، پرداخته و بررسى کامل‌تر را به علاقمندانش واگذار می‌کنیم.

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    1. رحمانى همدانی، فاطمه الزهراء بهجه قلب مصطفی‌(ص).

    2. ابو‌الحسن على بن احمد الواحدى النیشابوری، اسباب النزول/307؛ جلال الدین سیوطی، الدر‌المنثور فى التفسیر بالمأثور، 6/204.

    3. ابن منظور، لسان العرب/36.

    4. طبرسی، مجمع البیان فى علوم القرآن، 5/549.

    5. علامه طباطبایی، المیزان، 7/370.

    6. امام فخر رازی، التفسیر الکبیر، 32/122.

    7. سید جواد ورعی، کوثر، محبوبه است/63؛ ماهنامه پیام زن، سال ششم شماره68، آبان 1376ش.

    8. منیره گرجی، نگرش قرآن به حضور زن در تاریخ انبیا/172.

    9. شیخ عزیز اللّه عطاردی، مسند فاطمه زهرا/281.

    10. زمخشری، کشّاف، 4/230؛ اسباب النزول/251.

    11. علامه سید عبد‌الحسین شرف الدین، کلمه الغراء فى تفضیل الزهراء/73.

    13. کوثر، محبوبه است/65.

    14. على بن عیسى أربلی، کشف الغمه، 2/129.

    15. علاّمه امینی، الغدیر، 3/107؛ به بعد.

    16. آلوسی، روح المعانی، 29/157.

    17. علامه بحرانی، البرهان فى تفسیر القرآن، 4/265.

  • منبع:سایت رسول نور

ایرانیکان سه شنبه 20 بهمن 1394 زمان : 8:41 نظرات (0)
بازدید : 265

احادیث نماز

نماز و برطرف شدن اندوه

امام صادق (ع ) : ما یمنع احدکم اذا دخل علیه غم من غموم الدنیا ان یتوضأ ثم یدخل المسجد فیرکع رکعتین یدعو الله فیهما، اما سمعت الله تعالی یقول : "واستعینوا بالصبر و الصلاة "

چه مانعی  دارد که چون یکی از شماغم و اندوهی از غمهای دنیا بر او درآمد، وضو بگیرد و به مسجد برود و دو رکعت نماز بخواند و برای  رفع  اندوه خود خدا را بخواند. مگر نشنیده ای که خدا می فرماید:"واستعینوا بالصبر و الصلاة ".

( مجمع البیان ، ج 1، ص .100 وسائل الشیعه ، ج 5، ص 263 )

 

توجه ملک الموت به نمازگزار

امام باقر (ع ) : ان ملک الموت قال لرسول الله - صلی الله علیه و اله - : ما من اهل بیت  مدر و لا شعر فی بر و لا بحر الا وانا اتصفحهم فی کل یوم خمس مرات عند مواقیت الصلاة

همانا، ملک الموت به رسول خدا (ص ) گفت : هیچ اهل خانه ای و صاحب جامه ای  در خشکی و دریا نیست ، مگراین که من در هر روز پنج بار هنگام نماز از آنها می گذرم .

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 79 )

 

نماز همراه زکات ، باعث تقرب

امام علی (ع ) : ان الزکاة جعلت مع الصلاة قربانا لاهل الاسلام

همانا زکات همراه نماز مایه تقرب مسلمانان به خداوند است .

( نهج البلاغه ، ص 199 )

معراج مؤمن

پیامبر (ص ) : الصلوة ، معراج المؤمن

نماز، معراج مؤمن است .

( کشف الاسرار، ج 2، ص .676 سرالصلوة ، ص 7، اعتقادات مجلسی ، ص 29 )

 

نماز نور مؤمن

پیامبر (ص ) : الصلوة نور المؤمن

نماز نور مؤمن است .

( شهاب الاخبار، ص .50 نهج الفصاحه ، ص 396 )

 

نشانه ایمان

پیامبر (ص ) : علم الایمان الصلوة

علامت و نشانه ایمان نمازاست .

( شهاب الاخبار، ص 59 )

 

نماز ستون دین

پیامبر (ص ) : الصلوة عماد دینکم

نماز، پایه و ستون دین شماست .

( میزان الحکمه ، ج 5، ص 370 )

 

تقرب به وسیله نماز

امام کاظم (ع ) : افضل ما یتقرب به العبد الی الله بعد المعرفة به ، الصلوة

بهترین چیزی  که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی  تقرب

پیدا می کند، نماز است .

( تحت العقول ، ص 455 )

 

پرچم اسلام

پیامبر (ص ) : علم الاسلام الصلاة

نماز، پرچم اسلام است .

( کنز العمال ، ج 7، ص ,279 حدیث 1887 )

 

نماز وسیله تقرب مؤمن

پیامبر (ص ) : ان الصلوة قربان المؤمن

همانانماز خواندن وسیله نزدیکی مؤمن به خداست .

( کنز العمال ، حدیث 18907 )

 

نماز و پایه های دین

امام باقر (ع ) : بنی  الاسلام علی خمس : الصلوة و الزکوة و الصوم و الحج و الولایة

اسلام بر روی پنج پایه بنا شده است : نماز، روزه ،زکات ، حج ، ولایت .

( کافی ، ج 2، ص 17 )

 

اهل بیت (ع) و اقامه نماز

امام حسین (ع ) : "الذین ان مکنا هم فی الارض اقاموا الصلاة " قال : هذه فینا اهل البیت

(در تفسیر آیه ) "کسانی که اگر ما به آنها در زمین قدرت و حکومت دهیم ،

نماز را به پا می دارند" فرمود: این در مورد ماخاندان اهل بیت است .

( بحار الانوار، ج ,24 ص 166 )

 

نماز آخرین توصیه انبیاء

امام صادق (ع ) : احب الاعمال الی الله - عز وجل - الصلوة و هی اخر وصایا الأنبیاء

نماز، بهترین کارها نزد خداوند و آخرین وصیتهای پیامبران الهی  است .

( میزان الحکمة ، ج 5، ص 397 )

 

جایگاه نماز

پیامبر (ص ) : موضع الصلوة من الدین کموضع الرأس من الجسد

جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است .

( کنز العمال ، ج 7، حدیث 18972 )

 

سیمای دین

امام علی (ع ) : لکل شی ء وجه و وجه دینکم الصلاة

هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 227 )

 

وصیت امیرالمؤمنین (ع )

امام علی (ع ) : الله ، الله فی الصلوة ، فانها عموددینکم

خدا را، خدا را درباره نماز، چرا که ستون دین شماست .

( نهج البلاغه ، نامه ها، ص 47 )

 

کلید بهشت

پیامبر (ص ) : الصلوة مفتاج الجنة

نماز کلید بهشت است .

( نهج الفصاحه ، حدیث 1588 )

 

تداوم نماز و انتظار

پیامبر (ص ) : لا یزال العبد فی صلوة ما انتظر الصلوة

بنده مادام که منتظر نماز است در حال نماز است .

( نهج الفصاحه ، ص ,527 حدیث 2538 )

 

روشنایی چشم پیامبر (ص)

پیامبر (ص ) : قره عینی فی  الصلاة

روشنی چشم من در نماز است .

( نهج الفصاحه ، ص ,283 حدیث .1343 بحار الانوار، ج ,82 ص 193 )

 

نماز و خدمت

امام صادق (ع ) : ان طاعة الله خدمته فی الارض فلیس شی ء من خدمته یعدل الصلاة

پیروی و اطاعت از پروردگار خدمت کردن به او در زمین است وهیچ چیز در خدمت به پروردگار معادل نماز نیست .

( میزان الحکمه ، ج 5، ص 318 )

 

حقیقت نماز

پیامبر (ص) : مثل الصلاة مثل عمود الفسطاط، اذا ثبت العمودثبتت الاطناب و الاوتاد و الغشاء، و اذا انکسر العمود لم ینفع وتد و لا طنب و لاغشاء

مثل نماز مانند مثل ستون خیمه است ، هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و میخهاو پرده ها ثابت و سودمند خواهند بود و هرگاه ستون بکشند و در هم فرو ریزد، نه میخ نافع است و نه ریسمان سودی دارد و نه پرده ای اثری  خواهد داشت .

( من لایحضره الفقیه ، ج 1، شماره 639 )

 

بهترین اعمال در قیامت

امام صادق (ع ) : ان افضل الاعمال عند الله یوم القیامة ، الصلوة

همانا بهترین عمل در روز قیامت نزد خداوند، نماز است .

( مستدرک الوسائل ، ج 3، ص 7 )

 

نماز، روش پیامبران

پیامبر (ص ) : الصلاة من شرایع الدین ، و فیها مرضاة الرب - عز و جل - فهی منهاج الانبیاء

نماز از سنتهای  دین ، و مایه خشنودی پروردگار و راه و روش پیامبران است .

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص .22 بحار الانوار، ج ,82 ص 231 )

 

نماز، سفره الهی 

پیامبر (ص ) : الا ان الصلاة مأدبة الله فی الارض قد هنأهالاهل رحمته فی کل یوم خمس مرات

آگاه باشید نماز سفره گسترده خدا در زمین است که خداوند آن را روزی  پنج  بار برای اهل رحمتش (افراد شایسته رحمت ) گوارا نموده است .

( مستدرک الوسایل ، ج 1، ص 170 )

 

ماهیت نماز

پیامبر (ص ) : ... لان الصلاة تسبیح و تهلیل و تحمید و تکبیر وتمجید و تقدیس و قول و دعوة

چون نماز، تسبیح ، تهلیل ، تکبر، تمجید، تقدیس ،قول ، و دعوت به حق است .

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص .22 بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )

 

نماز، رأس اسلام

پیامبر (ص ) : الصلاة رأس الاسلام

نماز (به منزله ) رأس اسلام است .

( بحار الانوار، ج ,17 ص .127 میزان الحکمه ، ج 5، ص 367 )

 

آخرین سفارش رسول خدا (ص )

امام صادق (ع ) : علیک بالصلاة ! فان اخر مااوصی به رسول الله و حث علیه الصلاة

بر تو باد به نماز! زیرا آخرین چیزی که رسول خدا (ص ) به آن سفارش نمود (و انسان ) را بر انجام آن تاکید نمود، نماز بود.

( بحار الانور، ج ,84 ص 236 )

 

فریاد ابلیس از نمازگزار

امام علی (ع ) : ان العبد اذا سجد نادی ابلیس :یا ویله اطاع و عصیت و سجد و ابیت

وقتی که بنده ای  سجده کرد، ابلیس فریادمی زند وای بر من ! او اطاعت کرد، ولی  من معصیت کردم ، او سجده کرد و من از این عمل سرباز زدم .

( بحار الانور، ج ,82 ص 233 )

 

نماز، بهترین عبادت

امام رضا (ع ) : ان الصلواة افضل العبادة لله

همانا، نماز، بهترین عبادت برای  خداست .

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 50 )

 

نماز، نیکوترین صورت خلق

امام رضا (ع ) : ان الصلوة احسن صورة خلقها الله

به درستی نماز نیکوترین صورتی است که خدا آن را خلق کرد.

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 50 )

 

سفارش اکید برای نماز

امام علی (ع ) : فیما اوصی به امیرالمؤمنین - علیه السلام - عند وفاته : الصلوة ، الصلوة ، الصلوة

در آن چیزی که امیرالمومنین (ع ) هنگام وفات وصیت کرد، این بود: نماز، نماز، نماز.

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 173 )

 

ارزش نماز

امام صادق (ع ) : اذا قام المصلی  الی الصلاة ، نزلت علیه الرحمة من اعنان السماء الی  اعنان الارض و حفت به الملائکة و ناداه ملک لو یعلم هذاالمصلی ما فی الصلاة ما انفتل

هنگامی که انسان به نماز ایستاد، رحمت خدا ازآسمان بر او نازل می شود و ملائکه اطرافش را احاطه می کنند و فرشته ای می گوید: اگراین نمازگزار ارزش  نماز را می دانست هیچ گاه از نماز منصرف نمی شد.

( اصول کافی ، ج 3، ص 265 )

 

علامت عامل دین

امام صادق (ع ) : قال لقمان لابنه : لکل شی ء علامة یعرف بهاو یشهد علیها و ان للدین ثلاث علامات : العلم و الایمان و العمل به ، (الی ان قال ) وللعامل ثلاث علامات الصلوة و الصیام و الزکوة

حضرت لقمان به فرزندانش فرمود:برای هر چیزی علامتی است که به وسیله آن علامت شناخته می شود و به او شهادت داده می شود، به درستی که برای دین سه علامت است : 1- علم ، 2- ایمان ، 3- عمل به ایمان تا آنجا که فرمود: برای عامل به دین سه علامت است : 1-نماز، 2- روزه ، 3- زکات .

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 183 )

 

باقیات صالحات

امام صادق (ع ) : سئلت ابا عبدالله - علیه السلام - عن الباقیات الصالحات ، فقال : هی  الصلواة فحافظوا علیها

(ادریس قمی  می گوید:) ازامام صادق (ع ) در مورد کارهای نیک ماندگار سؤال کردم ، امام فرمود: آن نماز است ،پس محافظت بر نماز کنید.

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 172 )

 

برتری نماز

امام صادق (ع ) : اما انه لیس شی ء افضل من الحج الا الصلاة

به درستی که هیچ عملی بالاتر از حج نیست ، مگر نماز.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 26 )

 

نماز، عطیه الهی

امام رضا (ع ) : (الصلوة ) صلة الله للعبد بالرحمة

نمازعطیه و احسانی است از طرف خداوند برای بنده ، که از راه رحمت و عنایت بخشنده است .

( بحار الانوار، ج ,84 ص 246 )

 

نماز، نشانه دین

امام علی (ع ) : واقام الصلاة فاتها الملة

بر پا داشتن نماز، نشانه اصلی دین است .

( نهج البلاغه ، خطبه 110 )

 

اولین سؤال از انسان

پیامبر (ص ) : اول ما یسالون عنه الصلوات الخمس

اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .

( کنز العال ، ج 7، حدیث 18859 )

 

نور نماز

پیامبر (ص ) : الصلاة نور

نماز، روشنی  است .

( میزان الحکمه ، ج ,10 ص 234 )

 

زیادی خواب ، سبب قلت نماز

حضرت عیسی (ع ) : یا بنی اسرائیل لا تکثرواالاکل فانه من اکثر الاکل اکثر النوم و من اکثر النوم اقل الصلاة و من اقل الصلاة کتب من الغافلین

ای بنی اسرائیل در خوردن زیاده روی نکنید، همانا محصول زیادخوردن بسیار خوابیدن است و هر کس بسیار بخوابد، نماز و عبادتش کم خواهد بود وآنگاه در زمره غافلان به شمار خواهد آمد.

( تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ص 38 )

 

تاثیر زیاد سجده کردن

پیامبر (ص ) : ادع الله ان یدخلنی الجنة ، فقال :اعنی بکثرة السجود

مردی  به حضور پیامبر اسلام (ص ) آمد و عرض کرد: دعا کن خدامرا به

بهشت داخل کند، فرمود: مرا با زیادی سجده کردن همراهی  کن .

( وسائل الشیعه ، ج ,30 ص 30 )

 

دور کعت نماز و بخشش گناهان

امام صادق (ع ) : من صلی رکعتین یعلم مایقول فیهما انصرف و لیس بینه و بین الله - عز وجل - ذنب الا غفره له

هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، در حالی که میان اوو میان خدای عز و جل گناهی نیست ، مگر اینکه خداوند برای او می بخشاید.

( بحار الانوار، ج ,84 ص .240 اصول وافی ، ج 2، ص 100 )

 

وسیله سنجش

پیامبر (ص ) : الصلواة میزان

نماز وسیله سنجش است .

( پرتوی از اسرار نماز، ص 80 )

 

نماز در سفر

امام علی (ع ) :لایخرج فی سفر یخاف فیه علی دینه و صلاته

درسفری که می ترسید بر دینتان و نمازتان خارج نشوید.

( بحار الانوار، ج ,10 ص .108 میزان الحکمه ، ج 4، ص 475 )

 

چهار نیاز شیعه

امام کاظم (ع ) : لاتستغنی شیعتتا عن اربع : خمرة یصلی علیها، و خاتم یتختم به و سواک یستاک به و سبحة من طین قبر ابی عبدالله -علیه السلام -

پیروان ما از چهار چیز بی نیاز نیستند:1- سجاده ای که بر روی آن نماز خوانده شود.2- انگشتری که در انگشت باشد.3- مسواکی که با آن دندانها را مسواک کنند.4- و تسبیحی از خاک مرقد امام حسین (ع ).

( تهذیب الاحکام ، ج 6، ص 75 )

امتحان شیعه از طریق نماز

امام صادق (ع ) : امتحنوا شیعتنا عند ثلاث : عندمواقیت الصلاة کیف محافظتهم علیها، و عند سرارهم کیف حفظهم لها عند عدونا والی اموالهم کیف مواساتهم لاخوانهم فیها

شیعیان ما و پیروان ما را به سه مساله امتحان کنید:1- اهمیت به اوقات نماز، که آیا اول وقت نماز را برپا می دارند یا خیر؟2 - حفظ اسرار، یعنی  در حفظ اسرار و مسائل محرمانه کوشا هستند یا خیر؟3 - و از حیث  توانمندیهای  مالی ، یعنی آیا در مال خودبرای برادران دینی سهمی قائلند و دست  آنها را می گیرند یا خیر؟

( خصال صدوق ، ج 1، ص 103 )

 

جایگاه والای نماز

امام علی (ع ) : ا اهمنی ذب امهلت بعده حتی اصلی رکعتین ، و اسال الله العافیة

از آن گناه پروایی  ندارم که پس از آن فرصت یابم دو رکعت نماز گزارم و ازخدا عافیت و سلامتی  بطلبم .

( نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 1230 )

 

نماز نگهبان الهی 

امام صادق (ع ) : ان الصلوة حجزة الله فی  الارض

همانانماز نگهبان الهی در زمین است .

( بحار الانور، ج ,78 ص 199 )

محبوبترین اعمال

پیامبر (ص ) : ان احب الاعمال الی الله - عزوجل - الصلاة و البر و الجهاد

همانا، محبوبترین اعمال در نزد خداوند: نماز، نیکی کردن و جهاددر راه خداست .

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 27 )

 

نماز مستحبی در خفا

پیامبر (ص ) :صلاة الرجل تطوعا حیث لایراه الناس تعدل صلاته علی اعین الناس خمسا و عشرین

نماز مرد که داوطلبانه و مستحبی درجایی که مردم او را نبینند به جا آورد، برابر بیست و پنج نماز است که در برابرچشم مردم انجام دهد.

( نهج الفصاحه ، م ,1848 ص 391 )

 

عامل علو درجه

پیامبر (ص ) : بالصلاة یبلغ العبد الی الدرجة العلیاء لان الصلاة تسبیح و تهلیل و تحمید و تکبیر و تمجید و تقدیس و قول و دعوة

به وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید وتکبیر و تمجید و تقدیس الهی است ، نماز قول حق و دعوت به سوی حق می باشد.

( بحار الانوار، ج ,82 ص .232 جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 22 )

 

خواب با علم

پیامبر (ص ) :نوم علی علم خیر من صلاة علی  جهل

خواب باعلم بهتر از نماز با جهل است .

( نهج الفصاحه ، م ,3140 ص 633 )

 

اجر نماز، پس از مرگ

پیامبر (ص) : الصلاة انس فی قبره و فراش تحت جنبه و جواب لمنکر و نکیر

نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فراش نیکو در زیرش ،و پاسخ نمازگزار برای نکیر و منکر می باشد.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )

 

زاد و توشه مؤمن

پیامبر (ص ) :الصلاة زاد للمؤمن من الدنیا الی  الاخرة

نماز زاد و توشه مؤمن در دنیا برای آخرت می باشد.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )

 

عوامل رستگاری

امام صادق (ع ) : المنجیات : اطعام الطعام و افشاء السلام والصلاة باللیل و الناس نیام

عوامل رستگاری : اطعام کردن ، آشکارا سلام کردن ، نمازشب خواندن در

حالی که مردم آرمیده اند.

( محاسن البرقی ، ص 387 )

 

موجب اجابت دعا

پیامبر (ص ) : الصلاة اجابة للدعاء و قبول للاعمال

نمازموجب اجابت دعا و قبولی اعمال است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 1 )

 

سلاح مؤمن

پیامبر (ص ) : الصلاة سلاح علی  الکافر

نماز سلاح مؤمن علیه کافراست .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 56و 231 )

 

نماز وسیله تقرب به خدا

امام علی (ع ) : الصلوة قربان کل تقی

نمازخواندن وسیله نزدیکی به خدا است برای هر شخص پرهیزکار.

( میزان الحکمه ، ج 5،ص ,367 بحار الانوار، ج ,10 ص .99 من لایحضره الفقیه ، ج 1، ص ,56 ح 16 )

 

نماز، شست و شو در چشمه زلال

پیامبر (ص ) : مثل الصوات الخمس کمثل نهرجار عذب علی باب احدکم یغتسل فیه کل یوم  خمس مرات فما یبقی ذالک من الدنس

نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند که بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، دیگر هیچ پلیدی باقی  نمی ماند.

( کنز العمال ، ج 7، ص ,291 حدیث 18931 )

 

نگاه شیطان بر نمازگزار

امام علی (ع ) :اذا قام الرجل الی الصلاة اقبل الیه ابلیس ینظر الیه حسدا لما یری من رحمة الله التی  تغشاء

هنگامی که کسی به نماز برمی خیزد، شیطان می آید و به نظر حسادت به او نگاه می کند، زیرا می بیند که رحمت خدا او را فرا گرفته است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 207 )

 

برکات نماز

امام علی (ع ) :ان الانسان اذا کان فی الصلاة ، فان جسده وثیابه و کل شی ء حوله یسبح

هنگامی  که انسان در حال نماز است ، اندام و جامه اوو هر چه پیرامون اوست ، خدا را تسبیح می گویند.

( میزان الحکمه ، ج 5، ص .377بحار الانوار، ج ,82ص .213 علل الشرایع ، ج 1، ص 237 )

 

سیاه شدن چهره شیطان

پیامبر (ص ) : الصلوة تسود وجه الشیطان

نماز چهره شیطان را سیاه می کند.

( نهج الفصاحه ، ص 396 )

 

نماز، دژ محکم در مقابل شیطان

امام علی (ع ) : الصلوة حصن من سطوات الشیطان

نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.

( غررالحکم ، ص .56 میزان الحکمة ، ج 5، ص 367 )

 

سازندگی نماز

پیامبر (ص ) : لاصلوة لمن یطع الصلوة ، و طاعه الصلوة ان تنهی عن الفحشاء و المنکر

کسی که مطیع نماز نباشد، نمازش کامل نیست و اطاعت ازنماز همان دوری  از فحشاء و منکر است . (نمازی نیست برای کسی که اطاعت و پیروی از نماز نکند. سپس پیامبر (ص ) می افزاید: طاعت و پیروی از نماز به این است که نماز

او را از فحشاء و منکرات وزشتیها باز دارد.)

( بحار الانوار، ج ,82 ص 198 )

 

کمک ملائکه به نمازگزار هنگام مرگ

امام صادق (ع ) : ان ملک الموت یدفع الشیطان عن المحافظ علی الصلاة و یلقنه شهادة ان لا اله الله و ان محمدا رسول الله فی تلک الحالة العظمیة

همانا "ملک الموت " شیطان را در دم مرگ از کسی که حافظ نماز است ، دور می کند و شهادت بر وحدانیت خدا و رسالت رسول خدا (ص ) رادر هنگام هولناک مرگ به او تلقین می کند (توفیق شهادتین پیدا می کند).

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 19 )

 

گناه زدایی نماز

امام علی (ع ) : و انها لتحت الذنوب حت الورق

نمازگناهان را مانند ریزش برگ درختان فرو می ریزد.

( نهج البلاغه ، خطبه 199 )

 

پاداش نماز

پیامبر (ص ) : قال الله تعالی : افترضت علی امتک خمس صلوات و عهدت عندی عهدا انه من حافظ علیهن لوقتهن ادخلته الجنة و من لم یحافظعلیهن فلا عهد له عندی

خداوند متعال فرمود: نمازهای پنج گانه را بر امت توواجب کردم و با خود پیمان بستم که هر کس مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد، اورا به بهشت  داخل نمایم ، و کسی که مراقب آنها نباشد من تعهدی نسبت به او ندارم .

( کنز العمال ، ج 7، ص ,279 حدیث 18872 )

 

راهیابی به درگاه خداوند

پیامبر (ص ) : ا اباذر! مادمت فی الصلاة فانک تقرع باب الملک الجبار و من یکثر قرع باب الملک فانه یفتح له

ای ابوذر! تاهنگامی  که در نماز هستی درب خانه ملک جبار را می کوبی ، و هر کس درب خانه ملک را بسیار بکوبد، به رویش باز می شود.

( بحار الانوار، ج ,77 ص .80 میزان الحکمة ، ج 5، ص 377 )

 

نماز، عامل شکست شیطان

امام مهدی (ع ) : ما ارغم انف الشیطان بشی ء مثل الصلاة فصلها و ارغم انف الشیطان

هیچ چیز مثل نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد و او را خوار نمی کند، پس  نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال .

( بحار الانوار، ج ,53 ص 182 )

 

نماز رحمت الهی

امام علی (ع ) : لو یعلم المصلی ما یغشاه من الرحمة لمارفع رأسه من السجود

اگر نماز گزار بداند که چقدر از رحمت (خداوند تعالی ) او رافرا گرفته است ، سرش را از سجده بر نمی دارد.

( غرر الحکم ، ص 261 )

 

نماز، عامل دوری شیطان

پیامبر (ص ) : لا یزال الشیطان یرعب من بنی ادم حافظ علی الصلوات الخمس فاذا ضیعهن تجرء علیه و اوقعه فی  العظائم

شیطان پیوسته از فرزندان آدم در وحشت و هراس است تا آنگاه که نمازهایش را به دقت و با شرایطو آداب می خواند. پس اگر نماز را ضایع نموده (و در وقت مقرر آن به جا نیاورد)، شیطان بر او چیره می شود و او را در گناهان کبیره می اندازد و وی  راگرفتارمی کند.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 202 )

 

نماز و باران رحمت

امام علی (ع ) : الصلوة تنزل الرحمة

نماز رحمت الهی را نازل می کند.

( غرر الحکم ، ص .52 میزان الحکمة ، ج 5، ص 367 )

 

اعمال ، تابع نماز

امام علی (ع ) :و اعلم ان کل شی ء من عملک تبع لصلاتک

بدان که تمام اعمالت تابع نمازت خواهند بود.

( نهج البلاغه ، نامه 27 )

بی بهره از نماز

پیامبر (ص ) : من لم تنهه صلاته عن الفحشاء و المنکر لم تزده من الله الا بعدا

هر کس که نمازش او را از فحشاء و منکر باز ندارد، هیچ بهره ای از نماز جز دوری از خدا حاصل نکرده است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص .198 شهاب الاخبار، ص 215 )

 

کبر زدایی نماز

حضرت فاطمه زهرا (س ) : (جعل الله ) الصلاة تنزیها لکم عن الکبر

خداوند نماز را جهت دوری شما از کبر و خود پسندی مقرر فرمود.

( اعیان الشیعه ، ج 1، ص 316 )

 

نماز، خانه اخلاص

امام باقر (ع ) : الصلاة بیت الاخلاص

نماز (حقیقی وکامل ) جایگاه و خانه اخلاص است .

( میزان الحکمة ، ج 5، ص .375 بحار الانوار، ج ,78 ص 183 )

 

نجوای نمازگزار

حدیث قدسی  : یقول الله تعالی : المصلی  یناجینی

نمازگزار(هنگام خواندن نماز با من ) نجوا می کند.

( کلمة الله ، ص 255 )

 

نماز و شست و شوی گناهان

پیامبر (ص ) :لو کان علی باب دار احدکم نهر واغتسل فی کل یوم منه خمس مرات اکان یبقی فی  جسده من الدرن شی ء؟ قلت : لا. قال :فان مثل الصلاة کمثل النهر  الجاری کلما صلی صلاة کفرت ما بینهما من الذنوب

- اگر باشد در کنار خانه شما نهری و در آن روز پنج نوبت خود را شست و شو دهید،آیا در بدن شما چیزی از آلودگیها می ماند؟- هرگز! (انسان از آلودگی پاک می شود).- نماز نیز مثل نهر جاری و روانی است که هرگاه بر پا می شود گناهان را می شوید وازبین می برد.

( وسائل الشیعه ، ج 2، ص 7 )

 

نماز، وسیله شفا

پیامبر (ص ) : قم فصل فان فی الصلوة شفاء

بر خیز نمازبه جا آور! پس همانا در نماز شفا است .

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 28 )

کفاره گناه

پیامبر (ص ) : الصلوة کفارة الخطایا ثم قرأ: "ان الحسنات یذهبن السیئات "

نماز کفاره گناهان می باشد. سپس آن حضرت این آیه را خواند که :"حسنات سیئات را از بین می برد".

( تفسیر ابوالفتوح رازی ، ج 1، ص 248 )

 

تأثیر دو رکعت نماز مقبول

امام صادق (ع ) : من قبل الله منه صلاة واحدة لم یعذبه

اگر خداوند از کسی دو رکعت نمازش را قبول کند، او را عذاب نمی کند.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 22 )

 

وسیله راندن شیطان

امام علی (ع ) :الصلوة حصن الرحمن و مدحرة الشیطان

نماز قلعه خدای بسیار مهربان ، و وسیله ای برای دور کردن شیطان است .

( غرر الحکم ، ج 2، ص ,166 چاپ دانشگاه )

 

نورانیت منزل

پیامبر (ص ) : نوروا منازلکم بالصلاة و قرائة القران

به خانه هایتان با خواندن نماز، و قرائت قرآن ، نورانیت ببخشید.

( کنز العمال ، ج ,15 ص ,392 حدیث 41518 )

 

نماز وسیله خاموشی  آتشها

پیامبر (ص ) : ما من صلاة یحضر وقتها الا نادی ملک بین یدی الناس : ایها الناس ! قوموا الی نیرانکم التی اوقدتموها علی ظهورکم فاطفئوها بصلاتکم

هیچ نمازی  نیست مگر این که چون وقت آن فرا می رسد فرشته ای  درپیش روی مردمان ندا می کند: ای مردم ! برخیزید به سوی آتشی که بر پشت خودافروخته اید، تا آن را با نماز خویش خاموش کنید.

( محجة البیضاء، ج 1، ص 339 )

 

مونس نمازگزار در قبر

پیامبر (ص ) : ان الصلاة تأتی الی  المیت فی قبره بصورة شخص انور اللون یونسه فی قبره و یدفع عنه اهوال البرزخ

نماز به صورت انسانی سفید چهره وارد قبر میت شده و با او انس می گیرد و وحشتهای برزخ را از اوبرطرف می کند.

( لآلی الاخبار، ج 4، ص 1. الحکم الزاهره ، ص 283 )

 

تأثیر انتظار نماز

امام صادق (ع ) : من اقام فی مسجد بعد صلوته انتظارللصلوة فهو ضیف الله و حق علی الله ان یکرم ضیفه

کسی که بعد از هر نماز درمسجد بایستد، در حالی که انتظار نماز بعدی  را می کشد، پس او مهمان خداست ، و برخداست که مهمانش را اکرام کند.

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 78 )

شهادت زمین در قیامت

پیامبر (ص ) : ما من رجل یجعل جبهته فی بقعة من بقاع الارض الا شهدت له بها یوم القیامة

هر انسانی که پیشانی خود را برای سجده بر قطعه ای از زمین بگذارد، آن زمین

در روز قیامت به نفع او شهادت خواهد داد.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص .474 مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 175 )

نماز، وسیله تقرب بنده

امام رضا (ع ) : (الصلوة ) طلب الوصال الی الله من العبد

(نماز) مطالبه وصال و تقرب بنده به سوی خداوند است .

( بحار الانوار، ج ,84 ص 264 )

 

رفع بلا به وسیله نماز گزار

امام صادق (ع ) :ان الله یدفع بمن یصلی  من شیعتنا عمن لا یصلی من شیعتنا و لو اجمعوا علی ترک الصلوة لهلکوا

همانا خداوندبه وسیله شیعیانی که نماز به جا می آورند، از شیعیان بی نماز (بلا) را دفع می کند،ولی  اگر همه تارک نماز بودند، هر آینه همه هلاک می شدند.

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 184 )

 

نماز ناظر بر اعمال

پیامبر (ص ) :

الصلوة تنظر و لا تنظر بها

برای نمازباید انتظار کشید ولی نماز را معطل کار دیگر نباید کرد.

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 183 )

توجه خدا به نمازگزار

پیامبر (ص ) :

اذا اقام العبد المؤمن فی صلاته نظرالله - عز و جل - الیه

وقتی که بنده مؤمن به نماز می ایستد، خداوند سبحان به اونظر می کند.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 21 )

نماز، مانع عذاب

پیامبر (ص ) :

کنا عند رسول الله - صلی الله علیه واله - یوما، فقال : رایت البارحة عجایب

فقلنا: یا رسول الله و ما رأیت حدثنابه فداک انفسنا و اهلونا و اولادنا (الی  ان

قال ...) قال - صلی الله علیه و اله -و رایت رجلا من امتی قد احتوشته

ملائکة العذاب فجائته صلوته فمنعته منه

عبدالرحمن بن سمره گفت : روزی خدمت رسول گرامی اسلام (ص ) بودم ،

حضرت فرمودند:من دیشب عجایبی دیدم . عرض کردم : یا رسول الله ! چه

دیدید؟ برای  ما بیان بفرمایید، جان و اهل و اولاد ما فدای تو باد! حضرت

فرمودند: دیدم مردی از امت مرا که ملائکه عذاب او را محاصره کرده بودند

در این حال نمازش آمد و مانع ازعذابش شد.

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 183 )

نماز موجب بخشش گناهان

امام علی (ع ) :

ما اهمنی ذنب امهلت بعده حتی اصلی رکعتین و اسأل الله العافیة

گناهی که پس از ارتکاب آن فرصت یافته ام که دو رکعت نماز بخوانم و از

خدای بزرگ آمرزش بخواهم مرا غمگین نساخته است .

( نهج البلاغه  کلمات قصار، 299 )

 

تقرب به وسیله نماز

امام علی (ع ) : تعاهدوا امر الصلاة و حافظوا علیها، واستکثروا منه ، و تقربوا بها فانها کانت علی المؤمنین کتابا موقوتا

امر نماز رامراعات کنید و آن را محافظت نمایید و بسیار به جا آورید و با آن به خدا تقرب جویید، زیرا نماز "فریضه ای است که بر مومنین نوشته شده و وقت آن تعیین گردیده است ".

( نهج البلاغه ، خطبه 199 )

 

عامل ورود بهشت نماز واقعی است

امام صادق (ع ) :ان ربکم لرحیم یشکرالقلیل ، ان العبد لیصلی الرکعتین یرید بها وجه الله  فیدخله الله به الجنة

هماناپروردگار شما مهربان است ، عمل کم را تقدیر می کند، هر آینه انسان دو رکعت نمازمحض خدا به جای آورد، خداوند به سبب آن نماز، او را وارد بهشت می کند.

( مستدرک الوسائل ، ج 3، ص 316 )

 

ملاقات پروردگار

امام صادق (ع ) :هذه الصلوات الخمس المفروضات من أقامهن و حافظ علی مواقیتهن لقی  الله یوم القیامة

کسی که این نمازهای پنج گانه را به پا دارد و محافظت از اوقات آن نماید، پروردگار را روز قیامت ملاقات می کند.

( ثواب الاعمال ، ص 70 )

 

تمسک و استعانت از نماز

امام صادق (ع ) :کان علی - علیه السلام - اذااماله امر فزع قام الی الصلاة ثم تلا هذه الایة "واستعینوا بالصبر والصلاة "

شیوه علی (ع ) چنان بود که چون مشکل مهمی برای او پیش می آمد، به نماز می ایستاد و این آیه را می خواند: "... واستعینوا بالصبر و الصلاة ".

( تفسیر درالمنثور، ج 1، ص 67 )

 

طالب خشنودی خدا

پیامبر (ص ) :لیست الصلاة قیامک وقعودک ، انما الصلاة اخلاصک و ان ترید بها الله وحده

نماز برخاستن و نشستن تو نیست ، جز این نیست که نماز خالص قرار دادن توست و این که به آن خشنودی تنها خدا را بخواهی .

( اصول وافی ، ج 2، ص .109 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 1، ص 325 )

 

نشانه قبولی نماز

امام صادق (ع ) :من احب ان یعلم اقبلت صلاته ام لم تقبل فلینظر هل منعته صلاته عن الفحشاءو المنکر فبقدر ما منعته قبلت منه

هرکس دوست دارد بداند نمازش قبول شده یا نه ، ببیند که آیا نمازش او را از گناه و زشتی باز داشته یا نه ؟ پس به هر قدر که نمازش او را از گناه باز داشته  به همان اندازه نمازش قبول شده است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 198 )

رهایی از گرما، با نماز

پیامبر (ص ) : اذا اشتد الحر فابردوا بالصلاة فان الحر من فیح جهنم

هر وقت گرما و شدت آن بر شما سخت گرفت ، توسطنماز آن راخنک کنید، زیرا گرما و حرارت از جوشش جهنم است .

( بحار الانوار، ج ,80 ص 15 )

 

التجا به نماز در سختیها

پیامبر (ص ) : اذا حزنه امر فزع الی  الصلاة

شیوه رسول خدا (ص ) چنان بود که چنانچه مشکلی برای او پیش می آمد، به

نماز پناه می برد و از آن استعانت می جست .

( تفسیر درالمنثور، ج 1، ص 67 )

ایرانیکان سه شنبه 20 بهمن 1394 زمان : 8:38 نظرات (0)
بازدید : 203

احکام تعبیر خواب و رویا

حتی رؤیای پیامبران(ع) نیز که به اعتقاد برخی علمای شیعه همواره صادق بوده و الهام غیبی و بلکه هم‌پایه وحی قلمداد شده، از نظر علامه مجلسی برای انبیاء(ع) حجت‌آور نبوده و به ‌تنهایی علت افعال ایشان قرار نمی‌گرفته است.

می‌فرماید: «اگر از ما سؤال کنند، نظر شما در مورد رؤیای انبیاء چیست و به چه علت به صحت آن حکم می‌کنید و آن را هم‌پایه وحی می‌دانید، می‌گوییم، ما قطع به صحت اخبار مربوط به این مسئله نداریم و این اخبار نیز از اخبار متواتر یا مستفیض نیستند که موجب علم شوند؛ البته آنچه ممکن است آن است که خداوند در مورد خاصی به پیامبرش قبلاً از طریق وحی اعلام کند که فلان مسئله را در خواب به تو خواهم گفت و آنچه را لازم است، انجام دهی، در رؤیا به تو نشان می‌دهم...

رؤیاها هر چه باشند، حجت (به معنای دلیل شرعی) نیستند؛ نه تکلیفی ایجاد و نه حقی را سلب می‌کنند. هیچ کس بواسطه خوابی که دیده ماموریتی پیدا نخواهد کرد خواب نمی تواند حلالی را حرام یا حرامی را حلال نماید. هرچند ممکن است از طریق رؤیا حقایقی کشف یا چیزی را در آینده پیش‌بینی کرد، به هیچ‌ وجه صرف دیدن رؤیا، کسی مکلف به انجام‌دادن یا ترک کاری که در بیداری بر آن مکلف نیست نخواهد شد.


 

اگر کسی در خواب از طرف معصوم(علیه السلام) به انجام کاری مأمور شود، در بیداری چیزی به عهده ندارد. علامه حلی در این باره می‌فرماید: «اگر(معصومین) در رؤیا مطلبی خلاف ظاهر بگویند، سزاوار نیست از آن تبعیت شود و اگر موافق شریعت چیزی بفرمایند، بهتر است بر طبق آن عمل شود؛ اما واجب نیست؛ زیرا زیارت امام(علیه السلام) در رؤیا موجب وجوب اتباع در بیداری نمی‌شود.(یعنی واجب نیست انجام شود)» (بحارالانوار، ج61، ص238) امام صادق(علیه السلام) در این مورد می‌فرماید: «ان دین الله عزوجل أعز من أن یری فی‌النوم»؛ «دین خداوند برتر از آن است که در خواب دیده می‌شود.» (همان، ص237)

 

متاسفانه یکی از اشکالات عوامانه اهمیت دادن بیش از حد و نامعقول به رویاهاست که موجب اتهام ما به خرافه‌پرستی و گاه کفر و ارتداد می‌شود. یکی از استادان دانشگاه بغداد در کتابی که درباره رؤیا منتشر کرده، می‌گوید: «شیعیان در بسیاری موارد، قبور امامزادگان و ائمه خود را از طریق رؤیا مشخص می‌کنند.»

(رؤیا از نظر دین و روانشناسی، ص 130)

به‌ تازگی نیز آیـة الله مکارم شیرازی برای مبارزه با همین خرافه‌سازی‌ها هشدار دادند و گفتند: «اخیراً با استناد به برخی خواب‌ها امامزاده‌سازی در بعضی جاها معمول شده است که مثلاً فلان امامزاده در فلان منطقه مدفون است یا این که نیاز به آب و غذا دارد و هر کسی با این امور مخالفت کند، به بلا گرفتار می‌شود. در مورد مسجد جمکران نیز بارها گفتیم که (جریان مربوط به شرافت آن) در بیداری اتفاق افتاده و در خواب نبوده است. در شرع اسلام این مطالب درست نیست و نمی‌شود بر این اساس مطلبی اسلامی درست کرد. (سایت تحلیلی خبری عصر ایران، کد خبر 100946)

هیچ رؤیایی نمی‌تواند همه دلیل برای صدور حکمی باشد؛ همچنین نمی‌تواند سندی دال بر ایمان یا کفر کسی باشد؛ حتی اگر رؤیای انسان برجسته‌ای باشد. دخالت صدها امر چون تغذیه تفکر، تلقین، اعتقادات، ‌مشاهدات روزانه، تخیلات، امیال و آرزوها و ... در رؤیا باعث می‌شود که رؤیا کاملاً از اعتبار «واقعی بودن» ساقط شود، بلکه از طریق رؤیا تنها می‌توان تا حد تقریبی خود بیننده را شناخت و به روحیاتش پی برد که البته این نیز از عهده روانکاوان برمی آید آن هم از این جهت که  هر کسی رؤیایی دارد که مطابق با منش و تفکر خود اوست.

رؤیاها هر چه باشند، حجت (به معنای دلیل شرعی) نیستند؛ نه تکلیفی ایجاد و نه حقی را سلب می‌کنند. هیچ کس بواسطه خوابی که دیده ماموریتی پیدا نخواهد کرد خواب نمی تواند حلالی را حرام یا حرامی را حلال نماید. هرچند ممکن است از طریق رؤیا حقایقی کشف یا چیزی را در آینده پیش‌بینی کرد، به هیچ‌ وجه صرف دیدن رؤیا، کسی مکلف به انجام‌دادن یا ترک کاری که در بیداری بر آن مکلف نیست نخواهد شد

فضیلت تراشی از طریق رویا برای خود یا دیگران، هیچ اعتبار دینی یا علمی ندارد بلکه تنها می تواند طرز فکر خود بیننده را نسبت به فرد دیده شده نشان دهد حتی اگر برخلاف عقایدش چیزی را ببیند باز هم سند صحت آن محسوب نمی شود بلکه می تواند نشانه شک و تردید وی یا وسواس و یا حتی دخالت شیطان باشد. در روایت است از أبى بصیر از امام صادق علیه السلام که فرمود: ابلیس یك شیطانى دارد بنام (هزع) كه در هر شب بخواب مردم آید بنابراین خوابهای درست و غلط با هم آمیخته اند و از حجیت ساقط شده اند.

 

بر فرض آنکه رویا به گونه ای باشد که بیننده را مطمئن به صحت آن سازد، تنها خود می تواند به آن معتقد شده و عمل کند. حق ندارد برای دیگران تعریف کند و بخواهد از طریق رویا چیزی را ثابت کند این گونه کارها ریشه دینی ندارد و تنها موجب خرافه پرستی و سوء استفاده خواهد بود. اینکه در بعضی مجالس مذهبی، کسی را از طریق رویا بالا می برند و یا می کوبند همه اقدامات ضددینی است که نشانه جهل و ضعف فکری است. در این مجالس گاهی دیده می شود چیزی را که خلاف روایات و آیات قرآنی است از طریق استناد به رویا اثبات می کنند. گاهی شخص فاسقی را که ابتدائا خودشان از فسق و فجورش مفصلا تعریف می کنند بواسطه یک رویا مثلا، به جهت گریه بر امام حسین علیه السلام، تبرئه می کنند و جایگاه بالایی هم به او می بخشند. اینگونه مسائل نه تنها ارزش گریه بر امام حسین را معلوم نمی کند بلکه قبح گناه را از بین می برد و مردم را نسبت به کل مسائل دینی به شک می اندازند و عوام را خرافاتی و غیر واقعی تربیت می کند. این همه روایت در باب ثواب گریه و عظمت آن کافی است تا اعتقاد مردم را تقویت کند دیگر نیازی به این چیزها نیست.

در روایت است از أبى بصیر از امام صادق علیه السلام که فرمود: ابلیس یك شیطانى دارد بنام (هزع) كه در هر شب بخواب مردم آید بنابراین خوابهای درست و غلط با هم آمیخته اند و از حجیت ساقط شده اند. بر فرض آنکه رویا به گونه ای باشد که بیننده را مطمئن به صحت آن سازد، تنها خود می تواند به آن معتقد شده و عمل کند. حق ندارد برای دیگران تعریف کند و بخواهد از طریق رویا چیزی را ثابت کند این گونه کارها ریشه دینی ندارد و تنها موجب خرافه پرستی و سوء استفاده خواهد بود

حتی رؤیای پیامبران(ع) نیز که به اعتقاد برخی علمای شیعه همواره صادق بوده و الهام غیبی و بلکه هم‌پایه وحی قلمداد شده، از نظر علامه مجلسی برای انبیاء(ع) حجت‌آور نبوده و به ‌تنهایی علت افعال ایشان قرار نمی‌گرفته است.

می‌فرماید: «اگر از ما سؤال کنند، نظر شما در مورد رؤیای انبیاء چیست و به چه علت به صحت آن حکم می‌کنید و آن را هم‌پایه وحی می‌دانید، می‌گوییم، ما قطع به صحت اخبار مربوط به این مسئله نداریم و این اخبار نیز از اخبار متواتر یا مستفیض نیستند که موجب علم شوند؛ البته آنچه ممکن است آن است که خداوند در مورد خاصی به پیامبرش قبلاً از طریق وحی اعلام کند که فلان مسئله را در خواب به تو خواهم گفت و آنچه را لازم است، انجام دهی، در رؤیا به تو نشان می‌دهم. در اینجا قطع به صحت پیدا می‌کند؛ به علت آنکه قبلاً از مجرای وحی تأیید شده است؛ نه به این علت که در خواب دیده شده است. رؤیای حضرت ابراهیم(ع) نیز بر همین توجیه حمل می‌شود؛ والا چگونه ممکن است حضرت ابراهیم(ع) یقین پیدا کند که مأمور به قربانی ‌کردن فرزندش شده است؟» (بحارالانوار، ج61، ص 216)

ایرانیکان سه شنبه 20 بهمن 1394 زمان : 8:36 نظرات (0)
بازدید : 194

تربیت دینی کودکان

افراط در محبت و یا همان گوش سپردن به خواسته کودکان، سبب می شود که فرزندان لوس و عزیز دردانه بار بیایند و کار را به جایی برساند که فرزندان در آینده نتوانند بیرون از چتر حمایت والدین زندگی کنند. کودک نازپرورده چون فاقد اتکای به نفس و استقلال شخصیت است وهمیشه امید به دیگران دارد.اما چیزی که امروزه در بسیاری از خانواده ها دیده شده که خانواده ها به جای آن که تفاوت های فردی کودکان را بشناسند و آن ها را با توجّه به ذوق و استعدادشان پرورش دهند، آنان را بیشتر با فرهنگ غرب آشنا می کنند به گونه ای که فرزندان با داشتن رایانه به جای آموزش های صحیح حدود چند ساعت مشغول بازی های رایانه ای هستند.....

کودک به مانند نهال نورس است. هر نهالی برا ی آنکه رشد کند به زمین خاص و مقدار معینی نور و آب و سایه و آفتاب نیازمند است. هر کودکی نیز تحت شرایط و اوضاع مناسب و با ویژگی های خاص رشد می کند هرگاه این زمینه ها فراهم گردد، وی هم چون نهالی پس از روییدن به مرحله شکوفایی می رسد، مساعدترین محیطی که باید چنین زمینه هایی را برای کودکان فراهم آورد کانون مقدس خانواده است.



حضرت علی (ع) فرموده است :

«بهترین ارثی که پدران می توانند برای فرزندان خویش به جای گذارند، ادب و تربیت صحیح است».  1

مسئولیت خانواده ها در تربیت فرزند از مهم ترین مسایلی است که قرآن روی آن تکیه کرده و آن را جزو یکی از ویژگی های مؤمنان راستین برشمرده است.

خانواده ها از ساختارهای گوناگونی تشکیل می شوند :

1. خانواده ای که به صورت شیفته برخورد می کنند معمولاً در این خانواده ها افراد تسلیم کودک هستند، کودک کمی خودخواه و خودمحور بار می آید. این نوع رفتار با کودک قابل قبول نخواهد بود. متأسفانه امروزه نیز روانشناسان به این نتیجه رسیدند که خانواده ها از این نوع هستند و همه خواسته فرزند را برآورده می کنند. گویا به جای آن که فرزند از پدر و مادر حساب ببرد، پدر و مادر از فرزندان خویش حساب می برند.

2. به صورت خانواده فعّال، با قدرت و توان حرکت می کنند. اگر خانواده فعّالیت مطلوب را داشته باشد، کودک با کمترین استعداد به بالاترین بارم رشد خود خواهد رسید و کمتر دچار اتلال حواس، پراکندگی ذهنی یا تضییع امکانات می گردد.

 

حال در این جا این سئوال در ذهن مطرح می شود و آن اینکه در تربیت فرزند فقط نقش خانواده مؤثر است؟

در جواب این سؤال می توان گفت که 70 درصد از عوامل تأثیرگذار خانواده ها هستند چون کودک است که هر حرکات از جمله راه رفتن، سخن گفتن، اعتماد به نفس، اخلاق را از خانواده یاد می گیرد و 30 درصد آن مربوط به وراثت، محیط، تغذیه می باشد. پس خانواده با سعی و تلاش خود در تربیت فرزند خود باید بکوشد.

 

بنابرآنچه که در بالا به آن اشاره شد، افراط در محبت و یا همان گوش سپردن به خواسته کودکان، سبب می شود که فرزندان لوس و عزیز دردانه بار بیایند و کار را به جایی برساند که فرزندان در آینده نتوانند بیرون از چتر حمایت والدین زندگی کنند. کودک نازپرورده چون فاقد اتکای به نفس و استقلال شخصیت است وهمیشه امید به دیگران دارد.اما چیزی که امروزه در بسیاری از خانواده ها دیده شده که خانواده ها به جای آن که تفاوت های فردی کودکان را بشناسند و آن ها را با توجّه به ذوق و استعدادشان پرورش دهند، آنان را بیشتر با فرهنگ غرب آشنا می کنند به گونه ای که فرزندان با داشتن رایانه به جای آموزش های صحیح حدود چند ساعت مشغول بازی های رایانه ای هستند.

چه کسی گفته است که بازی های رایانه ای موجب سعادت و پیشرفت کودکان می شود. بازی هایی که با در بر گرفتن فرهنگ بیگانه سبب لطمه روحی و جسمی کودک خواهد شد. اسلام با این گونه آموزش ها و تربیت های نادرست مخالف است.

در کجای اسلام آمده است که بازی های رایانه ای موجب سعادت و پیشرفت کودکان می شود. بازی هایی که با در بر گرفتن فرهنگ بیگانه سبب لطمه روحی و جسمی کودک خواهد شد. اسلام با این گونه آموزش ها و تربیت های نادرست مخالف است و به جای آن ها روشهای صحیح و سالمی در دسترس خانواده ها قرار می دهد که مطمئناً با به کارگیری این روش ها بدانند آن طوری که می خواهند فرزندانشان پرورش خواهند یافت.

مخلص کلام اینکه : حقوق مسلم کودک که خانواده و مربیان در برابر آن مکلف و مسئولند، برخوردار نمودن کودک از مزایای تعلیم و سوق دادن او به سوی ارزش های پاک در پرتو اهداف عالی انسان است. البته در موضوع تعلیم، جامعه، فرهنگ، مطبوعات، رسانه های گروهی و . . . نیز نقش عمده دارند. ولی پدر و مادر با نظرات مستقیم خود کودک را در مسیری هدایت کنند. آموزش از نظر اسلام انواعی دارد از جمله : آموزش قرآن، آموزش نماز، آموزش احادیث می باشد.

 حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرمایند :

حق فرزند بر پدر و مادر اینست که قرآن را به او یاد دهند.

 

و امام باقر می فرمایند :

«ما کودکان را از پنج سالگی به نماز خواندن وادار می کنیم ولی شما از سن هفت سالگی»  2

و ورزش کردن و شرکت در کلاس های ورزشی و احترام به بزرگان

پس بکوشیم برای تربیت اسلامی فرزندان نه تربیت فرهنگ بیگانه.

1. شرح غررالحکم

2. وسایل الشیعه، ج 3، ص 12

منبع:تبیان

ایرانیکان سه شنبه 20 بهمن 1394 زمان : 8:29 نظرات (0)
بازدید : 176

حضرت زینب

مهمترین‌القاب‌حضرت‌زینب «علیهاالسّلام» عقیلة بنی‌هاشم، عقیلة الطّالبین، عقیلة العرب، امّ المصائب و … می‌باشد. (عقیله زن کریمه‌ای را گویند که در بین فامیل بسیار عزیز و در خاندان خود ارجمند باشد.)(1)

قدر و منزلت ایشان: در تاریخ آمده امام حسین «علیه‌السّلام» نسبت به خواهرش حضرت زینب «علیهاالسّلام» بسیار احترام می‌گذاشت و هرگاه حضرت‌زینب‌«علیهاالسّلام» به دیدن برادر می‌رفت، امام‌حسین «علیه‌السّلام» پیش پای او قیام می‌کرد و می‌ایستاد و او را در جای خود می‌نشاند و این عمل نشانة قدر و منزلت حضرت زینب «علیهاالسّلام» نزد برادر است.(2)...


تولّد حضرت زینب «علیهاالسّلام»: ایشان در پنجم جمادی‌الاوّل سال ششم هجرت سال صلح حدیبیّه متولّد شدند. هنگامی که حضرت زینب «علیهاالسّلام» تولّد یافت، مادرش زهرا «علیهاالسّلام» او را نزد پدرش امیرالمؤمنین «علیه‌السّلام» آورده و عرض کرد: نام این مولود را بگذار. حضرت علی «علیه‌السّلام» فرمودند: من بر پیغمبر «صلّی‌‌الله‌علیه‌وآله» سبقت نمی‌گیرم ….. حضرت زهرا «علیهاالسّلام» طفل تازه به دنیا آمده را نزد پدر بردند که نام او را بگذارد. جبرئیل نازل شده، سلام به رسول‌خدا «صلّی‌‌الله‌علیه‌وآله» رساند و گفت: نام این مولود را «زینب» بگذار و این نامی است که خدای تبارک و تعالی اختیار فرموده. آن‌گاه پیغمبر «صلّی‌‌الله‌علیه‌وآله» را از مصائبی که بر حضرت زینب «علیهاالسّلام» وارد می‌شود آگاه نمود. رسول خدا «صلّی‌‌الله‌علیه‌وآله» گریان شده و فرمودند: «هر کس بر زینب «علیهاالسّلام» گریه کند اجر و ثوابش مانند کسی است که بر برادرانش حسن و حسین گریه نموده باشد.»

 

القاب ایشان: مهمترین‌القاب‌حضرت‌زینب «علیهاالسّلام» عقیلة بنی‌هاشم، عقیلة الطّالبین، عقیلة العرب، امّ المصائب و … می‌باشد. (عقیله زن کریمه‌ای را گویند که در بین فامیل بسیار عزیز و در خاندان خود ارجمند باشد.)(1)

قدر و منزلت ایشان: در تاریخ آمده امام حسین «علیه‌السّلام» نسبت به خواهرش حضرت زینب «علیهاالسّلام» بسیار احترام می‌گذاشت و هرگاه حضرت‌زینب‌«علیهاالسّلام» به دیدن برادر می‌رفت، امام‌حسین «علیه‌السّلام» پیش پای او قیام می‌کرد و می‌ایستاد و او را در جای خود می‌نشاند و این عمل نشانة قدر و منزلت حضرت زینب «علیهاالسّلام» نزد برادر است.(2)

عفّت ایشان: یکی از علمای بزرگ اسلام از شخصی به نام یحیی نقل می‌کند که گفت: «در همسایگی منزل امیرالمؤمنین «علیه‌السّلام» بودم و منزل من کنار منزلی بود که حضرت زینب «علیهاالسّلام» در آنجا می‌نشست و حتّی یک دفعه کسی او را ندید و صدای او را هم نشنید و هرگاه می‌خواست به زیارت جدّ بزرگوارش برود، در دل شب می‌رفت …(3)

مقام ایشان: در تاریخ آمده امام حسین «علیه‌السّلام» اسرار امامت را با او در میان می‌گذاشت.

زهد و تدبیر ایشان: خاتون‌آبادی می‌نویسد: حضرت‌زینب «علیهاالسّلام» در بلاغت و زهد و تدبیر و شجاعت مانند مادرش بود …. همچنین نیشابوری‌ در رسالة علویه می‌نویسد: زینب «علیهاالسّلام» دختر علی «علیه‌السّلام» در فصاحت‌و بلاغت‌و زهد و عبادت‌مانند پدر و مادرش بود.(4)

علم و کمال ایشان: حضرت زینب «علیهاالسّلام» در مهد مدینة علم نبوی تربیت شده و در تمامی عمر در پیشگاه دو پیشوای بزرگ که بزرگان اهل بهشتند پرورش یافت و از چنان علم و دانشی برخوردار بود که حتّی دشمنان مانند یزید «لعنت‌الله‌علیه» نیز به فضیلت و علم و کمال او معترف بودند. امام سجّاد «علیه‌السّلام» دربارة ایشان فرمودند: «انتِ بحمدالله عالـمة غیر معلّمة و فهمة غیر مفهّمة».

فصاحت و بلاغت و شجاعت ایشان: فصاحت علوی و بلاغت مرتضوی پس از او به دختر دلبندش حضرت زینب «علیهاالسّلام» رسید و تمامی فصحاء عرب و بلغای مشهور معترفند که بعد از علی «علیه‌السّلام» فصیح‌ترین و بلیغ‌ترین افراد حضرت زینب «علیهاالسّلام» بوده است.(5)

حضرت زینب «علیهاالسّلام» چنان خطبه‌ای در بازار کوفه و شام خواندند که همة مردم گفتند: گوئی زبان امیرالمؤمنین «علیه‌السّلام» در دهان اوست و همگی ساکت شدند و نفس‌ها در سینه‌ها حبس شد و زنگهای شتران دیگر صدا نکرد …..

حضرت زینب «علیهاالسّلام» در خطبة خود فرمودند: «ای مردم کوفه! ای اهل غدر و مکر! بر ما گریه می‌کنید. آب چشم شما نایستد و ساکت نگردد …. آیا بر ما گریه و زاری می‌کنید؟!!! ای والله ـ بسیار بگریید و کم بخندید ـ عیب و عار ابدی را برای خود گذاردید و این ننگ را هرگز نمی‌توانید از خود دور کنید و به هیچ آبی نمی‌توانید بشوئید و چگونه توانید شست و با چه تلافی خواهید کرد کشتن جگر گوشة خاتم پیغمبران و سیّد جوانان اهل بهشت را ؟!!!!!……..(6)

راوی می‌گوید: سوگند به خدا در حین خطبه، بغض گلوهای مردم را گرفته و پس از خطبه چنان اهل کوفه بلندبلند گریه می‌کردند که محاسن آنها از اشک چشمشان تر بود و انگشت حیرت به دندان گزیده بودند. پیرمردی در کنار من بود و محاسنش از اشکش تر شده بود و می‌گفت: «پدر و مادرم فدای شما که پیر شما بهترین پیرها و جوانتان بهترین جوانها و زنان شما بهترین زنان و نسل شما بهترین نسل‌هاست که نه مغلوب می‌شوید و نه مقهور.»(7)

حتّی دشمنان نیز او را می‌ستودند. بلاغت و شجاعت حضرت زینب «علیهاالسّلام» چنان آشکار و ظاهر بود که مانند آفتاب مورد تصدیق تمامی ارباب کتب و مقاتل است.(8)

ایشان با اینکه در حالت اسیری بودند بارها و بارها یزید «لعنت‌الله‌علیه» را مخاطب ساخته و علناً و در حضور مردم ظلم‌های او را یادآوری نمودند و این شجاعت در احدی جز فرزندان امیرالمؤمنین حضرت علی «علیه‌السّلام» یافت نمی‌شود.

زهد و عبادت ایشان: چنانچه در تاریخ آمده با اینکه حضرت زینب «علیهاالسّلام» صدمات زیادی دیده و مصیبات بسیاری کشیده بودند، ولی حتّی نمازهای نافلة ایشان ترک نمی‌شد. امام سجّاد نیز در ضمن روایتی ذکر کردند که حضرت زینب «علیهاالسّلام» در بعضی از منازل نمازشان را نشسته می‌خواندند از شدّت گرسنگی و ضعف، زیرا ایشان سهم غذای خود را بین اطفال و کودکان تقسیم می‌کردند …..(9)

ثواب گریه بر ایشان: امام صادق «علیه‌السّلام» فرمودند:‌ «اگر کسی بر مصیبت عمّه‌ام زینب «علیهاالسّلام» که با برادر شریک بودند گریه کند و تشکیل مجالس ذکر ما بدهد یا بشنود و گریان شود اگر به قدر بال مگس چشمش در این مصیبت تر شود خداوند او را بیامرزد، این است ثواب و اجر گریه‌کنندگان بر مصیبت حضرت زینب «علیهاالسّلام».(10)

صبــر ایشان: مواقعی که در کربلا بر حضرت زینب «علیهاالسّلام» سخت گذشت:

1-یکی از مواقعی که به حضرت زینب «علیهاالسّلام» بسیار سخت گذشت، ‌زمان کشته شدن حضرت علی اکبر «علیه‌السّلام» بود و آن حضرت با صدای بلند گفت: «یا حبیباه و ابن اخاه» و چنان تند به سوی او می‌‹فت که به زمین افتاد. امام حسین «علیه‌السّلام» او را گرفت و بلند کرد و به خیمه برگرداند و فرمود: ای جوانان بنی‌هاشم! نعش برادرتان علی را به خیمه ببرید. حضرت زینب «علیه‌السّلام» در این هنگام از خیمه بیرون آمد و چشمش بر قد و قامت علی اکبر «علیه‌السّلام» افتاد، بسیار گریان و پریشان شد و فریاد می‌کرد: نوردیدة برادرم، علی اکبرم … کاش من نابینا بودم و تو را بدین حال نمی‌دیدم که به خاک و خون آغشته باشی و صیحه‌ای زد و بیهوش شد ….(11)

2-یکی دیگر از موارد بیتابی حضرت زینب «علیهاالسّلام» موقعی بود که مام حسین «علیه‌السّلام» به قتلگاه جوانان نگریست و نگاهی به خیام نمود و فرمود:‌«هل من ذابٍ یذبُّ عن حرم رسول‌الله «ص» ؟!! …… وقتی صدای استغاثة امام حسین «علیه‌السّلام» بلند شد،‌صدای واویلای زنان حرم نیز برخاست و حضرت عقب خیام آمدند و فرمودند: خواهرم زینب! طفل شیرخوار را بیاوریدتا با او وداع کنم و … آنچه که می‌دانید به وقوع پیوست و حرمله «لعنت‌الله‌علیه» با تیر سه شعبه به گلوی نازنین او زد گوش تا گوش آن طفل را برید.

3-یکی دیگر از مواردی که به حضرت زینب «علیهاالسّلام» سخت گذشت آن ساعتی بود که امام حسین «علیه‌السّلام» نگاهی به خیام حرم کرد و دید که جز حضرت سجّاد «علیه‌السّلام» که بیمار بودند دیگر مردی باقی نمانده و آنگاه با صدای بلند فرمود: یا زینب یا امّ کلثوم ….. و از پردة جگر صدا زد: «علیکنّ منّی السّلام» کنایه از اینکه ای زن و بچّة من خداحافظ من هم رفتم… و در این میان گریه و زاری بانوان و اطفال شدّت گرفت.

4-مهمترین جایی که بر حضرت زینب «علیهاالسّلام» بسیار سخت گذشت زمانی بود که امام حسین «علیه‌السّلام» از اسب به زمین افتاد و صورت مبارک روی خاک نهاد. حضرت زینب «علیهاالسّلام» درب خیمه ایستاده بود و این منظرة هولناک را می‌نگریست …. ناگاه با صدای بلند فرمود: مگر در میان شما یک نفر مسلمان نیست. هیچ کس جوابی نداد. حضرت زینب «علیهاالسّلام» به بالای تلّ زینبیّه رفت و مشاهده کرد که امام حسین «علیه‌السّلام» تنها و بی یاور در گودال قتله‌گاه به زمین افتاده و آن نفرین‌شدگان با نیزه و شمشیر و خنجر او را هدف قرار داده‌اند و کسانی که حربه‌ای ندارند با سنگ بر بدن عزیز زهرا «علیهاالسّلام» می‌زنند و همچنین آن‌حضرت مشاهده کرد که شمر ملعون بر روی سینة‌ امام حسین «علیه‌السّلام» نشسته و سر از بدن او جدا می‌کند ……………. و این صحنه‌ای است که هیچ چشم را تاب دیدن آن نیست ………(12)

«اللهمّ العن اوّل ظالمٍ ظلم حقّ محمّدٍ و آل محمّد و آخر تابعٍ له علی ذلک الّلهمّ العن العصابة‌ الّتی جاهدت الحسین و شایعت و بایعت و تابعت علی قتله، الّلهمّ العنهم جمیعاً»

و السّلام علی من اتّبع الهدی

1- زینب کبری (س)، ص48.

2- زینب کبری (س)، ص52.

3- زینب کبری (س)، ص52.

4- زینب کبری (س)، ص58.

5- زینب کبری (س)، ص78.

6- زینب کبری (س)، ص79.

7- زینب کبری (س)، ص80.

8- زینب کبری (س)، ص88.

9- زینب کبری (س)، ص90.

10- زینب کبری (س)، ص104.

11- کشف الغمّه، ص186 {و} نور الابصار شبلنجی ص135.

12- زینب کبری (س) ، ص132

ایرانیکان دوشنبه 19 بهمن 1394 زمان : 15:45 نظرات (0)
بازدید : 278

شادی از دیدگاه قرآن و روایات اسلامی

دین اسلام كه به همه‌ی ابعاد حیاتی انسان توجه کرده و متناسب با نیازهای واقعی وی برنامه‌هایی ارائه كرده است . درمورد شادی و نشاط و عوامل نشاط‌انگیز را كه لازمه‌ی یك زندگی موفق است مواردی رابه انسان معرفی و توصیه می‌كند .[13]
امام علی(ع) می‌فرماید : شادی باعث انبساط روح و ایجاد وجد و نشاط می‌شود .[14]
حدیث زیبایی كه از رسول اكرم (ص) نقل است كه فرمود : در بهشت جایی است كه به آن خانه‌ی شادی گفته می‌شود ، هیچ‌كس به آن خانه وارد نمی‌شود مگر آن‌كه موجب شادی كودكان شده باشد .[15]


معنی لغوی شادی و تفریح :
شادی حالت مثبتی است كه در انسان به وجود می‌آید و در مقابل غم و اندوه قرار دارد و معمولاً منجر به رفتاری می‌شود كه بر آن حالت شادی‌كنان گفته می‌شود ، یعنی فرد در حال شادی كردن است .[1]
تفریح به معنای شاد كردن ، فرح و خوشی ، تفرج و تماشا و گشت و گذار آمده است . [2]
الفاظ شادی در قرآن :
شادی و نشاط در قرآن كریم اغلب با الفاظی هم‌چون فرح ، فرحوا ، تفریح ، تفرحوا ، تفرحون ، یفرح ، فرحون و فرحین آمده است ؛
معنی لغوی فرح :
فرح مخالف حزن و اندوه است .[3] و عبارت است از لذّت قلب و روح از رسیدن به آنچه میل دارد .[4] و در بیانی گفته شده ؛ فرح شرح صدر است به سبب لذت زودگذر كه اكثراً درباره‌ی لذات حسی و دنیوی صدق می‌كند .[5]
فرح در قرآن در چند معنا به كار رفته است ؟
1- سركشی و بدمستی كه درباره‌ی آن خداوند می‌فرماید : « إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْفَرِحِینَ »[6]
2- خوشنودی و رضا كه خداوند می‌فرماید : « مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَكَانُوا شِیَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ » [7]
3- شادمانی و خوش‌حالی كه در این باره خداوند می‌فرماید: « فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ » [8]
در همه‌ی موارد « فرحین » به معنای آنان كه شاد و مسرورند ، آمده است . اما در جایی از قرآن مهر و محبت الهی نسبت به تعریف « فرحین » نفی شده است و اشاره شده كه « فرحین » از محبت خداوند دور شده‌اند ،[9] كه این سوره درباره‌ی قارون است . در این‌جا كلمه‌ی « فرح » به معنای « بطر » یعنی چیزی که لازمه ی فرح و خوش‌حالی و فرح مفرط و بیش از حد كه آخرت را از یاد می‌برد ترجمه شده است .[10] چنین فرحی چون مانع از محبت خداوند است ، نهی شده و در این‌جا « فرحین » به معنای «اشرین» و «بطرین» ؛ است یعنی كسانی كه شكر خداوند را به خاطر آنچه بر آن‌ها عطا فرموده ، به جای نمی‌آورند و به متاع دنیوی و لذات نفسانی ، آن‌قدر در رسیدن به این لذّات غوطه‌ور شده كه از توجه به اعمال صالح و تلاش برای انجام آن بازمانده است .[11و12]
سرگرمی‌های لذت بخش و هدف دار در كلام امام رضا (ع) این گونه وصف شده‌است : از لذائذ دنیوی نصیبی برای كامیابی خویش قرار دهید و خواهش های دل را از راه‌های مشروع برآورید، مراقبت كنید كه در این كار به مردانگی و شرافت شما آسیب نرسد و دچار اسراف و تند روی نشوید ، تفریح و سر‌گرمی ‌های لذت‌‌بخش ، شما را در اداره ی زندگی یاری می‌كند و با كمك آن بهتر در امور دنیوی خویش موفق خواهید شد
اهمیت شادی و تفریح در آموزه‌‌های دینی ؛
دین اسلام كه به همه‌ی ابعاد حیاتی انسان توجه کرده و متناسب با نیازهای واقعی وی برنامه‌هایی ارائه كرده است . درمورد شادی و نشاط و عوامل نشاط‌انگیز را كه لازمه‌ی یك زندگی موفق است مواردی رابه انسان معرفی و توصیه می‌كند .[13]
امام علی(ع) می‌فرماید : شادی باعث انبساط روح و ایجاد وجد و نشاط می‌شود .[14]
حدیث زیبایی كه از رسول اكرم (ص) نقل است كه فرمود : در بهشت جایی است كه به آن خانه‌ی شادی گفته می‌شود ، هیچ‌كس به آن خانه وارد نمی‌شود مگر آن‌كه موجب شادی كودكان شده باشد .[15]
سرگرمی‌های لذت بخش و هدف دار در كلام امام رضا (ع) این گونه وصف شده‌است : از لذائذ دنیوی نصیبی برای كامیابی خویش قرار دهید و خواهش های دل را از راه‌های مشروع برآورید، مراقبت كنید كه در این كار به مردانگی و شرافت شما آسیب نرسد و دچار اسراف و تند روی نشوید ، تفریح و سر‌گرمی ‌های لذت‌‌بخش ، شما را در اداره ی زندگی یاری می‌كند و با كمك آن بهتر در امور دنیوی خویش موفق خواهید شد .[16]
در تقسیم‌بندی اوقات و نظم روزانه‌ای كه پیشوایان معصوم (ع) توصیه كرده‌اند ، مسرّت و شادی جایگاه ویژه‌ای دارد ، چنانكه امام رضا (ع) می ‌فرماید : كوشش كنید اوقات روز شما چهار قسمت باشد؛ ساعتی برای عبادت و خلوت با خدا ، ساعتی برای تأمین معاش ، ساعتی برای معاشرت با برادران مورد اعتماد وكسانی كه شما را به عیب‌هایتان واقف می ‌سازند و در باطن به شما خلوص و صفا دارند و ساعتی را هم به تفریحات و لذائذ خود اختصاص دهید و از مسرّت و شادی ساعات تفریح ، نیروی انجام وظائف را تأمین كنید .[17]

عوامل شادی آفرین :
اسلام دین شادی وحلاوت و نشاط است ، اما شادی آمیخته با فساد را تجویز نمی‌كند و برای مسلمانان سبك‌سری ، هرزگی و توهین را به بهانه شادی روا نمی ‌دارد . خداوند می ‌فرماید : در رأس همه ی عوامل شادی و نشاط ایمان به خدا و تقوای الهی است و در سایه دین است كه شادی واقعی به‌دست خواهد آمد .
یكی از راه‌های بدست آوردن شادی و نشاط پایدار ومعنوی ، استفاده از رهنمودهای دین در كم كردن وابستگی‌ها به‌دنیا و آرزوهای دور و دراز در رسیدن به مظاهر دنیا و به‌طور كلی زهد و قانع بودن است . زیرا هر چه وابستگی انسان به مظاهر دنیا و مال و منال و لذّت‌های گذرا بیشتر باشد ، غم و افسردگی بیشتری را به دنبال خواهد داشت .[18]
پیامبر اكرم (ص) در این باره می ‌فرماید : علاقه شدید به مظاهر دنیا غم و اندوه را زیاد می‌كند .[19]
یكی دیگر از عوامل شادی آفرین در زندگی انسان تفریح و است . روح انسان به تفریح و نیاز دارد. به‌طوری كه تفریحات سالم از بهترین شادی ها و لذت‌های سالم و نشاط‌آور انسان است .
طبق کلام خدا ومعصومین هرچه در زندگی گناه نباشد ،زندگی شیرین تر و شادی در آن بیشتر جریان دارد قرآن می فرماید :كسانی كه تقوا داشته باشند ، زندگی‌شان شیرین می شود . « وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى » [22]‏ آیه‌ی قرآن است ،می فرماید : شاد کردن و گریاندن دست خدا است .
خداوند در قرآن كریم به سیاحت و سفر امر فرموده‌است تا انسان هم از سرنوشت و سرگذشت گذشتگان آگاهی یابد و عبرت گیرد و هم از زیبایی طبیعت بهره ببرد و شادمان شود.
ورزش و بازی نیز از جمله عوامل شادی محسوب می ‌شود . ورزش از كارهای نشاط‌آوری است كه رهبران دینی به آن عنایت داشته و به بعضی از ورزش‌ها به خاطر اینكه در ورزیدگی وفنون رزمی و دفاعی تأثیر دارند ، بیشتر توجه شده‌است. چنانكه پیامبر اكرم (ص) می‌فرماید : حق فرزند بر عهده پدرش این است كه به او نوشتن و شنا كردن و تیر‌اندازی را آموزش بدهد و جز از راه حلال روزی او را تامین نكند.[20]
رسول خدا می‌فرماید : هر كه مومنی را شاد كند ، مرا شاد كرده و هر كه مرا شاد نماید ، همانا خداوند را شاد نموده است.[21]
نتیجه
طبق کلام خدا ومعصومین هرچه در زندگی گناه نباشد ،زندگی شیرین تر و شادی در آن بیشتر جریان دارد قرآن می فرماید :كسانی كه تقوا داشته باشند ، زندگی‌شان شیرین می شود . « وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى » [22]‏ آیه‌ی قرآن است ،می فرماید : شاد کردن و گریاندن دست خدا است .خیلی از اوقات اتفاق افتاده که در ظاهر به خاطر کاری ناراحتی پیش آمده اما چون آن مورد ، صبغه ی دینی داشته بلافاصله از راه دیگری خوشحال شده ایم و بالعکس ، از موردی به خوشحالی کذایی رسیده ایم که به چشم به هم زدنی آن شادی از ما سلب شده است .پس می توان به این نکته ی اساسی و مهم رسید که از راه گناه لذت واقعی نخواهیم برد !!
پی نوشت ها :
1- لغت‌نامه‌ی دهخدا ، ذیل واژه‌ی شادی
2- همان منبع ، ذیل واژه‌ی تفریح
3- معجم‌ مقایس‌اللغة ، ذیل ماده فرح
4- مصباح‌المنیر ، ج 2، ص 638
5- مفردات الفاظ قرآن ، ص 628
6- قصص ، 76
7- روم ، 32
8- آل‌عمران ، 170
9- الحسب والیغفن فی‌القرآن‌الكریم ، ص 246
10- معجم مقایس اللغة
12و11- المیزان ، ج 16، ص 110 و الدرالمنثور ، ج 6 ، ص 438
13- التحریر والتنویر ، ج 20، ص 178
14-همان ،ج 20،ص180
15- تربیت ، ص 54
16- بحارالانوار ، ج75 ،ص321
17- همان
18- نهج البلاغه ، ص995
19- بحارالانوار ، ج 73 ، ص91
20- بحارالانوار ،ج75،ص 322
21- همان
22- نجم /43

منبع:پایگاه استاد انصاریان

ایرانیکان دوشنبه 19 بهمن 1394 زمان : 15:41 نظرات (0)
بازدید : 165

توصیه های زندگی و موفقیت

در زندگي سه چيز وقتي از دست‌بروند ديگر هرگز باز نمي‌گردند: وقت‌، واژه‌ها و فرصت‌ها.

ـ در زنـدگـي‌ سـه چيز را نـبايـد هـرگـز از دسـت داد: آرامش‌، اميـد و صداقت‌.

ـ در زندگي‌سه چيز بسيار ارزشمند هستند: عشق‌، عزت نفس و دوستان‌.

ـ در زنـدگـي‌ سـه چيز هرگز قابل اطمينان نيستند: روياها، موفقيت و آينده‌.

ـ در زنـدگي سـه چـيز نابودكننده هستند: شهوت‌، غرور و خشم‌.

ایرانیکان دوشنبه 19 بهمن 1394 زمان : 14:33 نظرات (0)
بازدید : 176

افسردگی در زنان

عوامل متعددی چون ارث ، محیط ، شخصیت فرد و اجتماع در بروز افسردگی دخالت دارند .
الف) ارث
امکان بروز افسردگی در فردی که سابقه‌ ابتلایبه اینبیماری را در خانواده خود داشته ، زیاد است ( به ویژه نوع دو قطبی )با توجه به اینکه افرادی که سابقه ژنتیکی ندارند نیز ممکن است به این بیماری دچار شوند .
ب) محیط
عوامل ایجاد کننده ی فشار روانی در زندگی همه یما وجود دارد که از جمله ی آنهامی توان بهاز دست دادن عضوی از خانواده و دارایی ، اشکال در برقرار کردن ارتباطبا اطرافیان ، مشکلات مالی و تغییر چشمگیر در شیوه و سبک زندگیاشاره کرد که این هااز جمله عوامل مهم تلقی می شوند. به علاوه ، اعتیاد در۳/۱ مواردمنجر بهبیماری افسردگی خواهد شد .
ج) عامل های روانی – اجتماعی
یک انسان منفی باف ، از اعتماد به نفس پائینی برخوردار است و نمی تواند وقایع زندگی خود را در دست بگیرد . دیدگاه و نگرش منفی سبب می شود که اثر عوامل استرس زا بیشتر شده و تندرستی فرد به خطر بیفتد . پژوهشگران معتقدند که منفی بافی در کودکی شکل گرفتهو پرورش دختران به شیوه های سنتی سبب بروز این گونه تفکر و دیدگاه خواهد شد .......


زندگی پر از فراز و نشیب های روحی است و زمانی که چرخ زندگی در سرازیریبیفتد ، نشیب های روحی تداوم یافته ، عملکرد طبیعی فرد مختل میشود و امکان بروز یک بیماری جدی و رایج به نام"افسردگی" افزایش خواهد یافت...
زندگی پر از فراز و نشیب های روحی است و زمانی که چرخ زندگی در سرازیریبیفتد ، نشیب های روحی تداوم یافته ، عملکرد طبیعی فرد مختل میشود و امکان بروز یک بیماری جدی و رایج به نام"افسردگی" افزایش خواهد یافت . افسردگی، روح ، جسم ، ذهن و رفتار فرد را درگیر می کند. امکان بروز این بیماری هم درزنان وهم در مردانوجود دارد، اما بنا به دلایلی زنان دو برابر مردان به این بیماریمبتلامی شوند.
در کشور آمریکا در حدود ۱۹ میلیون نفر ( ۱۰/۱ بزرگسالان ) مبتلا به افسردگی هستند . پژوهشگران نشان داده اند که شرایط بیولوژیکیو شیوهیزندگی، از عوامل روانی – اجتماعی علت ابتلای بیشتر زنان به این بیماریست . از این رو اشاره به دو نکته حائز اهمیت است:
۱) هر فردی به دلیل خاص خود ، ‌به این بیماری مبتلا می شود و حتی دو نفر از مبتلایان به دلایل مشابه ، دچار افسردگی نشده اند .
۲) علائم افسردگی در بیشتر مواقع بروز می کند ، ولی زمانی که شخص،عزیزی را از دست می دهد، ‌احساس اندوه، ناامیدی و کاهش توانایی های روزمره،علائمی عادی به نظر می رسند.
همانطور که ذکر شد ، زندگی مملو از فشارهای روانی ، کار زیادوخسته کننده ، بیکاری دراز مدت ، در گیری ها و مشکلات خانوادگی و مالی ، تحریک پذیری فرد را افزایش خواهد داد . از آنجا که میزان تحمل فرد محدود است ، تا نقطه ای خاص می تواند تحریک شده و تجربه های مطلوب را پشت سر بگذارد. اما زمانی که تحریک احساسات ادامه پیدا کند ،‌ممکن است فرد نتواند مانند روزها یا ماه های قبل زندگی کند و به کار و فعالیتادامه دهد ؛ لذا حالتی گذرا پدید خواهد آمد که گاه به یک بیماری جدید تبدیل خواهد شد .

انواع افسردگی و علائم آن

افسردگی دو نوع است ،‌ یک قطبی و دو قطبی . در نوع دوم ( دو قطبی ) علاوه بر احساسغم واندوه ، با علائمی چون پرحرفی ، فعالیت زیاد و تحریک پذیری نیز رو به رو خواهیم بود . زنان کمتر از مردان به نوع دوم ( دو قطبی) افسردگی مبتلا می شوند . علائم افسردگی عبارتند از:
۱) اندوه ، اضطراب ، احساس پوچی و بی ارزشی.
۲) کاهش سطح هیجانات.
۳) تحریک پذیری ، گریهیزیاد ، بی قراری.
۴) احساس گناه ، ناامیدی ، ‌منفی گرایی.
۵) پُرخوابی ، کم خوابی و بیدار شدن زود هنگام.
۶) اشتهای زیاد ،‌ کاهش وزن ، پُرخوری ، کاهش اشتها.
۷) کاهشتوان و انرژی فرد ، کم شدن احساسات.
۸) تفکردر باره ی مرگ و حتی خودکشی.
۹) دشواری در به یاد آوردن ، تمرکز پیدا کردن و تصمیم گرفتن.
۱۰) علائم فیزیکی ماندگار که به درمان پاسخ نمی دهند ،‌مانند سردرد ، دردهای مزمن و اختلالات گوارشی.

بررسی علت های افسردگی

عوامل متعددی چون ارث ، محیط ، شخصیت فرد و اجتماع در بروز افسردگی دخالت دارند .
الف) ارث
امکان بروز افسردگی در فردی که سابقه‌ ابتلایبه اینبیماری را در خانواده خود داشته ، زیاد است ( به ویژه نوع دو قطبی )با توجه به اینکه افرادی که سابقه ژنتیکی ندارند نیز ممکن است به این بیماری دچار شوند .
ب) محیط
عوامل ایجاد کننده ی فشار روانی در زندگی همه یما وجود دارد که از جمله ی آنهامی توان بهاز دست دادن عضوی از خانواده و دارایی ، اشکال در برقرار کردن ارتباطبا اطرافیان ، مشکلات مالی و تغییر چشمگیر در شیوه و سبک زندگیاشاره کرد که این هااز جمله عوامل مهم تلقی می شوند. به علاوه ، اعتیاد در۳/۱ مواردمنجر بهبیماری افسردگی خواهد شد .
ج) عامل های روانی – اجتماعی
یک انسان منفی باف ، از اعتماد به نفس پائینی برخوردار است و نمی تواند وقایع زندگی خود را در دست بگیرد . دیدگاه و نگرش منفی سبب می شود که اثر عوامل استرس زا بیشتر شده و تندرستی فرد به خطر بیفتد . پژوهشگران معتقدند که منفی بافی در کودکی شکل گرفتهو پرورش دختران به شیوه های سنتی سبب بروز این گونه تفکر و دیدگاه خواهد شد .

آنچه زنان درباره افسردگی باید بدانند:

تنوع عوامل موجود در زندگی یک زن نفش مهمی در بروز افسردگی ایفا می کند . عوامل خاصی مانند تولید مثل ،‌ هورمون های ژنتیک و شخصیت ، عوامل بیولوژیکی و رنج هایی که زنان در زندگی خود متحمل می شوند قابل توجه اند . البته زنان بسیاری هستند که با این عوامل روبه رو شده اما هیچکدام از عوامل بیماری افسردگیدر آنها مشاهده نمی شود.

بلوغ و افسردگی

پیش از بلوغ ، دختران و پسرانکمتر دچار افسردگی می شوندواین نسبتدر سنین ۱۱ تا ۱۳ سالگی تغییر می کند . در سن ۱۵ سالگی دختران دو برابر پسران به این بیماری مبتلا می شوند؛ البته در دوره‌ بلوغ، نقش ها و انتظارهای فرد به طور چشمگیریتغییر پیدا می کند و فشار روانی ناشی از بلوغ ، شکل گیری هویت فرد ، تشکیل اندام های جنسی ، جدا شدن از خانواده واستقلال در تصمیم گیری ،پسران و دختران را درگیر می سازد . تغییرات هورمونی ، ذهنی و جسمی نیز فشار روانی خاص خود را ایجاد خواهد کردو به علت ظرافت های خاص دختران بیش از پسران علائم افسردگی ، اضطراب و اختلال های گوارشی را نشان می دهند.

دوره میانسالی و نقش روابط اجتماعی و محیط های شغلی

پژوهشگران معتقدند که علت بروز افسردگی در زنان ، آسیب پذیرتر بودن آنان نیست بلکه بیشتربستگی به فشاری دارد که با آن روبه رو می شوند . مسئولیت بیش از حد در محیط کار یا در منزل ، جدا شدن از همسر و به تنهایی مسئولیت پرورش فرزند یا فرزندان را به عهده گرفتن ،‌ مراقبت از والدین یا فرزندان از جمله فشارهایی هستند که زنان را متأثر می سازد . کیفیت زندگی مشترک نیز تأثیر قابل توجهی بر ابتلا بهاینبیماری دارد . اگر زن وشوهر روابط دوستانه ، محکم و همراه با اعتماد دو جانبه نداشته باشند ، از زندگی مشترک خود احساس رضایت نمی کنند و در نتیجه میزان خطر ابتلا به افسردگی افزایش خواهد یافت.

دوره های تولید مثل

دوره های تولید مثل زنان مانند تخمک گذاری ، ‌دوره قاعد گی ، دوره بعد از وضع حمل ، یائسگی و حتی عقیم شدن ، نوسان هایی را در روحیه و خُلق زنان ایجاد می کند و ممکن است در دوره های کوتاه مدت به بروز افسردگی منجر شود . بنا به نظر محققین ، هورمون ها بر مغز اثر گذاشته ، روحیه و احساسات فرد را تغییـر می دهد و رابط های شیمیایی مغز تحت تأثیر هورمون ها قرار می گیرند . بیشتر زنان در دوره قاعد گی با تغییرهای جسمی و رفتاری زیادی مواجه می شوند که گاه به صورت احساس افسردگی و تحریک پذیری بروز می کنند . این تغییرها پس از تخمک گذاری ایجاد شده و تا زمان شروع قاعد گی شدیدتر می شوند . تغییر روحیه ، پس از وضع حمل نیز به صورت گذرا بروز می کند . علاوه بر این ،‌ دوره نگهداری از فرزند به دلیل دشواری ها و استرس های خاص خود می تواند خطر ابتلا به بیماری راافزایش دهد ، به ویژه در افرادی که سابقه ابتلا به دوره های کوتاه مدت افسردگی را ذکر می کنند .

نقش عوامل نژادی ، اجتماعی و فرهنگی

نژادهای مختلف از نظر ابتلا به افسردگی متفاوت اند . از نظر اجتماعی و فرهنگی ، زنانی که در دوره ی‌کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند ، بیش از سایرین به افسردگیمبتلا می شوند چنانچه این آزارها باعث تخریب اعتماد به نفس شدهو احساس پوچی در فرد ایجاد می کند . به علاوه احساس گناه ، ‌سرزنش خویشتن و انزوای اجتماعی را نیز به دنبال دارد . پرورش یافتن در یک خانواده بی کفایت نیز از جمله عوامل مهم ابتلا به افسردگی در سالهای بعدی عمر به حساب می آید .
فقر و پائین بودن سطح زندگی نیز دستاوردهایی جز فشارهای روانی ، انزواطلبی ، عدم دستیابی به منابع جدید را به همراه نخواهد داشت . در بین افراد کم درآمد ناامیدی ، ناراحتی و نارضایتیبه ویژه کسانی که مورد حمایت اجتماعی قرار نگرفته اند ، رواج دارد .

سالخوردگی و افسردگی

در دوره ی‌سالخوردگی ، زمانی که فرزندان یکی پس از دیگری خانه و خانواده را ترک می کنند، زن با یک خانه ی تهی مواجه خواهد شد . برخی از زنان که مستعد ابتلا بهبیماریافسردگی هستند، با از دست دادن هویت و هدف زندگی روبه رو می شوند . البته بسیاری از سالمندان از زندگی خود رضایت دارند و آنچه اهمیت دارد این است که نباید افسردگی را با واکنش های طبیعی ناشی از مشکلات اقتصادی ، جسمی و اجتماعی اشتباه کرد .

علائم افسردگی

۱) شکایات مختلف جسمی و دردهای پراکنده
۲) احساس خستگی دائم
۳) سوء هاضمه و یبوست
۴) اختلالات قاعدگی و جنسی
۵) عدم احساس شادی و نشاط
۶) لذت نبردن از زندگی
۷) زودرنجی
۸) از دست دادن توانایی انجام کارهای روزمره
۹) کم خوابی و کم اشتهایی و گاهی برعکس
۱۰) از دست دادن قدرت تصمیم گیری
۱۱) احساس بی ارزشی و بی کفایتی
۱۲) اشتغالات ذهنی دائمی درباره مرگ
۱۳) اقدام به خودکشی

علل پیدایش افسردگی

▪ عوامل زیستی
▪ روانی اجتماعی
▪ زمینه ژنتیکی
▪ از دست دادن افراد مهم زندگی در دوران کودکی
▪ کم کاریغدهتیروئید
▪ طلاق
▪ مرگ همسر ، فرزندان یا نزدیکان

درمان افسردگی

با وجود همه دانستنی ها درباره افسردگی ، باید دانست که این بیماری قابل درمان است و حتی شدیدترین نوع آن نیز به درمان پاسخ خواهد داد . در واقع ، بخشی از ناامیدی ناشی ازافسردگی سبب می شود که فرد درمان پذیر بودن بیماری را باور نکند . لازم است که اطلاعات کافی درباره تأثیر مثبت راه های درمانی جدید در اختیار مبتلایان گذاشته شود تا درمان را زودتر شروع کنند .
اگر چه راه های درمانی متعدد هرگز نمی توانند در حد قابل توجهی ، توان فرد را برای مقابله با دشواری ها و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات و ناملایمات افزایش دهند و به او کمک کنند که از زندگی خود لذت ببرند .
نخستینگام،‌آزمایش های تشخیصی وگام بعدی ارزیابی روانشناسی است . درمان دارویی رایج ترین شیوه درمانی است . درمان گیاهی ، روان درمانی نیز از جمله راه های درمانی هستند .

روشهای درمانی

درمان های رایج در افسردگی به دو گروه عمده تقسیم می شوند:
۱) درمان های غیر داروییمانند: روان درمانی و رفتار درمانی
۲) درمان های داروئی و جسمی از قبیل داروهای ضد افسردگی و الکتروشوک که بیمار در شرایط حاد ، باید حتماً در بیمارستان بستری شود .
در موارد خفیف یا واکنشی ، نیازی به تجویز دارو نیست و روان درمانی ، افزایش ارتباطات اجتماعی و حمایت اجتماعی کافی است . بیمار افسرده را باید تشویق کرد تا در زندگی نقطه امید و اتکا پیدا کند . مانند: اعتقادات مذهبی ، تشکیل خانواده و غیره؛ خانواده نیز باید از زدن برچسب تنبلی و سرکشی به بیمار جداً خودداری کنند .
خوشبختانه امروزه درمانهای داروئی بسیار مؤثر و کم عارضه ای برای درمان افسردگی وجود دارد ، البته تشخیص بیماری ، ‌انتخاب نوع دارو و مدت درمان بر عهده پزشک معالج می باشد .
در طول مدت درمان ، بیمار و خانواده او باید همکاری کامل در مصرف دارو داشته و از قطع زود هنگام دارو خودداری نمایند .
باید دانست که داروهای ضد افسردگی ،‌ اعتیادآور نیستند و عوارض چندانی نیز ندارند . مصرف به موقع دارو به مقدار لازم و مدت کافی ، می تواند بسیاری از بیماران را نجات دهد .
لازم به یادآوری است که داروهای ضد افسردگی باید به مدت طولانی ( چند ماهه ) و تحت نظر پزشک مصرف شوند تا اثرات مطلوب خود را نشان دهد .

ایرانیکان دوشنبه 19 بهمن 1394 زمان : 14:31 نظرات (0)
بازدید : 165

 تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س)

 

امام باقر (ع) می فرمایند: هر کس تسبیح حضرت زهرا (س) را به جا آورد و پس از آن استغفار کند، مورد مغفرت قرار می گیرد و آن تسبیح در گفتن صد عدد است و در میزان اعمال هزار ثواب دارد، شیطان را دور و خدای رحمان را خشنود می فرماید.

 

امام صادق (ع) می فرماید: کسی که بعد از نماز واجب با تسبیح حضرت زهرا (س) صد بار به تسبیح خدای متعال بپردازد، و به دنبال آن کلمه « لااله الا الله » را بگوید، خدا او را می آمرزد.....

 

افضل تعقیبات نماز، تسبیح حضرت زهرا (س) است، و شایسته است که بعد از نمازهای واجب و موارد دیگری چون وقت خواب و ابتدای زیارت بزرگان و پیشوایان دین بر آن مداومت شود.

 

امام باقر (ع) می فرمایند: خداوند از حیث حمد و ستایش عبادت نشد که برتر و افضل از تسبیح فاطمه (س) باشد، و اگر چیزی با فضیلت تر از آن بود هر آینه رسول خدا (ص) آن چیز را به حضرت فاطمه (س) می بخشید.

 

امام صادق (ع) می فرمایند: هر کس بعد از نماز واجب تسبیح فاطمه زهرا (س) را به جا آورد قبل از این که پای راست را از بالای پای چپ بردارد، جمیع گناهان او آمرزیده می شود، و دراین تسبیح از « الله اکبر » آغاز کند.

 

و نیز از آن حضرت روایت شده که فرمود: تسبیح فاطمه زهرا (س) در هر روز بعد از هر نمازی در نزد من دوست داشتنی تر است از هزار رکعت نماز ( مستحبی ) که در هر روز خوانده شود.

 

همچنین در فضیلت تسبیح حضرت زهرا (س) قبل از خواب می فرمایند: هر کس شب را با تسبیح فاطمه (س) سپری کند، از مردان و زنانی می باشد که خدا را زیاد یاد می کند.

 

امام باقر (ع) می فرمایند: هر کس تسبیح حضرت زهرا (س) را به جا آورد و پس از آن استغفار کند، مورد مغفرت قرار می گیرد و آن تسبیح در گفتن صد عدد است و در میزان اعمال هزار ثواب دارد، شیطان را دور و خدای رحمان را خشنود می فرماید.

 

امام صادق (ع) می فرماید: کسی که بعد از نماز واجب با تسبیح حضرت زهرا (س) صد بار به تسبیح خدای متعال بپردازد، و به دنبال آن کلمه « لااله الا الله » را بگوید، خدا او را می آمرزد.

 

 

 

دستور تسبیح حضرت زهرا :

 

امام صادق علیه السلام فرمود مجموعه این تسبیح شریف ۱۰۰ عدد می باشد که تشکیل شده از:

 

۳۴مـرتـبهالله اکـبـر
۳۳مـرتـبه الـحـمـدلله
۳۳مرتبه سبحان الله

 

تسبیح تربت :

 

فاطمه علیهاسلام تسبیحی با نخ پشمی درست کرده بود و با آن ذکرها را شماره می کرد. وقتی که حمزه علیه السلام شهید شد، حضرت زهرا از خاک آن شهید تسبیحی ساخت. و این بود تا امام حسین علیه السلام به شهادت رسید. از آن پس از تربت پاک حسین علیه السلام تسبیح ساخته می‌شد و امام صادق علیه السلام می‌فرمود:« ثواب ذکر با تسبیح تربت امام حسین ۷۰ برابر است.»

 

 

آدابی که سزاواراست هنگام بجا آوردن تسبیح حضرت زهراء(سلامالله علیها) رعایت شود

 

۱٫ گفتن این تسبیح شریف حتی الإمکان با تربت مقدس حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) باشد.
۲٫اگر در تعقیبات نماز است، قبل از آنکه از جای خود برخیزد یا روی را از قبله برگرداند یا با کسی صحبت کند
یا تکلم به کلامی(غیر از ذکر خداوند و صلوات بر محمد و آل محمد’صلی الله علیه و آله وسلم’ ) نماید،
مشغول تسبیح شریف گردد.
۳٫ بعد از گفتن سلام نماز، سه مرتبه دستها را بالا بیاورد و هر مرتبه « الله اکبر » بگوید و پس از آن مشغول
تسبیح حضرت فاطمه زهراء(سلام الله علیها) گردد، و هیچ تعقیب دیگری را بر تسبیح شریف آن حضرت، مقدم ننماید.

 

 

 

منابع:

 

کافی، ج ۳، ص ۳۴۳ .

 

و سایت های مذهبی دیگر

ایرانیکان دوشنبه 19 بهمن 1394 زمان : 14:27 نظرات (0)
بازدید : 295

دام های شیطان برای آدم ها (قسمت دوم)

روزی حضرت محمد صلی الله علیه و آله شیطان را حاضر در مسجد الحرام دیدند. پیش او رفتند و به او گفتند ای ملعون چرا ناراحتی؟ شیطان گفت : از دست تو و امت تو ناراحتم! حضرت فرمودند: چرا از من؟ شیطان گفت : چون این همه تلاش می کنم که مردم را گمراه کنم ولی تو در قیانت از آنها شفاعت می کنی و تمام زحمات مرا به هدر می دهی به همین خاطر با تو دشمنم. حضرت فرمودند: از امتم چرا ناراحتی؟ شیطان گفت :امت تو خصوصیاتی دارند که امت های دیگر ندارند.......

ادامه مطلب قبلی...

... بعد شیطان می گوید: ای خدا به عزت و جلالت قسم که همه انسانها را گمراه می کنم مگر عده معدودی که بنده خاص تو هستند. سپس گفت حالا که مرا بیرون می کنی جایی برای زندگی کردنم معین کن. خداوند فرمودند: تو را در حمام ها و هر کجا که محل رفت و آمد مردم است قرار دادم.
شیطان گفت: غذای من چه باشد؟ خداوند فرمودند: سر هر سفره ای که نام من (بسم الله الرحمن الرحیم) برده نشود بنشین با آنها که همچون حیوان گرسنه هستند غذا بخور. حضرت امام محمد باقر علیه السلام در این باره می فرمایند: اگر اول غذایادتان رفت بسم الله بگویید آخر غذا بگویید تا شیطان هر چه خورده است برگرداند.

بعد شیطان گفت : من احتیاج به آب دارم. خداوند فرمودند: آب تو شراب و هر چیز مست کننده باشد.


بعد گفت: برای من کتابی قرار بده. خداوند فرمودند : کتاب تو وشم (خالکوبی ها و کتاب سحر و جادو) . اولین کسی که سحر و جادو را به انسان آموخت شیطان بود.


بعد شیطان گفت : برای من حدیثی قراربده. خداوند فرمودند: حدیث تو دروغ است .


بعد گفت: برای من دام و وسیله شکار قرار بده. خداوند فرمودند: زنان را وسیله صید و به دام انداختن مردم قرار دادم.

روزی حضرت محمد صلی الله علیه و آله شیطان را حاضر در مسجد الحرام دیدند. پیش او رفتند و به او گفتند ای ملعون چرا ناراحتی؟ شیطان گفت : از دست تو و امت تو ناراحتم! حضرت فرمودند: چرا از من؟ شیطان گفت : چون این همه تلاش می کنم که مردم را گمراه کنم ولی تو در قیانت از آنها شفاعت می کنی و تمام زحمات مرا به هدر می دهی به همین خاطر با تو دشمنم. حضرت فرمودند: از امتم چرا ناراحتی؟ شیطان گفت :امت تو خصوصیاتی دارند که امت های دیگر ندارند.


آتش شیطان


اول اینکه: وقتی به هم می رسند سلام می کنند که سلام اسم خداست و من از این اسم می ترسم.
دوم اینکه: وقتی همدیگر را می بینند به یکدیگر دست می دهند و تا دستهایشان از هم در نیامده گناهشان بخشیده می شود.
سوم اینکه: وقتی می خواهند غذا بخورند بسم الله می گویند و من دیگر نمی توانم غذا بخورم و گرسنه می مانم.
چهارم اینکه: بعد از خوردن غذا الحمدالله می گویند.
پنجم اینکه: وقتی اسم تو می آید بلند صلوات ختم می کنند و آنقدر ثواب آن زیاد است که من فرار می کنم.
ششم اینکه: وقتی می خواهند کاری بکنند انشاء الله می گویند و من دیگر نمی توانم در آن کار دخالت کنم.
هفتم اینکه: وقتی که صدقه می دهند هم گناهانشان آمرزیده می شود و هم هفتاد بلا را از خود دور می کنند، به همین دلیل رسول خدا  فرمودند: وقتی انسان دستش را در جیبش می کند تا صدقه دهد هفتاد شیطان دست او را می گیرند تا او را منصرف کنند.
هشتم اینکه: آنان که قرآن می خوانند و در خانه ای که قرآن خوانده می شود دیگر جایی برای من نمی ماند چون در آن خانه  ملائکه رفت و آمد دارند.
نهم اینکه: مرا زیاد لعنت می کنند و با هر لعنت یک زخم بر بدنم می افتد و تا زمانی که آن شخص را به گمراهی نکشانم آنها خوب نمی شوند.
دهم اینکه: هنگامیکه گناه می کنند سریع توبه می کنند و زحمات مرا به هدر می دهند.
یازدهم اینکه هنگامی که عطسه می کنند الحمدالله می گویند. حضزت فرمودند: عطسه از طرف خداوند و خمیازه از طرف شیطان است و وقتی عطسه می کنید باید الحمدالله بگویید...

ایرانیکان دوشنبه 19 بهمن 1394 زمان : 14:19 نظرات (0)
بازدید : 203
حاکمان ایران از ابتدا تا کنون

✅پادشاهی ماد:
1- دیااکو
2-فرورتیش
3- هووخشتر
4- اژی دهاک
 
✅پادشاهی هخامنشیـان:
1- کورش بزرگ هخامنشی
2- کمبوجیـه
3-گئومات
4- داریوش
5-خشایارشا
6-ارتخشـیر اول
7- خشایارشا دوم
8- سغدیانس
9- داریوش دوم
10- اردشیر دوم
11- اردشیر سوم
12-آراسک
13-داریوش سوم
حمله اسکندر مقدونی و حکومت وی بر ایران

✅سلوکیـان:
1-سلوکوس اول
2-آنتیوخوس اول
3-آنتیوخوس دوم

✅پادشاهی اشکانیـان:
1-ارشـک بزرگ
2- تیرداد
3- اردوان اول
4-فریاپات
5- فرهاد اول
6- مهرداد اول
7-فرهاد دوم
8-اردوان دوم
9-مهرداد دوم
10- سندروک
11-فرهاد سوم
12-مهرداد سوم
13- ارد اول
14-فرهاد چهارم
15-فرهاد پنجم
16-ارد دوم
17- واتان اول
18- اردوان سوم
19- بلاش اول
20- اردوان چهارم
21-خسرو
22- بلاش دوم
23-بلاش سوم-چهارم
24- بلاش پنجم
25-اردوان پنجم


 
✅ساسانیان:
1- اردشیر بابـکان
2- شاپور اول
3- هرمز اول
4- بهرام اول
5- بهرام دوم
6- بهرام سوم
7- نرسی
8-هرمز دوم
9- آذرنرسی
10-شاپور دوم
11- اردشیر دوم
12- شاپور سوم
13- بهرام چهارم
14- یزدگرد اول
15-هرمز سوم
16- فیروز اول
17- بلاش
18- قباد اول (بار اول)
19- جاماسب
20- قباد اول (بار دوم)
21- خسرو انوشیـروان
22- هرمز چهارم
23- خسرو پرویز
24-قباد دوم
25- اردشیر سوم
26-خسرو سوم
27-جوانشیر
28-بانو پوراندخت
29-گشتاسب بنده
30-بانو آزرمیدخت
31- هرمز پنجم
32- خسرو چهارم
33- فیروز دوم
34- خسروپنجم فرخزاد
35- یزدگـرد سوم

✅پادشاهی طاهریـان:
1-طاهر ذوالیمینین
2-طلحه بن طاهر
3-عبدالله بن طاهر
4-طاهر بن عبدالله

✅پادشاهی صفـاریـان:
1-یعقـوب لیث صفاری
2-عمرو لیث صفاری
 
✅پادشاهی سامانیـان:
1- امیراسماعیل سامانی
2- ابونصـر احمد سامانی
3- ابوالحسن نصر سامانی

✅پادشاهی زیاریان:
1- مردآویچ زیاری
2- وشـمگیر زیاری
3- بهسـتون زیاری
4- کاووس زیاری

✅سلسله غزنویـان:
1-سلطان محمود غزنوی
2-سلطان محمد غزنوی
3- سلطان مسعود غزنوی
 
✅پادشاهی سلجوقیـان:
1- رکن الدین طغرل
2- عضدالدین الب ارسـلان
3- معزالدین ملکشـاه
4-ابوالمظفر برکیـارق

✅پادشاهی خوارزمشاهیان:
1- قطب الدین محمد خوارزمشاه
2- علاءالدین ابوالمظفر خوارزمشاه
3- تاج الدین ابوالفتح ایل ارسلان خوارزمشاه
4- جلال الدین محمود خوارزمشاه
5- علاءالدین تکش خوارزمشاه
6- سلطان جلال الدین محمد خوارزمشاه 
7- سلطان جلال الدین منکبرنی

✅ایـلخانان مغول:
1- هلاکو
2- آباقاخان
3-سلطان احمد تگودار
4- ارغـون خان
5- گیخاتـون
6-بایدوخان
7-غازان خان
8- اولجایـتو خدابنده
9- ابوسعید بهادرخان
10- ارپاگاوون
11- موسی خان
12- محمدخان
13- ساتی بیک
14- جهان تیمور
15-سلیمان خان
16-طغاتیمور خان
17- انوشیروان عادل

✅سربداران:
1- خواجه یحیی کرابی
2-شاه خواجه ظهیر کرابی
3- پهلوان حیدر قصاب
4-میرزا لطف الله
5-شاه پهلوان حسن دامغانی
6-شاه خواجه نجم الدین علی مؤیـد

✅تیـموریـان:
1- تیـمور بزرگ گورکانی
2- شاهرخ میرزا
3-میرزا الغ بیک
4-شاه میرزا عبداللطیف
5 میرزا عبدالله
6- میرزا بابر
7-ابوسعیـد

✅پادشاهی آق قویونلـو:
1-شاه حسن بیک
2-شاه سلطان خلیل
3- یعقوب بیک
4- بایسنقـر
5-شاه رسـتم
6-شاه احمد
7- الوند بیک

✅سلسله صفـویه:
1-شاه اسماعیل صفـوی
2- شاه تهماسب اول
3-شاه اسماعیل دوم
4- سلطان محمد خدابنده
5-شاه عباس اول
6-شاه صفـی
7-شاه عباس دوم
8-شاه سلیمان صفوی
9-شاه سلطان حسین صفوی
استیلای افاغنه
10-شاه تهماسب دوم
11-شاه عباس سوم
 
✅پادشاهی افشار:
1- نادرشاه افشار
2-عادلشـاه افشار
3-ابراهیم شاه افشار
4-شاهرخ شاه افشار

✅سلسله زندیه:
1- کریـم خان زند
2- ابوالفتح خان زند
3- علیمرادخان زند (بار اول)
4- محمدعلیخان زند
5- صادقخان زند
6-علیمرادخان زند (بار دوم)
7-شاه جعفرخان زند
یدمرادخان زند
8-شاه لطفعلـی خان زند

✅پادشاهی قـاجار:
1-آغا محمدخان قاجار
2-فتحعلی شاه قاجار
3-محمدشاه قاجار
4-ناصرالدین شاه قاجار
5-مظفرالدین شاه قاجار
6-محمدعلی شاه قاجار
7-احمدشاه قاجار

✅پادشاهی پهـلوی:
1-رضـا خان  پهلـوی
2-محمـدرضا پهـلوی

✅جمهوری اسلامی: 
1- روح ا لله خمینی
2- سید علی خامنه ای

ایرانیکان یکشنبه 18 بهمن 1394 زمان : 16:21 نظرات (0)
بازدید : 195

به یاد داشته باشید قانون دفینه یابی میگه دونفر زیاده یه نفر کم پس زیاد شلوغش نکنید که از همون اول کار به مشکل میخورید ، برای گروه رییس انتخاب کنید رییسی باتجربه و پخته اگر رفت چپ برید چپ اگه رفت راست برید راست دودستگی ایجاد نکنید
حداقل دوبار برای بررسی مکانتون برید موثره ، برای کار کردن درشب باید پیش از ظهر درمنطقه حاضر بشید و محیط و رفت و امدها رو بسنجید

با آدمای بزدل کار نکنید
با آدمای یه بام و دو هوا کار نکنید
با آدمایی که دهنشون چفت نداره کار نکنید

به زن و بچتون هم نگید چکار میکنید و کجا میرید....


اول اینکه با ادمهای توهم زده شریک برای این کار نشید. چون اعصابتون رو بهم میریزن و باعث کند شدن کارتون میشن.
دوم با آدمای معتاد توی این کار نرید.(علل خصوص از نوع شیشه ایش) چون اونا به خودشون رحم نمیکنن چه برسه به شما.شیشه ایها هم به این علت که همه چیز میبینند وشمارا دچار درد سر خواهند کرد.

سوم به هرکی که رسیدید نگید میخایم بریم فلان جا وشروع به گفتن سیر تا پیاز ما جرا کنید.چون فورا جاتون لو خواهد رفت ودیر یا زود دچار درد سر خواهید شد.

چهارم به یه فرد قابل اطمینان که دهن قرصی داره و خودتون میدونید به کسی نمیگه بگید با چه کسانی ودر کجا هستید.چون معلوم نیست اگه به باری چیزی برسی اطرافیانت به چه فکری می افتن.

پنجم از کنار چیزهایی که غیر طبیعی اند بی تفاوت عبور نکنید ولی در حین حال زیاد هم به همه چیز مشکوک نشید.چون در بعضی مواقع بعضی چیزها خیلی به شما راهنمایی میکنند ودر حین حال بعضی چیزها خیلی شما رو گمراه پس علائم رو یاد بگیرید تا موفق بشید.

ششم با خلوص نیت وبا فکر سالم با دوستانتون به این کار ادامه بدید .چون اگه فقط یه نفر توی گروه شما نخاله (کسی که فقط فکر خودش باشه) وجود داشته باشه حتما دچار درد سر خواهید شد.

هفتم ونکته اخر اگه به بار رسیدید(که انشاالله همه برسید) با خونسردی کامل وبا نهایت دقت بار رو در بیارید همچنین برای حملش هم همین طور.چون اگه حول کنید معلوم نیست چه عکس العملی از خودتون نشون بدید به علت ذوغ زدگی وشاید به خودتون یا بار مورد نظر از روی عجله به رسیدن ارزو هاتون صدمه بزنید.

لازم به ذکر است که دوروبر رمالها و دعانویسها رو هم خط بکشید

به یاد داشته باشید قانون دفینه یابی میگه دونفر زیاده یه نفر کم پس زیاد شلوغش نکنید که از همون اول کار به مشکل میخورید ، برای گروه رییس انتخاب کنید رییسی باتجربه و پخته اگر رفت چپ برید چپ اگه رفت راست برید راست دودستگی ایجاد نکنید
حداقل دوبار برای بررسی مکانتون برید موثره ، برای کار کردن درشب باید پیش از ظهر درمنطقه حاضر بشید و محیط و رفت و امدها رو بسنجید

با آدمای بزدل کار نکنید
با آدمای یه بام و دو هوا کار نکنید
با آدمایی که دهنشون چفت نداره کار نکنید
به زن و بچتون هم نگید چکار میکنید و کجا میرید
در رفت و آمدها در محلتون هشیار باشید شما ممکنه کسی رو نبینید ولی هزار تا چشم ممکنه شما رو ببینند

ایرانیکان پنجشنبه 15 بهمن 1394 زمان : 9:48 نظرات (0)
بازدید : 289

دعای عشق و محبت – آشتی همسران



۱- برای ایجاد صلح و آشتی و رفع هر گونه بحث و اختلاف میان زن و شوهر و پدر و پسر و مادر و دختر و در مجموع اعضای خانواده ، آیه الکرسی شریفه را بیست و یکبار ( پس از هر بار قرائت آیه الکرسی یکبار هم معوذتین بخواند) بر مقداری نمک بخواند و نمک را در چهارگوشه منزل بپاشد . در هنگام پاشیدن نمک هم یکبار آیه الکرسی بخواند .
سپس نمک پاشیده شده باید تا مدت سه روز در آن مکان باقی بماند و روز سوم به بعد آنرا جمع کند.
عمل فوق به اذن خداوند تبارک و تعالی بسیار مجرب و موثر است.

۲- برای انس و الفت بیشتر میان زن و شوهر ، آیه چهاردهم از سوره مبارکه آل عمران را به خوردنی (مثل سیب) به تعداد چهل و یکبار بخواند و هر دو نفر (زن و شوهر) بخورند ، به اذن خداوند سبحان محبت و مودت بین آنها زیاد خواهد شد.

۳- برای رفع اختلاف میان زوجین ، شوهر سوره مزمل را ۹ بار قرائت کند ، خداوند متعال میان شوهر و زنش آشتی و صلح برقرار خواهد کرد.

۴- برای زیاد شدن محبت میان زن و شوهر ، برادر و خواهر ، مادر و دختر ، آیه کریمه ذیل را بر طعام شیرین (انواع خوردنیهای شیرین) به تعداد هفتاد و یک مرتبه بخوانند و بخورند محبت و آشتی میان آنها بسیار شدید خواهد گردید. آیه این است:

(بسم الله الرحمن الرحیم ” و ذللنها لهم فمنه رکوبهم و منها یأکلون ” .)

کنوز آل محمد (ص) ، ترجمه و ویرایش دکتر احمدرضا بابایی

*****

دعای آشتی زن و شوهر , دعای مهر و محبت , دعای محبت مجرب , دعای محبت فوری , دعای محبت زن و شوهر , دعای محبت همسر , دعای محبت شوهر , دعای محبت پدر و مادر , دعای محبت اعضای خانواده , دعای افزایش محبت , دعایی برای محبت , دعای مهرمحبت کردن , دعای محبت سریع , دعای محبت زوجین , دعای آشتی شوهر , دعای آشتی همسر ,

ایرانیکان پنجشنبه 15 بهمن 1394 زمان : 9:43 نظرات (0)
بازدید : 200

دام های شیطان

می خواهم تا دم مرگ پیش اولاد آدم باشم ( یعنی حتی وقتی ملک الموت برای قبض روح به سراغ انسان می آید شیطان هم حاضر می شود و انسان را وسوسه می کند.) امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند: هنگامی که انسان در حال جان کندن است خیلی تشنه می شود و در آن هنگام شیطان با ظرفی از آب می آید و می گوید بر من سجده کنی و کافر شوی این آب را به تو می دهم. وقتی نا امید می شود شیطان آب را می ریزد و می گوید من از تو بیزارم و می رود......


شیطان از جنس جن است و از آتش خلق شده است و قبل از اینکه از بهشت رانده شود خدا را بسیار عبادت می کرد. به همین دلیل عزازیل نام گرفت. حضرت علی علیه السلام می فرمایند: شیطان هفتاد هزار سال خدا را عبادت کرد و فقط یک نماز دو رکعتی او چهار هزار سال طول کشید. وقتی خدا انسان را از خاک آفرید و در آن روح دمید به تمام ملائکه دستور داد که بر آدم سجده کنند و همه سجده کردند غیر از ابلیس. شیطان به خدا گفت: من هفتاد هزار سال تو را عبادت کرده ام و خودت فرموده ای که هر کس مرا عادت کند عبادتش را بی نتیجه نمی گذارم و عوضش را به او می دهم. خداوند فرمودند: هر چه می خواهی در دنیا به تو عطا می کنم. شیطان گفت:


اول اینکه : اجازه بدهی تا قیامت زنده بمانم. خداوند فرمودند: تا آن روز تو را مهلت می دهم.
دوم اینکه : در مقابل هر یک از فرزندان آدم دو فرزند به من عطا کنی که برای هر یک از اولاد دو فرزند را مسلط کنم تا آنها را به گمراهی بکشانند. خداوند باز هم قبول کرد.
سوم اینکه : از تومی خواهم مرا در بدن اولاد آدم همچون خون به جریان دهی که از هر جای بدن بتوانم او را به معصیت بکشانم.
چهارم اینکه : می خواهم اولاد آدم ما را نبیند، اما ما آنها را ببینیم.
پنجم اینکه : می خواهم به من قدرتی دهی که به هر شکلی که می خواهم در آیم و هر کجا که می خواهم بروم.
ششم اینکه : می خواهم تا دم مرگ پیش اولاد آدم باشم ( یعنی حتی وقتی ملک الموت برای قبض روح به سراغ انسان می آید شیطان هم حاضر می شود و انسان را وسوسه می کند.) امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند: هنگامی که انسان در حال جان کندن است خیلی تشنه می شود و در آن هنگام شیطان با ظرفی از آب می آید و می گوید بر من سجده کنی و کافر شوی این آب را به تو می دهم. وقتی نا امید می شود شیطان آب را می ریزد و می گوید من از تو بیزارم و می رود.
هفتم اینکه : از تو می خواهم که مرا بر سینه اولاد آدم مسلط گردانی تا او را وسوسه کنم.

خداوند در پایان می فرمایند : تمام خواسته هایت را بر آورده می کنم ولی هرکس پیرو تو باشد او را با تو به جهنم می فرستم ...

ایرانیکان چهارشنبه 14 بهمن 1394 زمان : 17:38 نظرات (0)
بازدید : 256
بیست حدیث محبت
حدیث (1) امام سجاد عليه‏السلام :

اَلقَولُ الحَسَنُ يُثرِى المالَ وَيُنمِى الرِّزقَ وَيُنسِئُ فِى الأَجَلِ وَيُحَبِّبُ إلَى الهلِ وَيُدخِلُ الجَنَّةَ؛
گفتار نيك، ثروت را زياد و روزى را فراوان مى‏كند، مرگ را به تأخير مى‏اندازد، (انسان را) محبوب خانواده مى‏كند و به بهشت وارد مى‏نمايد.

بحارالأنوار، ج78، ص82، ح77

حدیث (2) رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :

خَيرُ المُؤمِنينَ مَن كانَ مَلَفَةً لِلمُؤمِنينَ وَلاخَيرَ فيمَن لايَلَفُ وَلايُؤلَفُ؛
بهترين مؤمنان كسى است كه با مؤمنان اُنس بگيرد و كسى كه انس نگيرد و انس نپذيرد، خيرى در او نيست.

بحارالأنوار، ج67، ص298، ح23

حدیث (3) امام على عليه‏السلام :

اَلنُّصحُ يُثمِرُ المَحَبَّةَ؛
خيرخواهى محبت‏آور است.

غررالحكم، ج1، ص161، ح613

حدیث (4) امام صادق عليه السلام :

إنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ لَيَرحَمُ الرَّجُلَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوُلدِهِ؛
خداوند عزّوجلّ انسان را براى محبّت بسيار به فرزندانش مورد رحمت خود قرار مى‏دهد.

مكارم الاخلاق، ص‏219

حدیث (5) امام جواد عليه‏السلام :

ثَلاثُ خِصالٍ تَجتَلِبُ بِهِنَّ المَحَبَّةَ: اَلنصافُ فِى المُعاشَرَةِ وَالمُواساةُ فِى الشِّدَّةِ وَالاِنطِواعِ وَالرُّجوعُ إِلى قَلبٍ سَليمٍ؛
با سه خصلت، محبّت (ديگران) به دست مى‏آيد: انصاف در معاشرت، همدردى (با ديگران) در سختى‏ها، و بازگشت به قلبى پاك.


خصال، ص317، ح100

حدیث (6) امام على عليه‏السلام :

مَن حَسُنَ ظَنُّهُ بِالنّاسِ حازَ مِنهُمُ المَحَبَّةَ؛
هر كس به مردم خوش گمان باشد، محبّت آنان را بدست مى‏آورد.

غررالحكم، ج5، ص379، ح8842

حدیث (7) امام على عليه‏السلام :

عَلَيكُمْ‏بِالسَّخاءِوَحُسنِ‏الخُلقِ‏فَإِنَّهُمايَزيدانِ‏الرِّزقَ‏وَيوجِبانِ‏المَحَبَّةَ؛

به يكديگر هديه بدهيد تا محبّت را در ميان خود بيفزاييد.

غررالحكم، ج4، ص304، ح6161

حدیث (8) امام صادق عليه‏السلام :

اَللّهُمَّ اِنّى أَسأَلُكَ الزَّينَ وَالزّينَةَ وَالمَحَبَّةَ وَأَعوذُ بِكَ مِنَ الشَّينِ وَالشَّنَآنِ وَالمَقتِ؛
خدايا از تو خوبى، آراستگى و محبّت را خواستارم و از بدى و دشمنى و كينه، به تو پناه مى‏برم.

كافى، ج5، ص500، ح1

حدیث (9) امام على عليه‏السلام :

صِلَةُ الرَّحِمِ توجِبُ المَحَبَّةَ وَتَكبِتُ العَدُوَّ؛
صله رحم، محبّت آور است و دشمنى را از بين مى‏برد.

غررالحكم، ح 5852

حدیث (10) پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :

وَالّذى نَفسى بِيَدِهِ لاتَدخُلُوا الجَنَّةَ حَتّى تُؤمِنوا وَ لا تُؤمِنوا حَتّى تَحابّوا أولا أدُلُّـكُم عَلى شَئىٍ اِذا فَعَلتُموهُ تَحابَبتُم؟ اَفشُوا السَّلامَ بَينَـكُم؛

به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى‏شويد مگر مؤمن شويد و مؤمن نمى‏شويد، مگر اين‏كه يكديگر را دوست بداريد. آيا مى‏خواهيد شما را به چيزى راهنمايى كنم كه با انجام آن، يكديگر را دوست بداريد؟ سلام كردن بين يكديگر را رواج دهيد.

مشكاة الانوار، ص 157

حدیث (11) امام صادق عليه‏السلام :

اِنَّ اللّه‏َ لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ ؛

بدون ترديد ، خداوند بر بنده خود به خاطر شدّت محبّت به فرزندش ، رحم مى‏كند.

كافى ، ج 6، ص 50، ح 5

حدیث (12) امام على عليه‏السلام :

صِلَةُ الرَّحِمِ توجِبُ المَحَبَّةَ وَتَكبِتُ العَدُوَّ؛
صله رحم، محبّت آور است و دشمنى را از بين مى‏برد.

غررالحكم، ح 5852

حدیث (13) امام صادق عليه السلام :

إِذا أَحبَبتَ رَجُلاً فَلا تُمازِحهُ وَلاتُمارِهِ؛
هر گاه كسى را دوست داشتى، با او نه شوخى كن نه مجادله.

كافى، ج2، ص664، ح9

حدیث (14) امام رضا علیه السلام:

تزاوَرُوا تَحـابـّوا و تَصـافَحُـوا و لا تَحـاشَمُـوا
به دیدن یکدیگر روید تا یکدیگر را دوست داشته باشید و دست یکدیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید.

بحارالانوار، ج78، ص 347

حدیث (15) امام حسین علیه السلام:

مَن اَحَبَّکَ نَهاکَ وَ مَن اَبغَضَکَ اَغراکَ؛
کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند.

بحار الانوار، ج75، ص128

حدیث (16) امام على عليه‏السلام :

لَو ضَرَبْتُ خَيْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَيْفي هذا عَلى أنْ يُبْغِضَني ما أبْغَضَني ولَو صَبَبْتُ الدُّنيا بِجَمّاتِها عَلَى الْمُنافِقِ عَلى أنْ يُحِبَّني ما أَحَبَّني؛

اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى‏كند و اگر همه دنيا را به منافق بدهم تا مرا دوست بدارد هيچگاه دوستم نخواهد داشت.

نهج البلاغه، حكمت 45

حدیث (17) امام على عليه  السلام :

يَكْتَسِبُ الصّادِقُ بِصِدْقِهِ ثَلاثا:حُسْنَ الثِّقَةِ بِهِ، وَالْمَحَبَّةَ لَهُ، وَالْمَهابَةَ عَنْهُ؛

راستگو با راستگويى خود، سه چيز را به دست مى‏آورد: اعتماد، محبت و شكوه (در دل‏ها).

غررالحكم، ج 6، ص 480، ح 11038

حدیث (18) پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :

ألا اُخْبِرُكُمْ بِاَشبَهِكُم بى؟ قَالوا: بَلى يا رَسولَ اللّه‏ِ. قالَ: اَحسَنُكُم خُلقا وَ اَليَنُكُم كَنَفا وَ اَبَرُّكُم بِقَرَابَتِهِ وَ اَشَدُّكُم حُبّا لاِِخوانِهِ فى دينِهِ وَ اَصبَرُكُم عَلَى الحَقِّ وَ اَكظَمُكُم لِلغَيظِ وَ اَحسَنُكُم عَفْوا وَ اَشَدُّكُم مِن نَفْسِهِ اِنْصافا فِى الرِّضا وَ الْغَضَبِ؛

آيا شما را از شبيه ترينتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: آرى اى رسول خدا! فرمودند: هر كس خوش اخلاق‏تر، نرم‏خوتر، به خويشانش نيكوكارتر، نسبت به برادران دينى‏اش دوست‏دارتر، بر حق شكيباتر، خشم را فروخورنده‏تر و با گذشت‏تر و در خرسندى و خشم با انصاف ‏تر باشد.

كافى، ج 2، ص 240، ح 35

حدیث (19) پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله :

اَلا اُخْبِرُكُمْ بِشَىْ‏ءٍ اِنْ اَنـْتُمْ فَعَلْتُموهُ تَباعَدَ الشَّيْطانُ مِنْـكُمْ كَما تَباعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ؟ قالوا: بَلى، قالَ: اَلصَّوْمُ يُسَوِّدُ وَجْهَهُ وَ الصَّدَقَةُ تَـكْسِرُ ظَهْرَهُ وَ الْحُبُّ فِى اللّه‏ِ وَ الْمُوازَرَةُ عَلَى الْعَمَلِ الصّالِحِ يَقْطَعانِ دابِرَهُ وَ الاِْسْتِغْفارُ يَقْطَعُ وَ تينَهُ ؛

آيا شما را از چيزى خبر ندهم كه اگر به آن عمل كنيد، شيطان از شما دور شود، چندان كه مشرق از مغرب دور است؟ عرض كردند: چرا. فرمودند: روزه روى شيطان را سياه مى‏كند، صدقه پشت او را مى‏شكند، دوست داشتن براى خدا و هميارى در كار نيك، ريشه او را مى‏كند و استغفار شاهرگش را مى‏زند.

ميراث حديث شيعه ، ج 2، ص 20، ح 18

حدیث (20) امام صادق (ع):

ثَلاثٌ تـُورِثُ المَحَبَّه: الـدَیـنُ وَ التَّـواضُعُ وَ البَذلُ؛

سه چیز است که محبت آورد: قـرض دادن و فـروتنـى و بخشـش.

منبع:سایت شهید آوینی

ایرانیکان چهارشنبه 14 بهمن 1394 زمان : 17:36 نظرات (0)
بازدید : 214
توصیه های عارف بزرگ اسماعیل دولابی

وقتی بسم الله را فهمیدید دیگر نه از جلو می افتید نه از پشت...اهل سنت که اصلا بسم الله را جزء سوره نمی دانند و در نماز نمی خوانند...اصلا گفتند بسم الله مال خدا نیست و حال انکه تمام قران در سورهی حمد است...حمد هم در بسم الله .بسم الله هم در باء است باء هم در نقطه ی زیر ان علی (ع)گفت :من ان نقطه ی هستم .یعنی با من قران نوشته می شود..با من قران درست می شود همه اش با من .و ازبرای من است.....

خیلی نگو گناه کارم این را ادامه نده .روی صفات خوب کار کن تا به یقین برسی.معصیت را به یقین نرسان.اینکه به شما روزی داده خلق کرده اینجا نشانیده ،هیچ کدام دست ما نبوده همه را خدا کرده است..در این یقین ها شک نکنید.از ان طرف پشت بام نیفتید...بعضی ها احتیاط می کننند عقب عقب می روند از ان طرف پشت بام می افتند.جماعت زیادی از ان طرف افتاده اند .اصلا من کسی را ندیده ام از جلو بیافتد...همه از پشت سر افتاده اند ؛پشت رو هم افتادهاند .. حالا چه طور می شود بیاوریشان بالا از پشت سر افتاده اند

رفتی علم را بفهمی خراب کردی رفتی ..بچه را تربیت کنی فاسدش کردی...بچه را دشمن خدا کردی..هر کاری کردی از پشت سر افتادی

وقتی بسم الله را فهمیدید دیگر نه از جلو می افتید نه از پشت...اهل سنت که اصلا بسم الله را جزء سوره نمی دانند و در نماز نمی خوانند...اصلا گفتند بسم الله مال خدا نیست و حال انکه تمام قران در سورهی حمد است...حمد هم در بسم الله .بسم الله هم در باء است باء هم در نقطه ی زیر ان علی (ع)گفت :من ان نقطه ی هستم .یعنی با من قران نوشته می شود..با من قران درست می شود همه اش با من .و ازبرای من است

چقدر راحتت کرد چقدر زحمتت را کم کرد به شرطی که قبول کرده باشی .اگر انسان قبول نکند که هیچ بگذارد برود خودش درست کند...هزار و پانصد سال است می خواهد بسم الله را یاد بگیرد هنوز مشغول است...عده ای هم قبول کردند و رفتند در قرب خدا.انها عدد ندارند خیلی ها هستند .شما هم بیایید از انها باشید.

 

ایرانیکان چهارشنبه 14 بهمن 1394 زمان : 17:34 نظرات (0)
بازدید : 153
صفات دوست مناسب
وقتى كه حال انسان خوب است؛ وقتى اقبال به سمت كسى هست، حاضرند به او كمك كنند؛ محبت ميكنند، كمك ميكنند؛ به مجرد اينكه اقبال از او رو برگرداند، اينها هم رو برميگردانند. بله، وقتى كه اقبال از او ادبار كرد، اينها هم ادبار ميكنند. نه، اينجور نباشد؛ در همه‌ى حالاتِ برادرش به او كمك كند و نيكى كند....

فى الكافى، عن الصّادق (عليه‌السّلام): «اختبروا اخوانكم بخصلتين». اخوان، منظور مطلق معاشرين، على‌الظاهر نيست. يعنى آن كسانى كه ميخواهيد به عنوان برادران خود و افرادى كه با آنها صداقت داريد، افراد نزديك، كسانى را كه به اين عنوان ميخواهيد انتخاب كنيد، اين دو صفت را در آنها حتماً ملاحظه كنيد. «فان كانتا فيهم»؛ اگر اين دو صفت در آنها بود، چه بهتر؛ «و الّا فاعزب ثم اعزب ثم اعزب». عَزَبَ يعنى فاصله گرفتن، از آنها رو پوشاندن. [مثل] «لايعزب عنه مثقال ذرّة»(1) كه در قرآن كريم هست. دورى كنيد از آنها. از آنها رو بپوشانيد و دورى كنيد.
اين دو صفت چيست؟ «محافظة على الصّلوات فى مواقيتها». يكى اين [كه محافظ نماز باشند]. در مواقيت، لابد مراد مواقيت فضيلت است؛ و الّا مطلق مواقيت اگر مورد نظر باشد، ولو آخر وقت، اينكه خب، اگر كسى نكند اين كار را، فاسق است. ميخواهند بفرمايند كه اهل نماز در وقت خود باشد، يعنى وقت فضيلت. مرحوم آقاى بهجت (رضوان اللَّه عليه) -[كه] مكرر اين را از ايشان ما شنيديم، هم خودمان شنيديم، هم بالواسطه ديگران هم نقل كردند- ميگفتند استادشان - على‌الظّاهر مرحوم آقاى قاضى مثلاً - به ايشان گفتند كه اگر كسى نماز اول وقت را مراقبت بكند، من ضامنم براى نجات او، يا براى مثلاً رسيدن او به درجات بالا؛ يك همچين تعبيرى. بنده يك وقت از ايشان پرسيدم كه لابد نماز خوب ديگر؟ گفتند: خب، بله؛ نماز درست و حسابىِ با توجه، در اول وقت. اگر اين را كسى مراعات بكند، اين خودش يك عاملى است كه انسان را عروج ميدهد و به مراتب بالاى توحيدى ميرساند. يكى اين.
«و البرّ فى الاخوان فى العسر و اليسر». صفت دوم هم يك صفت اجتماعى است. اوّلى صفت فردى بود، بينه و بين اللَّه بود؛ اين دومى بينه و بين النّاس است. كسى باشد كه صفتش اين باشد، كه به برادرانش نيكى ميكند؛ هم در عسر، هم در يسر. حالا اين عسر و يسر، چه عسر و يسر خود انسان، ولو در عسر هم باشد، سختى هم باشد، بالاخره كمك ميكند؛ حالا تنگدستى دارد، مالى ندارد كه كمك بكند، اما ميتواند تسلا بدهد، با زبان كمك كند، با آبرو كمك كند؛ هم ممكن است مراد عسر و يسر خود اين كمك كننده باشد، هم عسر و يسر آن كمك شونده باشد؛ چون بعضى‌ها هستند، به انسان حاضرند كمك كنند، وقتى كه حال انسان خوب است؛ وقتى اقبال به سمت كسى هست، حاضرند به او كمك كنند؛ محبت ميكنند، كمك ميكنند؛ به مجرد اينكه اقبال از او رو برگرداند، اينها هم رو برميگردانند. بله، وقتى كه اقبال از او ادبار كرد، اينها هم ادبار ميكنند. نه، اينجور نباشد؛ در همه‌ى حالاتِ برادرش به او كمك كند و نيكى كند.

ایرانیکان چهارشنبه 14 بهمن 1394 زمان : 9:56 نظرات (0)
بازدید : 193

آن که زرنگ بود، نگاه کرد، رد تن آقاش را دید از پشت پرده. تند و تند مرتب می‌کرد همه‌جا را. می‌دانست آقاش دارد توی کاغذ می‌نویسد، بعد می‌رود چیز خوب برایش می‌آورد. هی نگاه می‌کرد سمت پرده و می‌خندید. دلش هم تنگ نمی‌شد. می‌دانست که هم ‌این‌جا است. توی دلش هم گاهی می‌گفت اگر یک دقیقه دیرتر بیاید باز من کارهای بهتر می‌کنم.....


شارح محبت، راوی "طوبای محبت"؛ حاج محمد اسماعیل دولابی در تعبیری زیبا و عمیق در خصوص وظایف منتظران در دوران غیبت عنوان می کند:

پدر چهار تا بچه این‌ها را گذاشت توی اتاق و گفت این‌جاها را مرتب کنید تا من برگردم. می‌خواست ببیند کی چه کار می‌کند. خودش هم رفت پشت پرده. از آن‌جا نگاه می‌کرد می‌دید کی چه کار می‌کند، می‌نوشت توی یک کاغذی که بعد حساب و کتاب کند برای خودش.

 

یکی از بچه‌ها که گیج بود یادش رفت. یادش رفت. سرش گرم شد به بازی و خوراکی و این‌ها. یادش رفت که آقاش گفته خانه را مرتب کنید.

 

یکی از بچه‌ها که شرور بود شروع کرد خانه را به هم ریختن و داد و فریاد که من نمی‌گذارم کسی این‌جا را مرتب کند.

 

یکی که خنگ بود، وحشت گرفتش. ترسید. نشست وسط و شروع کرد گریه و جیغ و داد که آقا بیا، بیا ببین این نمی‌گذارد جمع کنیم، مرتب کنیم.

 

اما آن که زرنگ بود، نگاه کرد، رد تن آقاش را دید از پشت پرده. تند و تند مرتب می‌کرد همه‌جا را. می‌دانست آقاش دارد توی کاغذ می‌نویسد، بعد می‌رود چیز خوب برایش می‌آورد. هی نگاه می‌کرد سمت پرده و می‌خندید. دلش هم تنگ نمی‌شد. می‌دانست که هم ‌این‌جا است. توی دلش هم گاهی می‌گفت اگر یک دقیقه دیرتر بیاید باز من کارهای بهتر می‌کنم.

 

آخرش آن بچه‌ شرور همه جا را ریخت به هم دیگر. هی می‌ریخت به هم،  هی می‌دید این دارد می‌خندد. خوشحال است. ناراحت نمی‌شود. وقتی همه جا را ریخت به هم، همه چیز که آشفته شد، آن وقت آقا جان آمد. ما که خنگ بودیم، گریه کرده بودیم، چیزی گیرمان نیامد. او که زرنگ بود و خندیده بود، کلی چیز گیرش آمد. زرنگ باش. خنگ نباش. گیج نباش. شرور که نیستی الحمدللـه

ایرانیکان چهارشنبه 14 بهمن 1394 زمان : 9:54 نظرات (0)
بازدید : 167

سروده هایی در توصیف حضرت مهدی

 

از فراقت به جواني همگي پير شديم
بي تو از وادي دنيا همگي سير شديم
 
بي خود از حادثه ي عشق تو ديوانه و مست
عاشق کوي تو گشتيم و زمين گير شديم
 
تا که وصفي ز کمان و خم ابروي تو رفت...
در پي ديدن رويت همگي تير شديم
 
از کمان خانه ي زلفت همه بالا رفتيم
در سراشيبي ابروت سرازير شديم

گو گدايان در اين خانه بيايند که ما
از گدايي به در تو همگي مير شديم
 
عاشقان همچو (( رها )) در گرو بند تو اند...
جمله در حلقه ي تو در غل و زنجير شديم

:::: یا بقیه الله آجرک الله :::: اشعار امام زمان (عج) ::: یا صاحب الزمان ادرکنی ::::

 

 

اي آنکه در نگاهت حجمي زنور داري
کي از مسير کوچه قصد عبور داري؟

چشم انتظار ماندم، تا بر شبم بتابي
اي آنکه در حجابت درياي نور داري

من غرق در گناهم، کي مي کني نگاهم؟
برعکس چشمهايم چشمي صبور داري

از پرده ها برون شد، سوز نهاني ما
کوک است ساز دلها، کي ميل شور داري؟

در خواب ديده بودم، يک شب فروغ رويت
کي در سراي چشمم، قصد ظهور داري؟

 

:::: یا بقیه الله آجرک الله :::: اشعار امام زمان (عج) ::: یا صاحب الزمان ادرکنی ::::

 


اگر چه روز من و روزگار مي گذرد
دلم خوش است که با ياد يار مي گذرد

چقدر خاطره انگيز و شاد و رويايي است
قطار عمر که در انتظار مي گذرد

به ناگهانيِ يک لحظه عبور سپيد
خيال مي کنم آن تک سوار مي گذرد

کسي که آمدني بود و هست، مي آيد
بدين اميد، زمستان، بهار، مي گذرد

نشسته ايم به راهي که از بهشت اميد
نسيم رحمت پروردگار مي گذرد

به شوق زنده شدن، عاشقانه مي ميرم
دو باره زيستنم زين قرار مي گذرد

همان حکايت خضر است و چشمه ظلمات
شبي که از بَرِ شب زنده دار مي گذرد

شبت هميشه شب قدر باد و، روزت خوش
که با تو روز من و روزگار مي گذرد

 


:::: یا بقیه الله آجرک الله :::: اشعار امام زمان (عج) ::: یا صاحب الزمان ادرکنی ::::

 


اسير مانده ايم در بهانه هاي پاپتي
و ميله هاي آهنين و عشق هاي ساعتي

حوالي نگاهمان دوباره صف کشيده است
صداي تيک  تاک غم , شماره هاي صنعتي !

امان از اشتباه هاي نا تماممان , همان
تفاخر هميشگي به هيچ هاي قيمتي !

ميان قرن حادثه کجاست اتفاق عشق
نمانده در تسلط همان هبوط لعنتي ؟!

کسي نيامد از تبار انتظارمان ببين
که مانده ايم سخت در هجوم بي لياقتي !

 

:::: یا بقیه الله آجرک الله :::: اشعار امام زمان (عج) ::: یا صاحب الزمان ادرکنی ::::

 


از نو شکفت نرگس چشم انتظاري ام
گل کرد خار خار شب بي قراري ام

تا شد هزار پاره دل از يک نگاه تو
ديدم هزار چشم در آيينه کاري ام
 
گر من به شوق ديدنت از خويش مي روم
از خويش مي روم که تو با خود بياري ام

بود و نبود من همه از دست رفته است
باري مگر تو دست بر آري به ياري ام

کاري به کار غير ندارم که عاقبت
مرهم نهاد نام تو بر زخم کاري ام

تا ساحل نگاه تو چون موج بي قرار
با رود رو به سوي تو دارم که جاري ام

با ناخنم به سنگ نوشتم : بيا , بيا
زان پيشتر که پاک شود يادگاري ام

 


:::: یا بقیه الله آجرک الله :::: اشعار امام زمان (عج) ::: یا صاحب الزمان ادرکنی ::::

 

از ميان اشک ها خنديده مي آيد کسي
خواب بيداري ما را ديده مي آيد کسي

با ترنم با ترانه با سروش سبز آب
از گلوي بيشه خشکيده مي آيد کسي

مثل عطر تازه تک جنگل باران زده
در سلام بادها پيچيده مي آيد کسي

کهکشاني از پرستو در پناهش پرفشان
آسمان در آسمان کوچيده مي آيد کسي

خواب ديدم , خواب ديده در خيالي ديده اند
از شب ما روز را پرسيده مي آيد کسي

 


:::: یا بقیه الله آجرک الله :::: اشعار امام زمان (عج) ::: یا صاحب الزمان ادرکنی ::::

 

از انتظار خسته ام و يا دلم گرفته است؟
تو مدتي است رفته اي , بيا دلم گرفته است

نگاه سرد پنجره به کوچه خيره مانده بود
گمان کنم بداند او چرا دلم گرفته است

گذشتم از هزاره ها در امتداد دوري ات
به ذهن من نمي رسد کجا دلم گرفته است

به چشم خود نديده ام شکوه چهره ي تو را
شبي بيا به خواب من , بيا دلم گرفته است

 

ایرانیکان چهارشنبه 14 بهمن 1394 زمان : 9:51 نظرات (0)
بازدید : 207

امامت حضرت مهدی

عثمان بن سعید عمری، به نمایندگی از حجت بن الحسن علیه السلام متصدی غسل و كفن و دفن حضرت شد و بر اساس گفته شیخ صدوق، خود امام زمان علیه السلام با كنار زدن عمویش جعفر كه قصد نمازگزاردن داشت، بر بدن پدر بزرگوارش نماز خواند.
حكومت عباسی از مدت ها پیش بر اساس سخن رسول الله صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام مبنی بر این كه مهدی فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است، امام یازدهم را زیر نظر داشت و مراقب بود تا فرزندی از ایشان نماند، ولی امام یازدهم با پنهان نگه داشتن خبر ولادت فرزندش این نقشه را باطل كرده بود. پس از شهادت امام كم كم خبر فرزندی به نام مهدی علیه السلام پخش شد و تلاش چند باره خلیفه عباسی برای یافتن امام مهدی علیه السلام به نتیجه نرسید.......

نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر علیه السلام است، بلكه آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار می آید. در سال روز نهم ربیع الاول كه یادمان آغاز امامت ولی عصر علیه السلام است، تصمیم گرفتیم در چند سطر كوتاه به رخ دادهایی كه پس از شهادت امام حسن عسكری علیه السلام در سامرا روی داد، اشاره كنیم.
روز جمعه، هشتم ربیع الاول سال 260 هـ.ق، امام حسن عسكری علیه السلام پس از این كه نماز صبح را خواندند، بر اثر زهری كه هشت روز قبل معتمد به ایشان خورانده بود، به شهادت رسید. این حادثه در شرایطی روی داد كه امام یازدهم افزون بر این كه مانند پدران خود زمینه را برای غیبت آماده كرده بود، شب پیش از شهادت شان، دور از چشم مأموران خلیفه، نامه های بسیاری به شهرهای شیعه نشین فرستادند. خبر شهادت امام در سراسر شهر سامرا پیچید و مردم به احترام او عزاداری كردند. به گفته مورخان، در روز شهادت امام، سامرا به صحرای قیامت تبدیل شده بود.
عثمان بن سعید عمری، به نمایندگی از حجت بن الحسن علیه السلام متصدی غسل و كفن و دفن حضرت شد و بر اساس گفته شیخ صدوق، خود امام زمان علیه السلام با كنار زدن عمویش جعفر كه قصد نمازگزاردن داشت، بر بدن پدر بزرگوارش نماز خواند.
حكومت عباسی از مدت ها پیش بر اساس سخن رسول الله صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام مبنی بر این كه مهدی فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است، امام یازدهم را زیر نظر داشت و مراقب بود تا فرزندی از ایشان نماند، ولی امام یازدهم با پنهان نگه داشتن خبر ولادت فرزندش این نقشه را باطل كرده بود. پس از شهادت امام كم كم خبر فرزندی به نام مهدی علیه السلام پخش شد و تلاش چند باره خلیفه عباسی برای یافتن امام مهدی علیه السلام به نتیجه نرسید.
عثمان بن سعید، نائب اول امام بود و با آغاز غیبت ولی عصر علیه السلام توقیعات حضرت را به شیعیان می رساند. از همین زمان بود كه شیعیان برای نخستین بار طعم غیبت را چشیدند. آغاز غیبت صغرا مصادف با آغاز امامت حضرت مهدی علیه السلام بود تا مردم آرام آرام با مفهوم تلخ و دردناك غیبت آشنا شده، بتوانند تا آن زمان كه به اشتباه خود پی می‌برند و به وظایف خود در برابر امامان آگاه می‌شوند، همچنان دیندار بمانند. در دوران غیبت صغرا چهار نایب خاص، امر وساطت میان امام علیه السلام و شیعیان را به عهده داشته و چنان‌كه خواهیم دید، همه آنها معروف و سرشناس بوده‌اند. آنان احكام دین را از وجود اقدس امام زمان علیه السلام گرفته و در اختیار شیعیان می‌گذاشتند. سؤالات [كتبی و شفاهی] ایشان را به حضور امام زمان علیه السلام برده و سپس پاسخ را به شیعیان می‌رسانیدند و همچنین، وجوه شرعی شیعیان را با وكالتی، كه از امام داشتند، می‌گرفتند [و به حضرت تحویل می‌دادند یا با اجازة ایشان مصرف می‌كردند] آنان جمعی بودند كه امام حسن عسكری علیه السلام در زمان حیات خود عدالتشان را تأیید فرمود و همه را به عنوان امین امام زمان علیه السلام معرفی كرد و بعد از خود، ناظر املاك و متصدی كارهای خویش گردانید، و آنها را با نام و نسب به مردم معرفی نمود.

ایرانیکان چهارشنبه 14 بهمن 1394 زمان : 9:48 نظرات (0)

تعداد صفحات : 271

درباره ما
کامپیوتر فیلم دعا ذکر سینما گنج یابی دفینه ازدواج بازی کامپیوتر فال تعبیر خواب شکار فال روزانه خواب کسب درآمد استخدام کسب و کار خانگی مشاغل کسب پول
اطلاعات کاربری